Woensdag 25/11/2020

Jubileumtijd

Het is jubileumtijd in Belgisch bigbandland. In 2013 vieren zowel het Brussels Jazz Orchestra (BJO) als Flat Earth Society (FES) feest.

Twintig jaar bestaat het BJO al. Het oprichtingsjaar 1993 was een heel ander tijdperk dan nu: de BRT Bigband was net dood en in de Kaai en de Sounds werkte een nieuwe generatie jazzmusici zich in de kijker. Daarvan is het BJO de meest klassieke exponent geworden: een moderne bigband verankerd in de jazztraditie. Ze durven wel de vleugels uitslaan en andere genres en tradities de hand reiken, maar ze gaan nooit helemaal loos.

Het eigenlijke verjaardagsfeestje wordt pas in maart opgestart maar deze week steekt BJO al de neus aan het venster met concerten in de Bijloke en Bozar. Ze spelen er aan de zijde van het Brussels Philharmonic (waarmee ze de soundtrack van The Artist maakten) in werk van Bernstein en Wynton Marsalis. Van die laatste brengen ze de Swing Symphony, een hommage aan een dikke eeuw jazz, zij het met de typisch studieuze aanpak eigen aan Marsalis.

FES is een ander geval. De troepen van Peter Vermeersch zouden nooit hun tanden zetten in een serieus werk van Marsalis, daarvoor lachen ze te graag. Ze feesten ook niet op hun twintigste verjaardag, ze doen dat liever op hun dertiende. Zo zijn ze ook gebekt: alles is een beetje kreupel en krom bij FES, de scharnieren piepen en de botten kraken. Niet toevallig klinkt de openingstrack van de jubileumplaat als een ontsnapt circusnummer. Het is geplukt uit het repertoire HearSee, verzonnen soundtracks bij found footage, kortfilmjes uit de oude doos en documentair materiaal. Geheel conform de 'ideologie' van de band valt op de cd echter geen peil te trekken. Na het circusnummer volgt een swingende blues, dan een variéténummer met scheve verteller John Watts, een snelheidswedstrijd enzovoort. Bij momenten klinkt het als Sesamstraat, dan weer als Frank Zappa. Zelf noemen ze het graag een "gebruikelijke ongebruikelijke portie gas, chaos en chazz". Niet toevallig is de ondertitel van de plaat 'The most unreliable music since 1999'.

Ieder zijn handelsmerk. Peter Vermeersch en FES koketteren met het feit dat ze klinken als een vrolijke, losgeslagen bende. Ze doen dat uitstekend, maar vergis je niet: deze muziek is veel strakker geregisseerd dan je denkt.

Brussels Philharmonic & Brussels Jazz Orchestra, op 9/2 in Gent (www.debijloke.be) en op 10/2 in Brussel (www.bozar.be) Flat Earth Society, 13 - The most unreliable music since 1999 (Igloo). Op tournee vanaf 15/2 (www.fes.be)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234