Vrijdag 18/06/2021

Jongeren luisteren minder naar de radio

CIM-cijfers: aantal jonge luisteraars met 3,6 procent gedaald

De VRT-radiozenders Radio 1 en Studio Brussel zagen hun marktaandeel in de eerste vijf maanden van het jaar met respectievelijk 1 tot bijna 2 procent stijgen. Voorlopig lijken ze nog niet te lijden onder een tendens die zich voor het eerst duidelijk aftekent: het medium radio boet bij jongeren aan populariteit in.

Door Jeroen de Preter

Brussel l Volgens gegevens van het informatiecentrum CIM daalde het aantal 12- tot 24-jarigen dat dagelijks op traditionele radiozenders afstemt in korte tijd met 3,6 procent. 'Fenomenen als internetradio en iPod zijn daar allicht niet vreemd aan', aldus de dienst marktonderzoek van de VRT.

De gisteren verstrekte CIM-cijfers zijn op het eerste gezicht voor geen enkel radiostation dramatisch. In de onderlinge verhoudingen doen er zich dan ook weinig echt grote verschuivingen voor. Radio 2 zag het marktaandeel de eerste vijf maanden van dit jaar lichtjes stijgen tot bijna 30 procent, en blijft daarmee veruit het grootste station. De commerciële zender Q-music krijgt voor het eerst een tik(je), maar doet het met een marktaandeel van 16 procent nog altijd aanzienlijk beter dan Donna, dat zich niettemin een grote winnaar mag noemen. Voor het eerst sinds lang ziet de hitzender van de VRT zijn marktaandeel nog eens groeien: van 12,2 procent bij de vorige meting tot 14,34 procent nu. Geklaagd wordt er ook niet bij 4FM, het kleine zusje van Q-music dat het marktaandeel met 0,2 procent zag stijgen tot 6,2 procent.

Reden tot klagen is er al helemaal niet bij het vernieuwde Radio 1. Sinds de zo omstreden vernieuwingsoperatie van vorig jaar zag de zender zijn marktaandeel met 2 procent groeien tot 9,9 procent. "Een droomscenario", zei netmanager Els Van de Sijpe gisteren. "Dit cijfer hadden we in stilte geambieerd. Alleen hebben we ambitie veel sneller dan verwacht gerealiseerd."

De aanvankelijke stroom van kritieken is volgens haar inmiddels bijna helemaal opgedroogd. "Als we nog commentaar krijgen, dan is die positief." Als oorzaak voor het succes noemt Van de Sijpe behalve de soms dwingende nationale en internationale actualiteit ook een paar nieuwe programma's. "Uit de gedetailleerde cijfers blijkt dat programma's die ons aanvankelijk een grote gok leken, zoals Feyten of Fillet of Peeters & Pichal, inmiddels uitgegroeid zijn tot sterkhouders."

De groei van Radio 1 lijkt ook niet ten koste te gaan van Studio Brussel, de 'jongerenzender' van de openbare omroep die zijn marktaandeel van 8,2 procent naar bijna 10 procent ziet stijgen. Concreet betekent dat een groei met een kleine honderdduizend luisteraars. Volgens netmanager Jan Van Biesen zijn dat "historische recordcijfers".

Het succes van Studio Brussel zou erop kunnen duiden dat radio bij jongeren niet aan populariteit heeft ingeboet, maar in werkelijkheid blijkt het tegendeel het geval. "Over het algemeen zie je dat het medium radio de jongste jaren lichtjes aan populariteit verliest", zegt Sven Lardon van de dienst marktonderzoek van de VRT. "Zo is het aantal Vlamingen dat dagelijks naar de radio luistert met 1,7 procentpunt gedaald tegenover vorig jaar." De daling doet zich volgens Lardon niet of nauwelijks voor in de groep 25- tot 54-jarigen, en al evenmin bij de 55-plussers. "Het zijn dus vooral de jongeren die afhaken."

Terwijl die tendens zich tot voor kort voorzichtig manifesteerde, is die nu voor het eerst duidelijk zichtbaar. Lardon: "Vorig jaar luisterde 76,1 procent van de jeugd nog dagelijks naar de radio. De afgelopen vijf maanden is dat percentage gezakt naar 72,5 procent. Wij hebben dat nog niet onderzocht, maar allicht zijn fenomenen als internetradio en de iPod daar niet vreemd aan."

Hoe het komt dat Studio Brussel daar niet onder lijdt? "StuBru is geen echte jongerenzender meer", zegt Lardon. "Het is een zender voor een specifiek publiek. De tendens van afhakende jongeren wordt vooral bij de commerciële stations gevoeld."

Dat laatste wordt zo al niet ontkend, dan wel sterk gerelativeerd door Peter Bossaert, algemeen directeur van Q-music en 4FM. "De CIM-cijfers moet je vergelijken met opiniepeilingen. Ze peilen naar de intenties en zijn dus heel relatief. Bovendien peilt de CIM niet via gsm. Het zegt alleen iets over het luistergedrag van mensen die thuis zijn."

Conclusies trekken vindt Bossaert daarom voorbarig. "Dat moet je pas doen als zo'n tendens zich een aantal metingen na elkaar manifesteert."

Sven Lardon, dienst marktonderzoek VRT:

Tendens afhakende jongeren vooral gevoeld bij commerciële stations

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234