Woensdag 22/01/2020

Jongens, wat een troep

Dans l alexander baervoets met '(No) Copyright' in Monty H

Jeroen Peeters

Wie het dansgebeuren hier te lande een beetje volgt, bleef de voorbije maanden al te vaak in de kou staan. Het niveau van een goed deel van de getoonde producties is belabberd, onderzoeksgericht werk en projecten met een serieuze artistieke inzet zijn op één hand te tellen. Om een antwoord te formuleren op zoveel middelmatigheid bedacht choreograaf Alexander Baervoets een nieuw format, (No) Copyright. Gedurende een week werkt hij in de studio een nieuwe voorstelling uit die nadien slechts twee avonden wordt getoond. Ziedaar Baervoets' antwoord op de overproductie: nog meer troep produceren. Of dat een zinvol perspectief oplevert, is nog maar de vraag.

Voor de eenmalige, lokale (No) Copyright-projecten wil Baervoets het zichzelf extra moeilijk maken door een confrontatie aan te gaan met een onmogelijke situatie. In de Antwerpse Monty werkte hij voor het eerst samen met actrice Elsemieke Scholte en ging hij aan de slag met de logge, 'onmogelijke' beestenkostuums uit Jan Fabres Parrots and Guinea Pigs. Verder waren Baervoets' vaste lichtontwerper Hans Meijer en dj Daniel Janssens van de partij.

Na een muzikale ouverture en de projectie van een Teletubbies-filmpje komen de vier in actie, in vol ornaat. Terwijl Scholte zich met zichtbare moeite in een varkenskostuum hijst, loopt Baervoets als konijn rustig ter plaatse. Wat volgt, is een reeks onnozele dansjes, van een slow tot Miss Piggy op ballet, waarbij kleine dramaturgische ingrepen en een muzikale medley Carrots from Winnipeg op gang trachten te houden. De kostuums zitten inderdaad in de weg en dat levert ontiegelijk veel gedoe op: alles verloopt traag en plomp, zodat de voorstelling algauw strandt in een warrige brij. Dollen met lompe kostuums als onderzoeksthema? Hallo?!

Veel zinnigs valt er niet te zeggen, behalve dat Carrots from Winnipeg een farce van jewelste is. Een modernist als Baervoets, die nooit nalaat een lans te breken voor fundamenteel choreografisch onderzoek, zou beter moeten weten. Wat een dwaas idee om de schaarse tijd, middelen en energie die voor onderzoek voorhanden zijn in een belachelijk verspillingsritueel te stoppen. Daarbij is het nog maar de vraag of een project dat het falen al bij voorbaat claimt, überhaupt een betekenisvolle kritische strategie is.

(No) Copyright is - ongewild? - vrijblijvend in zijn opzet en uitermate cynisch als commentaar op het danslandschap. Als Baervoets per se een polemiek wil uitlokken, zal hij toch ambitieuzer uit de hoek moeten komen en zichzelf, zijn collega's, programmatoren, critici en publiek au sérieux moeten nemen. Aan de puberale kretologie van een choreograaf die o zo graag enfant terrible wil zijn, heeft niemand een boodschap.

WAT (No) Copyright - Carrots from Winnipeg WIE Alexander Baervoets WAAR EN WANNEER Op 14 en 15 januari in kc Tor, Genk, 089/844.955.Dollen met lompe kostuums als onderzoeksthema? Hallo?!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234