Donderdag 25/02/2021

Jonge vrouwen kiezen te weinig voor wetenschap

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Meisjes doen te weinig wetenschappelijke en wiskundige richtingen. Dat blijkt uit een studie die werd uitgevoerd door de onafhankelijke denktank Itinera Institute. Slechts 20 procent van de afgestudeerden in ingenieursvakken zijn vrouwen. In computerwetenschappen bedraagt dat slechts 0,9 procent. Slechts 30 procent van het totaal aantal wetenschappers en ingenieurs zijn vrouwen.

Slechtere punten
Onderzoek toont aan dat meisjes in de basisschool in de meeste landen qua prestaties wat boven de jongens uitsteken. De leesprestaties blijken beter te zijn, en voor wiskunde en wetenschappen moeten ze zeker niet onderdoen voor de jongens. Vanaf het secundair onderwijs doen meisjes het echter plots opvallend slechter voor wiskunde en wetenschappen dan de jongens.

Volgens onderzoeken ligt dat aan het feit dat meer meisjes dan jongens zonder veel inspanning goede punten behalen, waardoor ouders en leerkrachten hen ophemelen. Ze gaan 'slim'' definiëren als "goede punten halen zonder inspanningen te leveren". Na de lagere school stijgt de moeilijkheidsgraad. Meisjes gaan 'dom zijn' definiëren als "wel inspanning moeten doen". Hierdoor gaan ze volgens professor Carol Dweck een vaste mindset ontwikkelen en gaan ze sneller naar richtingen met minder uitdagingen overschakelen.

Onderschatting
De vrees bestaat dat jongens kwaliteitsvollere aandacht krijgen dan meisjes. In gemengde klassen zouden jongens volgens zowel Vlaamse als internationale onderzoeken dubbel zo veel aandacht krijgen als meisjes. Leerkrachten en ouders zouden vaker de intelligentie van meisjes onderschatten. Die bevindingen zijn strijdig met nationale en internationale wetgevingen, die maximale ontplooiingskansen, een ononderbroken leerproces en gelijke kansen voor mannen en vrouwen moeten garanderen.

Plafondloze testen
Het onderzoek biedt ook verschillende oplossingen aan. De overheid moet de basisschool voldoende uitdagend maken voor jongens en meisjes. Momenteel is het moeilijk vast te stellen of kinderen op de toppen van hun tenen lopen of dat ze moeiteloos de lagere school doorlopen. Een andere oplossing voor de scholen zou het gebruik van 'plafondloze testen' zijn, waarin het niveau van het kind bij iedere vraag automatisch wordt aangepast. (belga/gb)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234