Zaterdag 25/01/2020

Jonge goden worden groot

Twintig jaar geleden bracht dEUS Worst Case Scenario uit, en dat wordt volgende maand gevierd met twee uitverkochte concerten. Daarnaast verschijnt op 24 november een nieuwe Best of én ligt vanaf vandaag een fotoboek in de rekken dat de bewogen geschiedenis van de band in kaart brengt. We vroegen leden van vroeger en nu om er elk één beeld uit te kiezen.

Rudy Trouvé (gitaar, 1991-'95)

"Pukkelpop '94. Deze foto is me meer bijgebleven dan het optreden. Alles ging heel snel in die periode. We staan er heel cool, heel scherp op. Met een goeie mengeling van pose en spontaniteit. Ik hou ook van de hekken op de achtergrond, zodat we er een beetje gekooid uitzien. Voor mij was de beginperiode van dEUS de interessantste. We speelden vaak in West-Vlaanderen voor de spreekwoordelijke vijf man en een paardenkop, en tijdens de eerste tournee door Engeland stonden er elke avond honderd, tweehonderd mensen in de zaal. Echte muziekfans. De muzieksnob in mij haalde daar veel voldoening uit. Een jaar later stonden we voor een ander publiek, voor wie we zeer duidelijk het snoepje van de week waren. Je voelde zo dat ze ons zouden laten vallen zodra er een ander hip bandje opstond."

Danny Mommens (bas, 1997-2004)

"Genomen vlak voor we aan ons optreden begonnen op Rock Werchter. Dat was in 1997, denk ik. Laat ons het er op houden dat ik toen nét een verkeerd pilletje had gepakt."

Klaas Janzoons (viool, keyboards, 1991-nu)

"Mensen vragen me vaak hoe het voelde om op Glastonbury te staan. Of in Vorst Nationaal. Eerlijk gezegd: voor mij waren die optredens niet anders dan de andere. Maar in de Olympia spelen - in 2006 - vond ik wél heel bijzonder. Dat was een mythische plek. Als tiener hield ik enorm van Jacques Brel, en ik had een cassette met liveoptredens van hem uit '61 en '66 die daar waren opgenomen. Dat sprak enorm tot mijn verbeelding. Zelfs het geluid van het applaus klonk heel bijzonder. Dus daar spelen had iets magisch voor mij. Deze foto spreekt me bovendien erg aan omdat Tom en ik er haast onherkenbaar op staan, terwijl je het beeld wél heel scherp ziet."

Mauro Pawlowski (gitaar, 2004-nu)

"Je zou een heel boek kunnen vullen met foto's waarop ik lig te slapen. Ik slaap heel veel. Niet noodzakelijk 's nachts of zo. Maar gewoon: als het even uitkomt. Daar wordt vaak mee gelachen binnen de groep. Het valt zelfs voor dat iemand een gesprek met me voert, en ik staand in slaap val. Echt gebeurd! Als ik na een optreden de stad in ga, loop ik ook altijd gegarandeerd verloren. Dan slaap ik op een strand. Of op straat. Of in een weide. Gek genoeg haal ik de ochtend nadien wel altijd als eerste de tourbus. Hier lig ik waarschijnlijk naar een nieuw nummer te luisteren, een work in progress. En dat is de backstage van Vorst Nationaal. Op zich een vreselijk ongezellige ruimte, maar toch bijzonder. In '84 heb ik er mijn eerste concert gezien: U2 met The Alarm in het voorprogramma. Dat was fenomenaal. En om daar dan zélf op het podium te mogen staan, voor een vol huis bovendien, dat was toch Een Moment."

Stephane Misseghers (drums, 2004-nu)

"Dit was tijdens ons verrassingsconcert op de Antwerpse Groenplaats in het kader van Music For Life. Het vroor -12 op dat moment en de koude maakte het haast onmogelijk om te spelen. Tom had een skibroek aan. Ik zou de dag ervoor terugkomen van vakantie in Oman, waar het 50 graden warmer was. Alleen: tijdens de terugvlucht werd gemeld dat er een gigantische sneeuwstorm over Europa trok, en het vliegverkeer helemaal plat lag. Ik strandde in Zürich en zou er dus niet geraken. Studio Brussel heeft dan een auto gestuurd vanuit Antwerpen om me op te halen, maar halverwege werd duidelijk dat ook dat plan niet zou werken. Uiteindelijk heeft StuBru op eigen kosten een privéjet gecharterd, en mij met vrouw en kind naar Deurne laten overvliegen. Een half uur voor de show zijn we geland, en uiteindelijk hebben de flikken ons naar de Groenplaats begeleid. Ik was er nog geen tien minuten voor we op moesten. Met voorsprong mijn rock-'n-rollmoment tot nog toe."

Alan Gevaert (bas, 2004-nu)

"Als je goed kijkt zie je al waarom ik deze foto gekozen heb. Dit is een beeld van vorig jaar, toen we een tournee afwerkten langs een aantal kleine, coole clubs, waaronder ook de Petrol in Antwerpen. Een paar dagen ervoor was ik tijdens een concert in Nederland lelijk ten val gekomen, recht in mijn pedalenbak. De dag nadien was mijn hand dubbel zo dik. Ik wist dus niet of ik nog wel zou kunnen spelen, en de ochtend voor de show in Petrol heb ik mijn plaaster zelf doorgeknipt. De eerste nummers waren vreselijk pijnlijk, maar nadien nam de adrenaline het over. Ik heb er - ondanks de handicap - ongelooflijk van genoten."

Tom Barman (zang, gitaar 1991-nu)

"In de zomer van '97 hebben we een handvol optredens met de dansers van C de la B gedaan. Na Londen, Parijs, Madrid en Lowlands deden ze ook mee op Rock Werchter. Die dansers - met Sam Louwyck en Koen Augustijnen - waren zálig om erbij te hebben, en hun choreografieën waren totaal geflipt. Ze kwamen in de bisronde het podium op en dansten op 'Theme from Turnpike', 'Fell Off the Floor Man' en 'Eisbär', een cover van Grauzone. Een alternatieve rockgroep die met dansers werkte: dat was du jamais vu."

dEUS is verschenen bij uitgeverij Hannibal. De cd Selected Songs 1994-2014 verschijnt op 24 november bij Universal. De groep speelt op 19 en 20 december in het Koninklijk Circus te Brussel. Op 21 december is er nog een extra concert. www.cirque-royal.org

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234