Dinsdag 23/07/2019

José Muñoz wint Grote Prijs Angoulême

Geen winnaars bij de Vlaamse delegatie in Angoulême, het belangrijkste stripfestival van Europa. Wel waren er voor het eerst twee albumnominaties voor Vlamingen. De Grote Prijs, een soort oeuvreonderscheiding, gaat naar de Argentijn José Muñoz, die volgende maand een expo in Leuven krijgt.

Door Kris Jacobs

ANGOULÊME l Uitgevers werden dit jaar voor het eerst met zijn allen in tenten buiten het centrum ondergebracht. De vrees dat het publiek zijn weg naar dat immer belangrijke beursgedeelte niet zou vinden, bleek ongegrond.

Het resultaat was wel dat er beduidend minder volk stond aan te schuiven bij expo's en andere evenementen in de binnenstad. Weg gezellig feest in de stad.

En wie Angoulême toch doorkruiste, was er een beetje aan voor de moeite. Een uiterst minuscule Hergé-expo traceerde de weg die de mens en de Kuifjeschepper aflegden, inclusief familiale en artistieke invloeden. An sich geen slecht idee, maar het resultaat had meer iets van een buiten proportie opgeblazen vierkleurenfolder.

Zeer mooi is het werk van Richard McGuire, die onder meer illustraties maakt voor The New Yorker. Prachtig zijn ook de strips van de Amerikaan Jim Woodring, een huiveringwekkende en vertederende kruising van Disney en psychedelica. Veel uitleg kreeg je bij beide expo's in het nationale stripinstituut CNBI echter niet, zodat wie zich al liet aangrijpen door deze twee in Europa relatief onbekende beeldentovenaars het verder zelf maar moest uitzoeken.

De zetelende voorzitter van het festival, Lewis Trondheim, deed zijn reputatie van mediaschuwe grapjas alle eer aan. Geen grote retrospectieve van zijn speelse en nu al enorme oeuvre, enkel ironische knipogen onder de noemer 'De zeven wonderen van de strip'. De beloofde originele stripplaten van de smurfen waren zo'n 2 centimeter hoog, op smurfhoogte opgehangen aan een groot rood paneel. De auto van Michel Vaillant waarin je een rondje mocht maken, was een speelgoedtuig waaraan je een draai kon geven. Leuk, maar het mocht wat meer zijn.

Voor het eerst beloonde het festival niet meer beste scenario, beste tekenwerk en wat dies meer zij. De jury onder Trondheims voorzitterschap koos simpelweg voor één beste album, een prijs voor de beste revelatie, een patrimoniumprijs en nog vijf 'essentiels', niet te missen albums uit de oogst van het afgelopen jaar.

Album van het jaar werd Non Non Bâ van de Japanner Shigeru Mizuki, een kruising van Louis Pergauds Guerre des boutons en Lovecrafthorror. Van de 'essentiels' zijn allicht Black Hole van Charles Burns (een monument van de Amerikaanse strip) en De fotograaf (een mengeling van strip en fotoreportage van Emmanuel Guibert, bij ons vertaald door Dupuis) het bekendst in Vlaanderen.

Bij de in totaal vijftig genomineerde albums zaten maar liefst twee Vlamingen. Nix, die enkele maanden na de vorige festivaleditie ook al de humorprijs ontving, kreeg opnieuw een nominatie voor zijn Kinky & Cosy. De jonge Olivier Schrauwen haalde met zijn eerste album, vertaald door Editions de l'an 2 (dat ook Ever Meulen publiceert in Frankrijk), al meteen de prestigieuze selectie. Geen van beiden viel uiteindelijk in de prijzen, Nix kreeg wel een coup de coeur in de grote regionale krant Charente Libre.

Zondagmiddag werd ten slotte de voorzitter van de volgende editie bekendgemaakt. De Grote Prijs van de stad Angoulême (en het juryvoorzitterschap in 2008) gaat naar José Muñoz (°1942). De Argentijn, die tegenwoordig pendelt tussen zijn geboorteland, Parijs en Milaan, krijgt toevallig volgende maand ook een grote overzichtstentoonstelling in Leuven (zie munoz.beeldbeeld.be). Zijn zwaar doorrookte detective Alack Sinner was een belangrijke invloed op Sin City van Frank Miller. Hij maakte verder onder meer een stripbiografie van Billie Holiday.

Voor de volledige lijst met winnaars: www.bdangouleme.com.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden