Maandag 18/10/2021

Dieselgate

Juridische actie tegen zeven nalatige 'dieselgate'-lidstaten

Volkswagen is een van de bedrijven die sjoemelde met emissiewaarden. Beeld EPA
Volkswagen is een van de bedrijven die sjoemelde met emissiewaarden.Beeld EPA

De Europese Commissie start een juridische actie tegen zeven lidstaten (waaronder Duitsland, Groot-Brittannië en Spanje) die ondanks het Volkswagen-dieselschandaal nalaten sjoemelende autofabrikanten aan te pakken. Het Europees Parlement en consumentenorganisaties juichen de strafprocedure toe.

De Commissie eist opheldering van Duitsland, Spanje, Groot-Brittannië en Luxemburg waarom die Volkswagen niet beboeten nu is aangetoond dat de Duitse diesels veel meer stikstofoxide (NOX) uitstoten dan is toegestaan. Volkswagen manipuleerde met verboden software de uitstoot bij de toelatingstest van nieuwe modellen, waardoor er naar schatting 8,5 miljoen vieze Volkswagendiesels in de EU rondrijden. De EU-wetgeving verplicht lidstaten in te grijpen als autoproducenten de regels overtreden.

Het is de hoogste tijd om op te treden, meent de Commissie. "Lidstaten lappen Europese afspraken aan hun laars, ten koste van onze gezondheid. Dat is onacceptabel", zegt Nederlander Bas Eickhout, die voor GroenLinks in het Europees Parlement zetelt.

Technische middelen

Tsjechië, Griekenland en Litouwen worden op het matje geroepen omdat ze hebben verzuimd de verplichte boeteregeling in hun wetten op te nemen. Verder wil de Commissie meer toegang tot de nationale onderzoeken die Duitsland en Groot-Brittannië uitvoerden naar sjoemelpraktijken bij Volkswagen en andere autoproducten. De twee landen weigeren alle informatie te openbaren.

De Commissie vermoedt dat die onderzoeken aantonen dat andere automerken ook gebruik maken van verboden technische ingrepen om de NOX-uitstoot tijdens de keuringstests te verlagen. Of dat ze legale technische middelen inzetten - officieel om de motor te beschermen - die er eveneens toe leiden dat de uitstoot in de praktijk veel hoger is dan in het keuringsstation.

Eerste stap

'Dieselgate', zoals het gebruik van de sjoemelsoftware door Volkswagen is gaan heten, is een van de grootste schandalen in de auto-industrie. De waarde van Volkswagen op de beurs stortte aanvankelijk in. Vandaag kondigde Duitsland aan te onderzoeken of Porsche (onderdeel van het VW-concern) ook verboden software heeft gebruikt in zijn wagens.

Lidstaten met een flinke auto-industrie verzetten zich tegen de voorstellen van de Commissie om de toelatingskeuringen aan te scherpen en de keurders onder Europees toezicht te stellen. Ook slaagden ze erin een nieuwe meetmethode voor de uitstoot van auto's flink af te zwakken. Het Europees Parlement is een eigen onderzoek begonnen naar dieselgate. De eerste resultaten daarvan worden nog deze maand verwacht.

De vandaag gestarte juridische actie tegen de landen is een eerste stap. De betrokken lidstaten krijgen twee maanden tijd om te antwoorden. Blijven de landen volgens de Commissie in gebreke, dan volgt een rechtszaak met mogelijke stevige boetes als resultaat.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234