Vrijdag 21/02/2020

Kaaitheater kiest voor langere reeksen

Een veertigtal producties staat er volgend seizoen op het programma in het Brusselse Kaaitheater. Daarmee is dat programma bijlange niet 'af', benadrukt de artistieke leiding. Johan Reyniers en Agna Smisdom blijven zoeken naar manieren om kunstenaars de vrijheid te geven die nodig is om te evolueren, en dat vraagt soms beslissingen en presentaties op heel korte termijn. Bij de afspraken die wel al gemaakt zijn, vallen onder meer de komst van Toneelgroep Amsterdam, Het Toneelhuis én de langere voorstellingenreeksen op.

Brussel

Eigen berichtgeving

Steven Heene

Het nieuwe Kaaitheater-seizoen is het derde dat werd samengesteld onder de artistieke leiding van Johan Reyniers en Agna Smisdom. Zij vroegen voor de komende vier jaar 12 miljoen frank bijkomende subsidies die uitsluitend voor artistieke doeleinden zou worden aangewend, niet voor infrastructuur- of personeelskosten dus, want op dat gebied loopt alles op wieltjes, zegt directeur Hugo Vanden Driessche. Met het gevraagde budget, een totaal van 52 miljoen per jaar, wil men een laboratorium in de Kaaitheater-studio's oprichten, een plek waar podiumkunstenaars, jong en oud, kunnen experimenteren zonder de dwang van een première. Reyniers en Smisdom denken aan een drietal laboratoriumgasten per seizoen: theatermakers, choreografen of mensen uit andere disciplines die een confrontatie met het podium willen aangaan. Reyniers: "Het is moeilijk, zo blijkt, om jonge regisseurs te vinden. Het laboratorium zou jonge mensen de kans moeten geven om dingen uit te proberen. Het Toneelhuis in Antwerpen heeft ook zo'n tweede platform, maar daar worden jonge regisseurs sneller gevraagd om iets in de Bourla te presenteren. Wij kiezen liever voor een indirecte, geleidelijke aanpak."

Dat er ook in het Kaaitheater de mogelijkheid bestaat dat jongeren de grote bühne, in casu het Lunatheater, opzoeken, spreekt voor zich, aldus Reyniers. Maar de doorstroming van de studio naar de schouwburg moet ook niet té vanzelfsprekend worden. "Het Lunatheater is vaak een valkuil voor theatermakers die zo'n grote zaal nog niet gewoon zijn."

Of het laboratorium, met aansluitend een reeks lezingen, debatten en publicaties, er komt, hangt af van minister van Cultuur Bert Anciaux (VU&ID). Hij doet deze maand een voorstel aan de Vlaamse regering inzake de subsidies voor theaters, dansgezelschappen en kunstencentra.

In afwachting daarvan schetsen Reyniers en Smisdom de toekomst van het Kaaitheater als (co)producerend kunstencentrum, met uiteraard ook gastproducties. Een kunstencentrum dat zich meer dan ooit in Brussel bevindt, getuige de nieuwe seizoensbrochure met daarin foto's van de hoofdstad bij niets verhullend daglicht: een nogal troosteloos marktplein, een panorama over daken met een kermisattractie daarboven uitstekend, een beeld van mini-Europa enzovoorts. Het échte Brussel, menen Reyniers en Smisdom. De plek ook waar de 'Brusselaars' wonen, een aparte groep. Smisdom: "Brussel is geen vazal van Vlaanderen maar een entiteit op zich, met een eigen referentiekader en de behoefte aan podiumcreaties die alleen hier gemaakt kunnen worden."

Die creaties zullen in het Kaaitheater langere voorstellingenreeksen krijgen, tot zes voorstellingen of meer. Er is daarvoor voldoende publiekspotentieel, zo luidt het. De neiging om producties via tournees te tonen in alle Vlaamse steden en gemeenten, is bovendien al lang achterhaald.

Wie zijn de podiumkunstenaars die het Kaaitheater volgend seizoen verwacht? Niet Jos Van Immerseel & Anima Eterna. Smisdom: "Wij kiezen voor een hedendaags aanbod, niet voor een klassiek. Muziek is een beperkt onderdeel van het seizoensprogramma maar we willen wel graag dat alles min of meer aansluit bij onze inhoudelijke lijn."

Komen wel langs voor een (co)productie: Charlotte Vanden Eynde & Ugo Dehaes, Jan Lauwers & Needcompany / Ballett Frankfurt, Bl!ndman, De Onderneming (met Jan Decorte als regisseur), Ictus, The Builders Association, Raimund Hoghe, Meg Stuart en haar danscompagnie Damaged Goods, Claude Wampler, 't Barre Land en regisseur Jan Ritsema. Tot de gasten behoren: Toneelgroep Amsterdam, Het Zuidelijk Toneel / New York Theatre Workshop (Reyniers: "We vinden het belangrijk werk van Gerardjan Rijnders en Ivo van Hove te tonen"), Het Toneelhuis (met Aars!), ro theater / Bl!ndman, Dood Paard, Vincent Dunoyer, Thomas Hauert en Cie. ZOO, Ballet Freiburg Pretty Ugly & Freiburger Barokorchester, Emio Greco, Boris Charmatz, Het Toneelhuis (met Amlett van, wederom, Jan Decorte), Jérôme Bel, Xavier Le Roy, de Amerikaan Richard Maxwell (het voorbije seizoen al te gast met Showy Lady Slipper), Rosas en Tg STAN (met een nieuwe toneeltekst van Oscar van den Boogaard voor Sara De Roo en Steven Van Watermeulen).

Veel goed volk dus, met een veelal internationale reputatie. Reyniers: "We willen complementair blijven met de andere Brusselse theaters. Wat deSingel in Antwerpen betreft: ik geloof niet dat we in elkaars vaarwater zitten. Dit zijn persoonlijke keuzes, met producties op een andere schaal dan wat deSingel toont."

Met het KunstenFESTIVALdesArts, dat voortaan weer jaarlijks loopt, zijn er goede contacten, zeggen Reyniers en Smisdom. Maar de discussie over de noodzaak aan een groot Europees theater - een idee dat minister Anciaux lanceerde - blijft bestaan. Directeur Vanden Driessche: "Er ligt nog altijd geen project op tafel dat verleidelijk is."

Info over het nieuwe seizoen op tel. 02/201.59.59 of e-mail: info@kaaitheater.be. Website: http://kaaitheater.vgc.be

Het laboratorium in de Kaaitheaterstudio's moet (jonge) regisseurs de kans geven iets uit te proberen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234