Vrijdag 27/01/2023

'Jongeren waarschuwen via kunst'

Het was een gelukkig toeval. Ballroom La Rocca in Lier wou al lang iets doen met kunst en kunstenaar Idriz Jossa had genoeg van galerijen.

Het project Identity Sampling was geboren. Een hippe tentoonstelling waar vooral de achterliggende gedachte centraal staat. De werken van Jossa moeten de jongeren waarschuwen tegen alle gruwelijkheden van een avondje stappen. La Rocca hoopt er stiekem de prijs voor beste preventiecampagne mee te winnen. Wanneer we de parking van La Rocca oprijden, worden we vriendelijk verzocht een stukje achteruit te rijden. "Zet 'm maar tegen de paal", loodst de parkeerwachter. De paal in kwestie blijkt een heuse Jossa te zijn. Ram ik daar toch bijna het werk getiteld -% of Spirit Reflection: The Weekly Reflection! Het is eigenlijk ook een paal, want de werken die Jossa maakte voor La Rocca, vinden hun oorsprong in verkeersborden. Maar dan met bizarre vormen, kleuren en tekens aangevuld met performance acts en de broodnodige nieuwemediatoestanden.

"Jongeren staan veraf van kunst", zegt de zelf nog jonge Jossa. "Musea en galerijen zijn dan ook voorbijgestreefd met hun witte muren. Dat wilde ik doorbreken, kunst brengen in een verduisterde ruimte waar de muren zwart zijn." In de tempel van jongerencultuur wil Jossa dan ook de jongeren een spiegel voorhouden. "De kunstwerken gaan over alles wat met uitgaan te maken heeft", verklaart hij bij zijn +3@Smart Sex: People Make A Choice dat aan de ingang staat. Ook een verkeersbord met vier driehoeken. Een roze, een zwarte, een blauwe en een bruine. "Die driehoeken zijn zeer belangrijk. Zij lijken op het play-teken van een cd-speler, maar je kan het ook zien als een ster die tijdens het nazi-regime op de mouwen van de joden genaaid werd. De kleuren hebben elk een betekenis en eigenlijk moet je de kleur kiezen die het best bij je past voor je de disco binnengaat. Roze staat niet onmiddellijk voor homoseksualiteit maar ook voor het materiële. Hiermee wil ik de mensen dwingen om een keuze te maken. Alles heeft immers met keuzes te maken."

Binnen wordt het gelijk grimmiger met een foto van een verkeerslachtoffer, verknipt en uitvergroot zodat je pas vanop een afstand de bloedende schedel herkent. Boven de bar wordt er hulde gebracht aan nog meer jonge dode helden van de weg. Verbodstekens met zwarte randen schreeuwen hun naam door de muur van techno. In het La Rocca-restaurant wordt gegeten bij het kaarslicht dat van verkeerskegels komt en op lakens die gebruikt worden om lijken te bedekken.

Mooi, maar begrijpen de mensen het? "Er zal altijd een gedeelte zijn dat je niet bereikt", geeft Jossa toe. "Als er maar een klein percentage de boodschap heeft, is het voor mij al voldoende. Geen enkele kunstenaar zou het trouwens aandurven om in een disco te werken. Omdat de muziek en de lichten de aandacht zouden afleiden van het werk. Die elementen gebruik ik nu juist en speel ze tegen elkaar uit. Daarom dat drag queens optreden met een vergrootglas voor het gezicht. Zij nemen de wereld onder de loep."

Hoewel de massa zweterig dansende technolijven met de rug naar de kunst staan, zijn ook zij een onderdeel van het project. Tien veiligheidscamera's filmen ze en de beelden worden op het Internet gezet en kunnen wereldwijd bekeken worden. "Dat is eigenlijk een spelletje met het publiek. Mensen willen immers niet gefilmd worden. Maar stiekem doe ik het toch. Ook op het dak hier wordt het hele gebeuren geprojecteerd. Alles wat binnen gebeurt, kan buiten gevolgd worden. Dat is leuk voor de mensen die nog nooit een moderne dansvloer hebben gezien en niet durven binnenkomen."

Met het hele project wil La Rocca meedingen naar de Belgische en Europese prijs voor beste preventiecampagne. Een prijs die wordt uitgereikt door het Secretariaat voor Preventiebeleid, dat dan weer een onderdeel is van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Riccardo Sola, manager van La Rocca, ziet dat helemaal zitten. "Ik ben er zeker van dat we genomineerd zullen worden. Dit is zo origineel. Uniek, zelfs! Het was eerst niet onze bedoeling, maar toen we de werken van Jossa zagen, wisten we gelijk dat we het idee moesten inzenden. Vijf jaar terug zei iedereen dat discotheken de hoofdoorzaak waren van allerlei ellende als weekendongevallen, drugs en wapens. Nu doen we het zo. We willen de jongeren een kaakslag toebrengen. Ze wakker schudden." En La Rocca wil u nog meer kunst serveren. "Kunst is een groot woord", relativeert Sola onmiddellijk. "Creativiteit, eerder. Dit is een prima locatie voor jonge kunstenaars. Ieder jaar willen we zo een paar projecten lanceren." Vanwaar komt plots die drang om mecenas te spelen? "Tja, als discotheek moet je natuurlijk origineel blijven. Iets anders doen dan normale disco's. Vroeger waren wij de trendsetter in muziek. Iedereen is ons daarin gevolgd. Maar je moet steeds iets nieuws hebben. Jongeren met goede ideeën kunnen dus altijd eens contact opnemen."Wilfried Eetezonne

De tentoonstelling is nog volgend weekend te bezichtigen (La Rocca, Antwerpsestwg. 384 in Lier).

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234