Donderdag 27/01/2022

Jonge moslima's combineren respect voor religie met hippe mode

Brussel l Halalmode is aan een opmars bezig: heel wat jonge moslima's dragen kleding die zowel duidelijk herkenbaar islamitisch is als nadrukkelijk modieus. 'Het zijn creatieve consumenten. Ze gaan mee met allerlei modetrends maar geven er hun eigen draai aan', zegt antropologe Annelies Moors van de Universiteit van Amsterdam.

Door Nathalie Carpentier

Religie en hippe mode kunnen wél hand in hand gaan. Kijk maar naar de jonge moslima's in het straatbeeld. Dat was de boodschap van het panelgesprek over halalmode vorige week in Antwerpen. "Voor sommigen lijkt een combinatie van mode en religie misschien contradictorisch, maar dat is niet zo", zegt Annelies Moors. "Hoofddoeken lijken steeds meer deel uit te maken van een typische jongerencultuur. Vele jonge moslima's kiezen voor een duidelijk islamitische kledingstijl."

Ze trekken daarvoor niet naar een echte islamitische winkel, ze winkelen net als hun leeftijdgenoten in winkels als H&M, Mango of Zara, vervolgt Moors. "Door allerlei kledingstukken creatief te combineren maken ze er islamitische mode van. Hoofddoeken hebben ze in alle kleuren en maten. Zij kleden zich ook met topjes, maar dragen er dan truitjes onder met lange mouwen. Of korte rokjes maar dan met een skinny jeans onder."

Ze hebben ook elk hun eigen idee over wat 'islamitische' kledij dan wel betekent. "Voor de ene moet het haar volledig bedekt zijn, maar kan iets strakkere kleurrijke kledij wel. Anderen vinden dan weer dat kledij los moet zitten, maar dragen hun hoofddoek wat nonchalanter. Ze zeggen allemaal dat er regels gelden. In het algemeen mag het niet al te strak en niet al te kort, maar de bandbreedte op die regels is behoorlijk ruim."

Onderhandelen

"We mogen ook niet vergeten jongeren, zeker moslimjongeren, in de eerste plaats te zien als jongeren", vult antropologe en psychologe Birsen Taspinar aan. "Ze zijn niet alleen jongere, ze worden vooral ook gezien als moslim en als minderheid. Moslima's worden al te vaak verengd tot die laatste twee identiteiten."

Met mode kunnen jongeren een statement maken, denk maar aan jongerensubculturen als de punk- of hippiebewegingen. Er komt van alles bij kijken om voor je eigenheid op te komen en te ontsnappen aan de mainstream modecodes. "Die halalmode is ook een uiting van hun zoektocht naar een eigen identiteit als jongere. Voor hen is er geen spanningsveld tussen religie en mode, terwijl in de westerse maatschappij religieuze uitingen van mode vaak worden beschouwd als traditioneel en conservatief."

Dat jonge meisjes een hoofddoek dragen, is geen uiting van hun onwil om te participeren aan de samenleving, aldus Taspinar. "Integendeel, ze willen participeren, maar wel met hun eigenheid." De meisjes zijn bereid daarvoor allerlei onderhandelingen aan te gaan, niet alleen met de westerse samenleving maar ook met hun ouders, stelt Taspinar. "Halalmode is geen kopij van de kleding van hun moeders. Ook op dat front moeten ze een strijd leveren. Het is een gezonde uiting van exploreergedrag op zoek naar hun eigen plek. Soms gebeurt het ook dat ze jaren lang geen hoofddoek dragen en dan plotseling weer wel. En omgekeerd. Het maakt deel uit van een zoekproces."

Hoofddoeken lijken steeds meer deel uit te maken van een typische jongerencultuur

n Dat jonge meisjes een hoofddoek dragen, is volgens experts geen uiting van hun onwil om te participeren.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234