Donderdag 17/10/2019

Brussel

Juli was recordmaand voor Brusselse hotels

De Grote Markt in Brussel tijdens de eerste etappe van de Ronde van Frankrijk. Beeld Photo News

Het Brusselse toerisme heeft nieuwe records bereikt in de maand juli. De hotels waren in de eerste zomermaand gemiddeld met 78,3 procent gevuld. Dat meldt visit.brussels. Twee jaar geleden lag de hotelbezetting in Brussel maar op 56,5 procent.

Brussel heeft op vlak van toerisme een grote aantrekkingskracht ontwikkeld. “De weekendcijfers liggen hoger dan tijdens de week en dat zagen we eigenlijk nooit eerder in Brussel. Het toont aan dat de verhouding tussen vrijetijds- en zakentoerisme heel goed is. Vroeger was Brussel vooral een zakenstad”, stelt Jeroen Roppe, woordvoerder van visit.brussels.

“De grote troef van Brussel is natuurlijk dat we geografisch heel goed gelegen zijn en op minder dan twee uur treinreizen van Parijs, Londen, Keulen en Amsterdam liggen. Dat is een enorm voordeel. Een ander groot voordeel is dat we niet één type toerisme aanspreken. Er is niet enkel erfgoed zoals in Rome, in Brussel is er een gevarieerd aanbod”, vertelt Roppe.

Dat Brussel steeds toeristischer wordt, toont de vergelijking met tien jaar geleden aan. Toen lag de hotelbezetting op 57 procent. Na de aanslagen in 2016 lag dat cijfer zelfs nog lager met 56,5 procent. In de afgelopen jaren werd er dus een stijging van meer dan 20 procent behaald.

Tour de France

De maand juli van 2018 was al een recordmaand met een gemiddelde hotelbezetting van 76 procent, maar in 2019 kwam daar nog eens meer dan twee procent bij. De grote blikvanger in deze julimaand was natuurlijk de Grand Départ van de Ronde van Frankrijk. Die zorgde voor maar liefst 767.000 wielerfanaten die langs het parcours stonden in de hoofdstad. “Twintig procent van die bezoekers kwamen uit het buitenland en vooral de buurlanden Duitsland, Frankrijk, Nederland en Groot-Brittannië”, zegt Roppe.

“De Ronde van Frankrijk heeft een enorme impact gehad. Over het hele weekend. Het grootste effect op lange termijn is natuurlijk de media-aandacht, want Brussel is wereldwijd prachtig in beeld gebracht”, vervolgt de woordvoerder van visit.brussels. In het begin van de maand juli vonden er ook twee Europese toppen plaats en het effect van Tomorrowland op de hotelbezetting in de hoofdstad mag ook niet onderschat worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234