Dinsdag 02/03/2021

Interview

Justin Timberlake: "Ja, het was een héél erg strak badkostuum"

Justin Timberlake in 'Wonder Wheel', de nieuwste worp van Woody Allen. Beeld rv
Justin Timberlake in 'Wonder Wheel', de nieuwste worp van Woody Allen.Beeld rv

Deze week is Justin Timberlake-week. Vrijdag verschijnt zijn eerste plaat in vijf jaar. Maar woensdag is hij al te zien in Wonder Wheel, de nieuwste van Woody Allen. Een film die hij opnam voor de Time’s Up-hetze rond de regisseur.

Charme hoeft niemand hem bij te brengen. Wanneer Justin Timberlake de hotelkamer van ons interview binnenwandelt, stelt hij zichzelf toch nog even voor. “Hi, I’m Justin.” Uh-huh.

Mr. JT speelt een opvallende hoofdrol in Wonder Wheel, de nieuwste worp van cineast Woody Allen, die woensdag bij ons in de zalen komt. Op het moment van dit gesprek liep de film al in de Amerikaanse zalen. De hetze rond zijn persoon is pas later losgebarsten.

Tijdens het gala van de Golden Globes, drie weken geleden, ging Timberlake voor zwart. Inclusief ‘Time’s Up’ badge op zijn kostuumvest. Met dat symbool betuigde hij openlijk steun aan de beweging van enkele Hollywood-vrouwen die opkomen voor slachtoffers van seksuele intimidatie in de filmwereld.

Hypocriet, vond onder meer Dylan Farrow. De stiefdochter van regisseur Woody Allen beschuldigt haar adoptievader al decennia van misbruik tijdens haar jeugd. “Je kunt niet én ‘Time’s Up’ steunen én tegelijkertijd misbruikers prijzen”, klonk het vorige week nog op Twitter. Sindsdien blijft het stil bij Timberlake.

Maar goed, daarover dus geen commentaar. Ook niet over de hele #MeToo-beweging die Hollywood al langer in de ban houdt. Daarover mochten journalisten geen vragen stellen. “Justin heeft daar niets mee te maken. Het zou oneerlijk zijn hem daarmee te confronteren”, zegt de aanwezige persagent.

Juno Temple en Justin Timberlake in 'Wonder Wheel'. De film speelt zich af op Coney Island in de jaren 50. Beeld rv
Juno Temple en Justin Timberlake in 'Wonder Wheel'. De film speelt zich af op Coney Island in de jaren 50.Beeld rv

Dan maar over Wonder Wheel, dus. Daarin speelt Timberlake de rol van Mickey, een knappe badmeester op het strand van een mid-century Coney Island. Het was Allen zelf die de superster op auditie vroeg. “Pas daar kreeg ik de eerste twee bladzijden van het script”, vertelt hij. “Het was een scène waarin alleen mijn personage sprak, het begin van een erg lange monoloog. (zet een Woody Allen stemmetje op) ‘I just wanna hear you say the words out loud.’ En dat heb ik dan een paar keer gedaan. Terwijl ik mezelf diep vanbinnen zat uit te lachen. Want wat zat ik daar te doen? Met een script dat ik amper vijf minuten ervoor in handen kreeg? Maar het enige wat Woody achteraf zei, was: ‘Ben je beschikbaar in september?’ (lacht) Goh, ja, waarschijnlijk wel. Heel surrealistisch, allemaal.”

Als strandwachter in de jaren 50 gaat Mickey gehuld in een aansluitend zwart-groen badpak. Moest Timberlake ook daarom lachen, toen hij die outfit voor het eerst onder ogen kreeg? “Ik zou liever niet over de zwembroek praten”, grinnikt hij. “Serieus, toen ik het ding in mijn kleedkamer paste, kon ik alleen maar denken: man, ik zie er belachelijk uit. Maar als ik dan op de set kwam, en die honderden figuranten in zo’n ouderwets badkostuum zag, werd het plots een uniform. Toegegeven, een héél erg strak uniform.”

Het is in deze uitrusting dat we kennismaken met Timberlakes personage, in die redelijk lange openingsmonoloog. De film start met een extreme wide shot van een overvol strand. Terwijl de camera steeds verder inzoomt, zien we Mickey de kijker toespreken vanuit zijn reddersstoel. Een kwestie van timing, vertelt hij.

“Die scène moest in één take opgenomen worden. De kraan vertrok van over het water, heel ver weg, mijn richting uit. Terwijl ik mijn tekst opzei, moest ik dus inschatten hoe snel die camera pal voor m’n neus zou staan. Uiteindelijk heb ik zelf gevraagd of we het eens omgekeerd konden doen. Of de camera niet één keer van bij mij mocht vertrekken, richting het water, terwijl ik de monoloog deed. Vanaf dan zijn we telkens beginnen te draaien vanop het punt waar de camera die keer stopte aan het eind van de lange tekst.”

Kate Winslet en Jack Gore in 'Wonder Wheel'. Beeld rv
Kate Winslet en Jack Gore in 'Wonder Wheel'.Beeld rv

Timberlake kende de reputatie van de cineast, als cineast. Zo zou Allen noch repeteren, noch echt regisseren. Hoe werkt dat dan in zo’n cruciale openingsscène, die de kijker in het verhaal moet trekken? “Eigenlijk zit er veel instructie in de manier waarop de teksten zijn geschreven”, zegt de acteur. “Je voelt het jazzritme in die tekst. Maar de enige feedback die ik kreeg, kwam pas achteraf: ‘Dit was oké, dit kan ik in mijn film steken’, zei hij dan. Intussen zat Woody in een tentje, met zijn sokken in zijn sandalen en zijn zomerhoed, zeker een kilometer verderop. Hij kon me geen instructies geven. Wanneer hij ‘actie’ riep, hoorde ik vanuit mijn reddersstoel alleen maar de zee en de figuranten.”

Ook het merendeel van zijn verdere scènes werden op locatie opgenomen, op een gerecreëerd Coney Island uit de fifties. “Het voelde alsof ik een toneelstuk speelde op locatie”, zegt hij. “Maar dat is een gevoel dat ik ook vaak heb wanneer ik naar een Woody Allen-film kijk. Ze komen over als theater, met lange scènes die door een enkele camera zijn gefilmd. Soms kwam ik op de set en deed hij gewoon zijn gevoel bij de volgende scène uit de doeken. Dat is best intimiderend, ik voelde me wel eens aan mijn lot overgelaten. Maar als we dan een take of twee hadden gedraaid, voelde ik een zekere vrijheid om écht te spelen.”

Intussen is Timberlake weer volop muziek aan het maken. Maar ook dat was niet geweten op het moment van ons gesprek. Laat staan dat hij net deze week met zijn eerste album in vijf jaar op de proppen zou komen.

Maar het hing in de lucht. Al was het maar om zijn persagent ook daarover duidelijke instructies gaf. “Enkel vragen over de film, niet over Justins muzikale carrière.” En gelukkig wordt Wonder Wheel gedragen door een opvallende soundtrack, die als hefboom kon dienen voor een verdoken vraag over muziek.

Té persoonlijk

“Voor mij voelt het aan alsof mijn muziek en acteerwerk elkaar stimuleren”, zegt hij daarover. “Maar het grote verschil is dat ik als muzikant ook een soort auteur en regisseur ben, dan ben ik verantwoordelijk voor alles. Al mijn liedjes beginnen met een idee, mijn idee. En het is mijn ambitie om het beste uit dat idee te halen.” Vandaag weten we dat hij het hier over ‘Filthy’, ‘Supplies’ en ‘Say Something’ heeft. De singles die hij de afgelopen weken loste, als voorbode van zijn nieuwe plaat die vrijdag verschijnt. Nummers die door muziekrecensenten worden omschreven als “de andere kant van Timberlake”.

Maar of die nummers ook persoonlijk zijn, wil Timberlake niet gezegd hebben. “Op een bepaald moment voel ik dat ik gas moet terugnemen, om het niet té persoonlijk te maken. Al hoop ik dat mijn muziek eerlijk en authentiek klinkt. Eigenlijk werkt het gelijkaardig met acteren. Ik probeer mezelf in mijn personage te vinden. Vanaf dan is alles mogelijk, met wat fantasie. Eerlijk waar, acteren en muziek maken liggen erg dicht bij elkaar.”

Wonder Wheel, vanaf 31/1 in de zalen. 

Lees hier onze recensie.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234