Maandag 23/09/2019

AB Inbev

Jupiler stopt niet, maar wordt eventjes 'Belgium'

Jupiler wordt de komende maanden Belgium. Beeld BELGA

Jupiler verdwijnt naar aanleiding van WK voetbal in Rusland vanaf 20 februari voor vijf maanden tijdelijk uit de rekken en wordt omgedoopt tot 'Belgium'. Dat heeft brouwer AB InBev aangekondigd.

Alle verpakkingen krijgen de tijdelijke merknaam, zei Arnaud Hanset, marketingdirecteur van AB InBev West-Europa tijdens een persconferentie.

De tijdelijke naam gaat in tweede instantie gepaard met de campagne #wearebelgium om de Rode Duivels te ondersteunen op het WK (14/06-15/07). De bierbrouwer die al meer dan 30 jaar sponsor is van de Rode Duivels, wil naar eigen zeggen een "volksbeweging" creëren rond de nationale ploeg. Ook de Red Flames (de nationale vrouwenploeg) en de broers Borlée zullen betrokken zijn bij die actie.

Al enkele dagen wordt druk gespeculeerd over wat AB InBev van plan zou zijn met Jupiler. Er werd gevreesd dat het biermerk Jupiler weleens definitief uit het straatbeeld kunnen verdwijnen, zeker toen bleek dat het Jupiler-logo van de gevel verwijderd werd aan de brouwerij in Jupille. "Het is waar, c'est vrai, we hebben besloten Jupiler te verwijderen van onze fabriek in Jupille", vatte Jean-Jacques Velkeniers, topman van AB InBev West-Europa, de persconferentie met een kwinkslag aan.

Twee uitzonderingen

InBev is de voorbije dagen de nieuwe blikjes en flesjes beginnen afvullen, verduidelijkt Velkeniers. Binnen dit en twee weken zullen die verpakkingen in de winkels liggen, afhankelijk van bijvoorbeeld hoeveel vooraad 'Jupiler' een winkel nog heeft. De campagne loopt tot na het WK, waar medio juli de finale op de agenda staat.

Ook de bierglazen krijgen het nieuwe jasje. De kratten blijven Jupiler. Enige uitzonderingen zijn het alcoholvrije Jupiler 0.0 en Jupiler Blue, met een lager alcoholgehalte. Die behouden hun naam. "Al onze verpakkingen, blikken, flessen, glazen, gadgets, supporterkits, worden allemaal Belgium", zei Hanset. Alles samen krijgen zowet 290 miljoen producten de nieuwe naam.

Prijskaartje

De kost van de hele operatie verduidelijkte het bedrijf niet. De kost voor het aanpassen van de verpakkingen zal gelijk zijn aan de campagne met het WK 2014, klonk het. De naamsverandering is een Belgisch initiatief, verduidelijkte AB InBev nog.

Binnen de biergroep was er in 2016 al een gelijkaardig initiatief: het bekende biermerk Budweiser werd toen in de aanloop naar de presidentsverkiezingen, en tijdens de Olympische Spelen, tijdelijk "America".

Jupiler is de populairste pils van het land, volgens AB InBev zelf goed voor 55 procent marktaandeel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234