Dinsdag 21/09/2021

Joss verliest haar blonde haren maar niet haar zwoele streken

De titel Introducing Joss Stone is niet bepaald raak gekozen - na twee millionsellers in drie jaar behoeft de soulster allerminst een introductie - maar voorts valt er weinig aan te merken op Stones sensuele stap zijwaarts. Al was een scherpere rand welkom geweest.

Door Gunter Van Assche

Joss Stone verkocht 7,5 miljoen stuks van de prachtplaten Mind, Body and Soul en The Soul Sessions, maar onlangs liet de Britse soulzangeres zelf doodleuk vallen "weinig affiniteit te voelen met die twee cd's". Het negentienjarige starletje, ooit de toekomst van de soul genoemd, dompelt zichzelf sinds kort bovendien onder in r&b en hiphop. En alsof de hoogste platenpiefen na dat nieuws nog niet toe waren aan een gloednieuwe pacemaker verfde de eigengereide Britse haar bekende blonde haren vuurrood. "You shouldn't judge a book by its cover", zou Stone daarbij gesnauwd hebben, en afgaande op haar laatste plaat moeten we haar zowaar gelijk geven.

Zo is de kitscherige hoes met bodypaint een gruwel voor het oog, maar binnenin weet Joss Stone ons nog altijd te raken met haar broeierige neosoul. Raphael Saadiq (Jill Scott, D'Angelo) tekende overigens voor de allerbeste productie die Stone zich kon wensen: de meeste songs kregen een zachte hiphopbeat mee en vloeien naadloos in elkaar over, waarbij 'Tell Me 'bout It' of 'Tell Me What We're Gonna Do Now' (met een gastrol voor rapper Common) zich direct thuis voelen in je zomerse gemoed.

De gruizige stem van Vinnie Jones (ooit de scudraket van het Engelse voetbal) aan het begin en het eind ontsiert de plaat dan wel behoorlijk, maar Stone doet dat euvel snel vergeten. Zo is 'Music' is een heerlijke ode aan de muze Euterpe, met Lauryn Hill in een glansrol, die het nummer naar de zevende hemel manoeuvreert. Alleen de krakende naald van een platendraaier ontbreekt op deze brok heerlijke soul. Op Introducing verloor Joss Stone dan wel haar blonde haren maar duidelijk niet haar streken: dit kleinood is van dezelfde bloedhete soul doordrongen als haar oudere songs.

"Pour your sugar over me", kreunt Stone ergens in 'Put Your Hands on Me'. Aan dat innuendo bleven we onwillekeurig denken na afloop van deze zwoele popplaat.

DOWNLOAD EERST: 'Music'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234