Maandag 14/10/2019

Jonge leeuwen in loondienst

Nieuwbakken designers die onder eigen vlag ontwerpen trekken logischerwijs de meeste aandacht. Wat wij zelden te zien krijgen, zijn de jonkies die hun skills ten dienste stellen van grote productontwikkelaars. Wij zochten drie jeugdige talenten op achter de muren van vermaarde designbureaus.

'Toegepast ontwerpen op een bestaande ruimte heeft meer kracht'

Camille Deconinck (23), interieurvormgeefster bij Deco-Lust

Voor Deco-Lust werken was in eerste instantie helemaal niet mijn bedoeling. Het is namelijk het bedrijf van mijn ouders. Maar na een zomer van reflectie heb ik dan toch de stap gewaagd en het hen voorgesteld. Ik zag vooral potentieel in de nieuwe materialen waar het bedrijf vaak mee werkt."

Camille werkt intussen twee jaar bij Deco-Lust, een Belgisch bedrijf dat zich toespitst op maatwerk voor stijlvolle woningen en chique lofts. Wat haar tot dat bedrijf bracht: de plotse liefde voor het materiaal Corian, een zeer verfijnde kunststof waarmee het sanitair van de duurdere badkamers wordt ingericht. "Het is een erg mooi en duurzaam materiaal en zit sterk in de lift", zegt Camille. "Hoewel het bedrijf er al tien jaar mee werkt, wilde ik de kwaliteiten en de mogelijkheden van dat materiaal in de verf zetten om het bedrijf een boost te geven."

En dus ontwierp Camille in haar eentje een servieslijn uit Corian. "Die heb ik zelf nog bewerkt en geschuurd. (lacht) Ik heb het erg simpel gehouden. Maar de reacties van de architecten waren positief."

En zo wist Camille haar devotie te bewijzen voor een bedrijf dat naast typische toepassingen zoals sanitair zelfs trappen en kleerkasten uit Corian vervaardigt. Helemaal Camilles ding. "Deco-Lust werkt projecten volledig van a tot z uit, tot het zeepschaaltje toe", zegt ze. Die volledige controle bevalt haar maar al te zeer: ze noemt zichzelf een perfectionist. Voorlopig assisteert de jonge ontwerpster vooral en neemt zij het eerste contact met de klanten op. "In de toekomst wil ik projecten volledig opvolgen en finaliseren."

Bij Deco-Lust wordt het ontwerp getekend door een externe architect. De uitwerking komt voor Deco-Lusts rekening. "Een architect tekent, wij bekijken hoe het gemaakt kan worden. Het is een kwestie van zoeken naar technische oplossingen die het ontwerp ten goede komen."

Creatief met techniek dus. "Ik mag dan geen inrichting ontwerpen, wel zie ik de fantastische plannen van toparchitecten passeren. Aan die plannen werken, daaruit haal ik mijn vreugde. Het is ook een enorme leerschool.

"Ik heb geen zin om met de zoveelste stoel af te komen", antwoordt Camille resoluut op de vraag waarom zij haar vaardigheden aan een bedrijf uitleent en niet gewoon onder eigen naam een zaak start. "Er zijn al genoeg goede designmeubels. Los ontwerpen heeft voor mij weinig zin. Een bestaand probleem oplossen en toegepast ontwerpen op een ruimte, dat heeft meer kracht. Mijn toekomst ligt hier."

Ze beseft maar al te goed dat het gras soms groener kan lijken aan de overkant. "Onlangs kreeg ik nog een aanbod om winkels van L'Oréal vorm te geven." En toen twijfelde ze even. De Corian zal haar hebben tegengehouden.

'Ik wil niet in het ijle ontwerpen'

Zeno Aerts (25), productontwikkelaar bij Bulo

Nadat ik was afgestudeerd ben ik meteen beginnen te solliciteren, waaronder bij Bulo voor een job als assistent product design. Toen de zaak beklonken was, stapte de productontwikkelaar op en heb ik zijn job aangeboden gekregen. Ik werk hier nu zeven maanden. Het is hectisch, ja." Kersverse ontwerper Zeno Aerts heeft zichzelf een aardige plaats weten te scoren bij Bulo, een designmerk dat zich richt op stijlvol kantoormeubilair van makers zoals Maarten Van Severen en Jules Wabbes.

Dat hij ondanks zijn prille leeftijd toch het vertrouwen wist te winnen bij zo'n gerenommeerd bedrijf, duidt op de juiste bagage. "Volgens mij heeft men mij die job gegeven omdat ik ervaring heb buiten de product design sector", verklaart Zeno nuchter. "Ik ben namelijk geen productontwikkelaar. Eerst heb ik communicatiewetenschappen gestudeerd en vervolgens belandde ik in de kunstsector van Kopenhagen, waar ik als curator drie jaar lang gewerkt heb. Toen begon het gevoel op te komen om zelf te creëren en heb ik een intensieve cursus houtbewerking gevolgd, ook in Kopenhagen."

Daarna keerde Zeno terug naar België en rondde hij een bachelor na master af in meubelontwerp. "Kortom, ik heb internationale werkervaring en weet hoe ik moet communiceren", besluit hij. "Dat is bijzonder belangrijk als productontwikkelaar. Uiteindelijk neemt creativiteit slechts 20 procent van je tijd in beslag. De rest gaat naar logistiek."

Zijn functie bestaat erin de plannen van externe ontwerpers, waarmee Bulo samenwerkt, om te zetten naar de tastbare wereld. Zeno's eerste opdracht was er meteen eentje om u tegen te zeggen: een stoel van wijlen Leon Stynen, gemaakt voor Expo 58, upgraden en klaarstomen voor massaproductie, kortom: probleemoplossend denken. "Creativiteit handelt niet alleen over schoonheid. Ik wil echt een goed product maken en niet in het ijle ontwerpen; functionaliteit creëren en die gieten in een betaalbaar en haalbaar product."

Bulo heeft ondertussen samengewerkt met grootheden zoals wijlen Maarten Van Severen, Jules Wabbes, Jean Nouvel, bOb Van Reeth, Bram Boo en Vincent Van Duysen, waardoor Zeno de plannen te zien krijgt van zeer interessante meubelstukken: een erg leerzame ervaring. "Als er al plannen zijn", zegt hij. "Vaak zijn die er niet en moet ik een model volledig opmeten. Dan zit ik wel erg dicht met mijn neus op het ontwerp. Een bedrijf als Bulo heeft reputatie, kapitaal en kennis. Dat zijn grote voordelen. Als startende ontwerper begin je op een totaal ander niveau."

Ook zijn creatief ei kan Zeno bij Bulo leggen. Voorlopig is dat nog niet volledig tot uiting gekomen - hij is zich nog aan het inwerken - maar het zal niet al te lang op zich laten wachten.

'Samen nadenken, daar ligt de clou'

Dieter Leyssen (26) architect bij 51N4E

Mijn laatste twee studiejaren heb ik gevuld met buitenlandse projecten. Zoals mijn thesis in New York bij Studio Brooklyn in samenwerking met Columbia University, die stadsontwikkeling en gentrification onderzocht. Die projecten hebben mijn visie op architectuur volledig omgegooid. Het gaat me niet meer louter om de ruimte, maar om de zoektocht naar maatschappelijke oplossingen."

Dieter werkt intussen drie jaar voor het gerenommeerde architectenbureau 51N4E in Brussel, gekend van projecten zoals C-Mine in Genk en BUDA Fabriek in Kortrijk. Zijn visie op architectuur werd door dat bedrijf meteen gesmaakt. "Bij 51N4E moet het niet alleen visueel, maar ook op maatschappelijk vlak steek houden."

Niet alleen wat betreft maatschappijgevoel klikt het tussen het bureau en Dieter, ook op vlak van samenwerken delen zij elkaars mening. 51N4E stelt per project altijd een divers team samen en werkt samen met uiteenlopende partners, er is zelfs een (externe) psycholoog. "Ik zie een project dan ook nooit als het mijne, maar als een samenwerking. Ook al mag ik het vrij persoonlijk inkleuren." Samenwerken is echt een sleutelwoord.

Buiten 51N4E werkt hij aan een initiatief op de Filipijnen en ook daar staat teamverband centraal. "Via Skype reflecteer ik met de lokale gemeenschap en collega's uit Brussel, Berlijn en Londen. Ik verken graag de vormen van samenwerken. De kunde die tijdens dat denkproces vergaard wordt, is voor mij even waardevol als het resultaat."

Een echte teamspeler, die Dieter. Een starchitect (sterarchitect) met een explosief ego annex signature style is niet voor hem weggelegd. "Begrijp me niet verkeerd: ik wil de volledige verantwoordelijkheid voor mijn projecten en wil ook niet anoniem blijven. Maar narcisme gaat aan me voorbij."

De periode van de starchitect loopt volgens hem stilaan op haar laatste benen. "In New York zag ik dat net afgestudeerde 'ivy league' architectuurstudenten zich niet konden vereenzelvigen met de gevestigde grote namen. Zij engageerden zich in de plaats in buurtprojecten of zetten nieuwe samenwerkingen op. De problemen van vandaag zijn gewoonweg veel te complex om alleen op te lossen. Ik verkies dan ook een grote constellatie boven een kleine."

Ook wil hij blijven bijleren op hoog niveau door complexe projecten. Kortom, samen slim worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234