Maandag 21/10/2019

Transgender

Jupiler-reclame rond transman Sam Bettens valt niet in de smaak

De bewuste Jupiler-reclame. Beeld rv

Jupiler pakt in een aantal Vlaamse kranten uit met een paginagrote advertentie die verwijst naar de geslachtsverandering van Sam Bettens (46) van K’s Choice, maar die valt niet bij iedereen in de smaak.

Bettens vertelde afgelopen weekend dat hij voortaan als man door het leven wil gaan en al een maand medicatie neemt voor zijn transitie.

Daarop pakte Jupiler vandaag uit met een advertentie die daarnaar verwijst. “Pintje, Sam?”, schrijft het biermerk dat als tagline “Mannen weten waarom” heeft bij een grote foto van een pint in een aantal kranten. En ook op sociale media wordt de campagne uitgespeeld: “Wat denkt ge, @sambettens”, staat er te lezen op Instagram.

Het resultaat is verontwaardiging. “Shame on you”, klinkt het op Instagram. “Echt niet oké”, “wat een flater” en “pijnlijk dit”. Ook heel wat Twitteraars kunnen er niet mee lachen. “Echt een reden om nooit meer Jupiler te drinken” en “Wanneer je je bij je ontbijt verslikt in je koffie. Paginagroot”, wordt er boos gereageerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234