Vrijdag 20/05/2022

Portret

Joseph Papa, de nieuwe eigenaar Omega Pharma

Joseph Papa schermt zijn privéleven zorgvuldig af van de buitenwereld. Beeld Michael Hart
Joseph Papa schermt zijn privéleven zorgvuldig af van de buitenwereld.Beeld Michael Hart

Joseph Papa (58) is zijn naam, en met zijn bedrijf Perrigo is hij de nieuwe eigenaar van Omega Pharma. 3,6 miljard euro legde de CEO van de Amerikaanse farmareus op tafel, inclusief 1,1 miljard euro schulden. En nog lijkt de overnamehonger van de ambitieuze Joseph 'Joe' Papa niet gestild.

DOMINIQUE SOENENS

Geen kind droomt er ooit van later aan het hoofd van een farmaceutisch bedrijf te staan, maar bij Joseph Papa (58) scheelde het niet zo gek veel.

Toen hij elf jaar oud was, werd hij op een dag wakker met een gezwollen knie. De dag erna: een gezwollen enkel. Papa was er het hart van in. "Ik wou buiten met mijn vrienden spelen. Sport was een belangrijk deel van mijn leven", vertelt hij op Amerikaanse nieuwssite Mlive.com. "Het was niet duidelijk wat er fout ging. Ik ging naar het ziekenhuis, waar ik te horen kreeg dat ik reumatische koorts had, al kon het volgens mij ook de ziekte van Lyme zijn. Hoe dan ook, ze losten het op."

Zijn genezing was bepalend voor zijn latere leven, voegt hij eraan toe: hij wou zijn carrière wijden aan het verbeteren van het leven van anderen. Papa studeerde farmacie, behaalde een MBA en begon een carrière in de farma-industrie. Vooraleer hij in oktober 2006 aan het hoofd van farmareus Perrigo kwam, werkte hij bij verschillende farmabedrijven, waaronder Cardinal Health, Actavis en Novartis.

Nobele onbekende

Bij Perrigo drukte Papa van meet af zijn stempel. Sinds zijn komst groeide het bedrijf uit tot 's werelds grootste producent van voorschriftvrije geneesmiddelen die onder de merknaam van grote retailers verkocht worden. Het concern dat Papa leidt, goed voor een omzet van 3,2 miljard euro en 9.000 werknemers, produceert daarnaast ook generische medicamenten op voorschrift, voedingssupplementen, geneesmiddelen voor dieren en farmaceutische ingrediënten.

Onder leiding van de 58-jarige CEO ging Perrigo de voorbije jaren meermaals op overnamepad. Zo kocht het enkele producenten van voorschriftvrije verzorgingsproducten over en ging het ook shoppen in Ierland, Mexico en Israël. De voorbije jaren tekende het bedrijf groeicijfers van gemiddeld 15 procent op.

Sinds vorig jaar is het hoofdkwartier van Perrigo gevestigd in Ierland, waar het toen farmabedrijf Elan overkocht. Een kwestie van voet aan de grond krijgen op de Europese markt, een strategie waar Papa nadrukkelijk voor koos, en waar ook de aankoop van Omega Pharma in past. "We geloven dat we het model dat we uitbouwden in de VS kunnen uitbreiden naar de hele wereld: betaalbare, kwaliteitsvolle gezondheidszorg", zegt Joseph Papa. Al was de verhuis naar Ierland en de overname van Elan ook een fiscaal manoeuvre, iets wat hij ook niet ontkent.

Bij ons is Joseph Papa een nobele onbekende, die door zijn familienaam misschien hoogstens wat verbazing wekt, maar in de VS duikt zijn naam af en toe op in lijstjes met succesvolle CEO's. In dat van Harvard Biz bijvoorbeeld, of in dat van het financiële magazine Barron's.

En Perrigo zelf stond twee jaar geleden op de lijst van meest innovatieve bedrijven van Forbes. Voor een groot deel zijn verdienste, al is het zeer twijfelachtig of Papa dat zelf zou bevestigen. Over de man zelf, hoe en wie hij is en wat hem drijft, is weinig of niets geweten. Zijn privéleven schermt Papa zorgvuldig af van de buitenwereld, en ook interviews blijven beperkt tot het strikte minimum.

Het contrast met de flamboyante Marc Coucke, wiens bedrijf hij overkoopt, kon niet groter zijn. Over de reden van die aankoop is Papa wel duidelijk. "Steeds meer producten die vandaag alleen met een voorschrift te verkrijgen zijn, worden beschikbaar als voorschriftvrij product. Je kunt naar een winkel gaan en het gewoon kopen. Dat helpt enorm in het beschikbaar maken van gezondheidszorg aan consumenten, terwijl het ook de kostprijs druk."

Nu de kosten voor gezondheidszorg stijgen en mensen in het Westen steeds langer leven, ziet hij ook steeds meer kansen om zijn producten aan de man te brengen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234