Vrijdag 14/05/2021

Jumbovliegtuig is ook een beetje Vlaams

Een tiental Vlaamse bedrijven heeft mee gesleuteld aan de Airbus A380, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Hun kennis in nicheproducten willen ze ook uitspelen in Rusland.

Le Bourget

Van onze verslaggever

Emmanuel Vanbrussel

Wanneer de Airbus A380 landt op het tarmac van Le Bourget barst er spontaan een applaus los. De dubbeldekker, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, is het absolute paradepaardje op de luchtvaartbeurs in de Parijse voorstad. Voor het eerst kan het grote publiek kennismaken met het Europese jumbovliegtuig, dat tot 840 passagiers kan vervoeren. Wie geluk heeft, mag zelfs mee op de proefvluchten tijdens het luchtvaartevenement.

Het supervliegtuig is ook een beetje van Vlaamse makelij. De Kortrijkse beeldschermbouwer Barco ontwerpt de cockpitterminals en de bijbehorende beeldschermen. Asco uit Zaventem bouwt de onderstellen. Daarnaast levert een achttal Vlaamse nichespelers specifieke materialen. Zo maakt Sabca Limburg met koolstofvezel de onderste verstevigingsribben van de verticale staartvin. "Het is ook in het belang van onze bedrijven dat de A380 een commercieel succes wordt", zegt Hugo Vereeken, algemeen directeur van Sabca Limburg. "Zeventig procent van onze klanten zijn afkomstig uit de Airbus-hoek. Want Airbus bestaat eigenlijk uit tientallen bedrijven. Wij proberen ook Boeing als klant te strikken, maar de Amerikanen houden voorlopig vast aan hun eigen leveranciers."

De Vlaamse regering wil de troeven van de Vlaamse toeleveringsbedrijven ook op markten buiten Airbus helpen uitspelen, bijvoorbeeld in Rusland. Vlaams minister-president Yves Leterme en zijn economiecollega Moerman hadden gisteren in Le Bourget een onderhoud met topmensen uit de Russische luchtvaartsector. De Russen willen hun regionale staatsluchtvaartmaatschappij voor jets (tot honderd passagiers) moderniseren en zoeken daarvoor privé-partners. Leterme: "Barco heeft al goede banden met de Russen en zou de andere bedrijven moeten kunnen meetrekken." Barco maakt cockpitdisplays voor de Russische vliegtuigen. "De Russen zijn interessante klanten. Ze willen geen nieuwe vliegtuigen bouwen, maar hun bestaande vliegtuigen moderniseren. Het gaat dus om relatief kleine bestellingen die vlot kunnen binnenlopen", zegt Koen Helsen, Barco's woordvoerder in Le Bourget.

De Vlaamse regering vindt dat haar federale tegenhanger te weinig de belangen van de Vlaamse luchtvaartindustrie behartigt. België is een industriële partner in de ontwikkeling van de A400M, een nieuw militair vliegtuig van Airbus. De Europese vliegtuigbouwer is contractueel verplicht tot het plaatsen van bestellingen bij Belgische bedrijven voor een totaal van zowat 1,3 miljard euro, maar heeft momenteel maar 600 tot 700 miljoen euro contracten geplaatst. Minder dan de helft ging naar Vlaamse bedrijven. Moerman: "We moeten waken over de juiste verdeling. Dat is 54 procent voor Vlaanderen, 46 procent voor Wallonië." Overleg tussen het Vlaamse en federale niveau is gepland voor overmorgen. "Vlaanderen moet zich iets scherper opstellen in het debat over de compensaties", zegt Leterme. "Vlaanderen is te weinig betrokken bij militaire bestellingen en compensaties. Daar moet verandering in komen", vult Moerman aan.

Als het federale niveau niets doet, doen we het zelf, denkt de Vlaamse regering. Zij zal tegen eind 2006 een fonds oprichten dat aan Vlaamse luchtvaartbedrijven leningen zal toekennen voor eenmalige ontwikkelingskosten. Dat fonds moet eind 2006 over 50 miljoen euro beschikken.

Als voorproefje krijgt Asco een lening van 13 miljoen euro voor de ontwikkeling van het onderstel van de Airbus A400M. Zodra de A400M op de markt komt, moet Asco de lening in schijven terugbetalen. Dat geld zal terugvloeien naar het nieuwe fonds.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234