Vrijdag 22/11/2019

Jonge jeugdtheatermakers om in het oog te houden

Het Familiepark van TAZ staat garant voor muzikale vertellingen en speels (jeugd)theater met een hoek af.

Hoe zou het nog zijn met ridder Jan en ridder Marc? Sinds mijn eerste editie van TAZ, dat moet 2004 geweest zijn, herinner ik me de broers Jan en Marc Breban van Inspinazie op hun vaste stek in het Leopoldpark. Hun Riddershows bogen op een avontuurlijk verhaaltje, een kartonnen kasteel en een houten zwaard, maar vooral op de spontane interactie met hun jonge publiek op de tribune. Soms zijn ze hilarisch, die ridders, af en toe ook erg flauw - maar weinig acts hebben de groei en professionalisering van TAZ zo goed doorstaan als de Inspinazie-broers. Het Familiepark van TAZ is in de loop der jaren steeds centraler komen te staan in de programmatie, met daaraan gekoppeld een zoektocht naar het evenwicht tussen betalende voorstellingen binnen, en een toegankelijk aanbod aan gratis voorstellingen in openlucht. Het onderscheid 'binnen' of 'buiten' is in de programmatie nog te vaak de grens tussen theater en animatie, terwijl dat niet zo hoeft te zijn - kleine eenmansprojecten van FROE FROE bewezen voorgaande jaren bijvoorbeeld dat een tikkeltje poëzie voor een breed publiek best haalbaar is, en vooral: dat daar onder de blote hemel een groot en nieuwsgierig publiek te rapen valt. Els Trio, uit de Ultima Thule-stal, probeert het dit jaar met Roomvlekpieternel, een muzikale vertelling over een insect dat maar vier seizoenen te leven heeft.

Terwijl de vorige jaren, in het spoor van Michael De Cock en de samenwerking met Mechelen Kinderstad, vooral voorstellingen van DE MAAN en 't Arsenaal de kinderprogrammatie inpalmden, hangen nu vooral Leuvense gezelschappen aan het karretje van de curatoren. Een uitstekende gelegenheid voor het Oostendse publiek om kennis te maken met het dansante theater van fABULEUS in bijvoorbeeld César mijn broer is een paard of Niks is wat het lijkt. Maar niet alleen de geografische verwantschap speelt, ook Braaklands muzikale interesses klinken door in de kinder- en jeugdprogrammatie. Het jonge geluidscollectief Tuning People verrukt vierplussers met Tape voor kleuters, waarin een warrige hoop kleurige plakband een hilarisch klankuniversum weet te scheppen. Op het spoor van de muziek zit ook de magnifieke voorstelling Wagon van Zonzo Compagnie: Nicolas Rombouts en Joris Caluwaerts sturen hun modeltreintjes aan tot een intiem orkest dat de kleinste ukken in vervoering brengt.

Nog opvallende nieuwkomers in het Familiepark zijn de Autorenbaan van het Menense sociaal-artistieke gezelschap De Figuranten, waarbij kringloopmeubeltjes omgetoverd worden tot racewagens die het tegen elkaar opnemen, en de jonge stand-upper Arbi el Ayachi, een maker uit de GEN2020-stal. Jong jeugdtheatertalent om in het oog te houden? Aanwezig. Na het wat traditionele Derwazeens maakte de Nietjesfabriek met Vergiet een opvolger met heel wat meer weerhaken aan. KASK-discipel Freek Mariën wist zijn verhaal rond dementie in een onconventioneel kleedje te steken, en haalde daarmee de selectie van het Jong Theaterwerk. Nog meer speels (jeugd)theater met een hoek af: in Vrolijke verhalen over dode stadsvogels kruipt rasspeelster Janne Desmet - ook te zien in Hitler is dood - in de huid van de bizarre Tanya Hrvatin, vogelbegraafster in bijberoep. Fijn dat er in de programmatie plaats is voor wat meer risicovolle voorstellingen, voorbij het pleasen van een zomers vakantiepubliek. Daarvoor staan ouwe getrouwen ridder Jan en ridder Marc paraat, jawel. Dit jaar zijn ze Verliefd, en proberen ze een jonkvrouw aan hun ridderlijke haak te slaan. Ik duim!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234