Zaterdag 25/09/2021

Jongeren: unserved audience in tv-land

Televisie voor jongeren maken moet zowat de moeilijkste opdracht zijn die er bestaat in televisieland. De VRT moet vanaf september 2012 aan de bak, maar enkele experts geven nu al advies. 'Als oudere mensen het niet goed vinden, ben je goed bezig.'

Op 1 september 2012 moet de VRT eraan beginnen. Op het nieuwe derde kanaal moet vanaf dan minstens een keer per week na 20 uur een programma uitgezonden worden voor jongeren tussen 12 en 20 jaar. Een inloopperiode, want een jaar later moet het derde kanaal twee à vier dagen per week een specifiek aanbod voor jongeren uitzenden. Hoe de VRT dat precies zal doen, weet het zelf nog niet. "Daarvoor is het nog een beetje te vroeg", zegt woordvoerster Brigitte Vermeersch. "Het is ook nog meer dan een jaar. Nu liggen de principes vast en vandaar uit kunnen we de rest opstarten."

Minister van Media Ingrid Lieten (sp.a) had nochtans wel al een idee. "Simpel gezegd wil ik een soort Studio Brussel en MNM op televisie." Klinkt mooi, zeker gezien het mooie parcours dat Studio Brussel de laatste jaren heeft afgelegd. Alleen is het in de realiteit net ietsjes moeilijker, meent Floris Nieuwdorp, netcoördinator van StuBru. "Wij hebben met Studio Brussel de voorbije jaren zo consequent mogelijk een goed en aantrekkelijk merk proberen neer te zetten. Dat uit zich in onze muziek, acties, presentatoren, ... . Wij kennen dus wel iets van radio maken, maar televisie is iets helemaal anders. De creatieve ploeg van Studio Brussel zal dus niet zomaar een televisieslot invullen. Maar als we met onze expertise advies kunnen geven, zullen we dat natuurlijk wel doen."

Wie er wel al ideeën over heeft, zijn jongerenorganisaties en -kenners. Stampmedia bijvoorbeeld, het persbureau dat met jongeren werkt en hen een stem geeft. "We hebben al enkele gesprekken met de VRT gehad en we hopen dat we een partij voor hen kunnen zijn. Voor een jongerenjournaal?", zegt hoofdredacteur Thomas Vreriks. "Dat zou kunnen, maar we zijn nog lang niet op zoek naar formats. Het moet in eerste instantie van de jongeren zelf komen. De jongerenprogramma's moeten hun stem zelf laten horen. Ze kunnen dat goed en ze hebben een prima idee van wat ze willen en hoe ze het willen aanpakken."

Die aanpak is broodnodig als je de jongeren wilt bereiken, meent ook Maarten Leyts van Trendwolves, een marketingbureau dat gespecialiseerd is in jongeren en wat hen bezighoudt. "Het moet van en voor jongeren zijn. Op die manier komt de boodschap veel beter over."

Vingertje omhoog

De VRT had met De Overname wel al een project dat met zo'n aanpak experimenteerde, alleen was dat slechts een tijdelijk project. Dat het beter moet dan wat de VRT nu doet - of niet doet als het over jongeren gaat - daar zijn zowel Vreriks als Leyts het roerend over eens. "Het vingertje gaat toch snel omhoog als het over jongeren gaat," meent Thomas Vreriks. "Bij festivals zie je ook vaak dezelfde clichés terugkomen. Dat legt een stigma op de jongeren."

"Het grote nadeel van jongerenprogramma's is dat ze vaak bedacht worden door mensen die te lang gestudeerd hebben", zegt Maarten Leyts van Trendwolves. "Zij gebruiken als referentiekader ook meestal hun eigen kinderen of neefjes en nichtjes, maar dat is fout. Meer dan de helft van de jongeren studeert niet af in het algemeen secundair onderwijs. Die jongeren hebben andere motivaties, andere triggers, ... . Jongeren zijn divers, maar er zijn ook elementen die hen verbinden, die ze allemaal belangrijk vinden. Daaruit moet je vertrekken."

Maar als de VRT het niet goed doet, waar kan hij dan van leren. "Jongeren komen nu snel bij Nederlandse zenders terecht," geeft Thomas Vreriks aan. Klopt, zegt Maarten Leyts. "BNN is een goed voorbeeld. Zij zijn direct, vaak erg confronterend. Mensen die BNN niet goed vinden, zijn vaak te oud voor die programma's. Als je dat merkt, ben je goed bezig."

Dat betekent meteen ook dat je als omroep de jongeren voluit hun kans moet geven en niet moet schrikken als het eens goed fout loopt. Denk maar aan Studio.Ket, het actualiteitenprogramma uit de begindagen van Ketnet dat zich ook richtte tot tieners. De makers, waaronder Peter Van de Veire en Steven Van Herreweghe, deinsden er niet voor terug om af en toe stevig op lange tenen te trappen, tot ergernis van de bazen en sommige kijkers. "Dat moet je er dan maar bij nemen", meent Leyts. "Er zal in zo'n groot huis altijd wel een beetje spanning zijn. Maar als je er niet volledig voor gaat, heeft het geen zin. Jongeren mogen niet het gevoel krijgen dat ze er maar half bij betrokken zijn. Je moet hen wel wat aansturen, maar je moet hen ook echt macht geven. En dan neem je het erbij dat er dingen kunnen gebeuren die indruisen tegen de interne regels."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234