Donderdag 28/01/2021

Review

Justice in Fuse: vuist in de lucht, lust in de onderbuik

Beeld Bas Bogaerts

Donderdagnacht werd de Fuse een nacht lang gekaapt door Justice, die er als dj’s een surprise set speelden. Dat leverde allereerst een epische wachtrij op in de Marollen. Maar na middernacht volgde ook een zweterig hoogstandje in de Brusselse club, waar het létterlijk over de koppen dansen was.

Het is iets voor tien uur, wanneer we met open mond staren naar de koukleumende colonne die in de Blaesstraat staat te surplacen. Iemand vertelt ons dat de wachtrij van de Fuse tot aan Hallepoort loopt. Voor wie niet vertrouwd zou zijn met het straatbeeld in de hoofdstad: dat is alsof je in de Superette van Satan tot in de eeuwigheid stapvoets zou moeten aanschuiven. Al die moeite lijkt hun het Parijse knoppenduo achter Justice evenwel waard. 

Beeld Bas Bogaerts

Nick, de huisvader van Fuse, zag het ’s middags al aankomen. Anderhalf uur na de aankondiging op Facebook waren er al ruim 700 geïnteresseerden, en dat getal bleef exponentieel stijgen. Voor een gratis concert van de jongens achter ‘D.A.N.C.E’, ‘Phantom Pt.2’ en ‘We Are Your Friends’ wil iedereen kennelijk de vrieskou en zijn opgenaaide medemens trotseren. Af en toe zie je wat feestvierders duwen en trekken, maar al bij al blijft het een amicaal onderonsje van gelijkgestemden. Justice for all, zoiets.

Met het succes van de Parijse elektronica-wizards zit alles dus nog steeds snor, dankuwel. Geen evidentie nochtans. De bloedbroeders Gaspard Augé en Xavier de Rosnay braken tien jaar geleden door met potige electroclash, die een liefde voor hardrock, heavy metal en prog deed vermoeden. Op hun laatste plaat winnen gospel, disco en vrouwelijke sensualiteit evenwel het pleit. 

Harder?

Dat levert een langspeler op die in de Fuse aanvankelijk op gemengde reacties onthaald werd: “Ik vind die nieuwe songs op Woman maar halfzacht,” grinnikt Daphné in de rokersruimte, terwijl haar vriendinnen instemmend knikken. Zij houden meer van de Justice die al je organen omwoelt. “Vannacht mag het er gerust wat harder aan toegaan.”

Daar zorgen de twee heren iets na middernacht effectief voor. Net iets te doorzichtig voorzichtig trappen ze af met publieksfavoriet ‘1999’ van Prince, maar daarna gaan ze over in een hogere versnelling. Dat doen ze met de hypnotiserende Studio 54-disco van hun eigen ‘Safe and Sound’, waarin een elastieken bas spontaan door je onderbuik trekt. 

Beeld Bas Bogaerts

Zwaar afgeladen

De geluidsband past perfect bij de broeierige hoogstandjes die zich op de dansvloer voltrekken. De zaal is zo zwaar afgeladen, dat je er nauwelijks adem kan halen. Bij het dansen verstrengelen bezwete armen en benen zich ongewild in elkaar, als in een geïmproviseerde orgie.

Wat volgt achter de draaitafel, is dan weer een bizarre bloemlezing van de persoonlijke smaak van beide heren. Gesaffelstein (‘Glory and Hate’) sluit broederlijk aan bij Run-DMC (‘It’s Tricky’), en nadat ze Death From Above 1979 en Fischerspooner onder de naald hebben geschoven, kan er ook een ongegeneerd streepje Pointer Sisters (‘I’m so Excited’) en Joan Jett (‘I Love Rock and Roll’) van af. 

De set van Justice raakt vaak kant noch wal, wordt bruusk opgebroken of zelfs voor een paar seconden (!) stilgelegd, maar zelfs al blijken Augé en de Rosnay de kneusjes van de pick-upnaald, dan nog scoren ze met hun allegaartje van stijlen en hun besmettelijk enthousiasme.

Ook digitaal springt de vonk over: de set wordt live op Facebook gestreamd, en na een uur hebben al 137.000 mensen ingehaakt op de dj-set. “We draaien gewoon waar we zelf een stijve van zouden krijgen,” verklaart de Rosnay diezelfde avond nog hun succes aan ons. “We vinden het wel te gek dat we met zoveel kunnen wegkomen. Een onmogelijke song als ‘Heavy Metal’ van onze laatste plaat is gewoon fun om te draaien. Maar niémand kan daar op dansen! Of je zou het met één bewegend vingertje moeten doen (lacht). We vinden het oprecht leuk om iedereen te plezieren én soms te tergen. Als je je publiek niet een béétje uitdaagt, verveelt iedereen zich toch veel te snel? We gaan resoluut voor de vuist in de lucht, maar ook de lust in de onderbuik.”

Beeld Bas Bogaerts

Opdracht volbracht, messieurs. 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234