Zondag 16/05/2021

Joost beschikbaar voor het grote publiek

Internet-tv-platform breidt tegelijkertijd ook zijn inhoud uit, voornamelijk vanuit reclamewereld

Het ondertussen beruchte internet-tv-platform Joost is sinds begin deze week beschikbaar voor iedereen, en niet langer alleen voor testpersonen die elkaar uitnodigingen doorsturen. Tegelijkertijd breidde het platform ook zijn inhoud uit.

Die nieuwe inhoud komt vooral vanuit de reclamewereld. Er zijn nu op Joost speciale tv-kanalen van Coca-Cola, Intel, Hewlett-Packard, Nike en 28 andere commerciële partners, die op het tv-platform onder meer reclamefilmpjes uitzenden.

Daarnaast sloot het bedrijf ook een overeenkomst af met mediabedrijf Turner Broadcasting System, dat CNN-documentaires en tekenfilmseries als Robot Chicken en Aqua Teen Hunger Force (van Turner-tv-station Cartoon Network) op Joost uitzendt.

Sony Pictures Television levert voortaan klassieke televisieseries als Starsky & Hutch en Charlie's Angels.

En speelgoedfabrikant Hasbro vond in Joost nog eens een platform waar het zijn zelfgeproduceerde tekenfilmseries uit de jaren tachtig, zoals Transformers en G.I. Joe, op kwijt kan.

Ook uit de sportwereld komt er nieuwe inhoud, met klassieke wedstrijden van de National Hockey League en videoreportages en interviews omtrent de badpakkenspecial van sport- en mannenblad Sports Illustrated.

Via zulke rechtstreekse deals met de producenten van tv-inhoud probeert Joost te concurreren met reguliere televisiestations. Het bedrijf werd vorig jaar opgericht door Niklas Zennström en Janus Friis, die eerder al de muziekindustrie op zijn kop zetten met hun (ondertussen leeggelopen) muziekdownloadnetwerk KaZaA, en later de telecomindustrie door elkaar schudden met het internettelefoonsysteem Skype.

Net als die twee andere uitvindingen werkt Joost volgens het peer-to-peer-principe: er wordt een gedecentraliseerd netwerk opgezet dat uitsluitend wordt rechtgehouden door alle computers van individuele gebruikers samen. Dat levert, op voorwaarde dat er voldoende gebruikers op het netwerk zitten, voordelen op die gewone internetcommunicatie niet heeft: hoe meer volk , hoe sneller de verbinding gaat bijvoorbeeld.

(RMe)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234