Zaterdag 29/01/2022

Jong businessbloed gevraagd

De Warande, al jarenlang een van de bekendste en invloedrijkste businessclubs van het land, opent dit najaar een filiaal in Antwerpen. De club wil ook uitdrukkelijk af van de stempel zakenclub, en gaat haar werking en ledenwerving een stuk verbreden.

Al sinds de oprichting in 1988 profileert De Warande, ondergebracht in een prachtig Empain-huis vlakbij het gelijknamige park in Brussel, zich als het uithangbord van Vlaanderen in de hoofdstad. De club werd eind jaren tachtig opgericht door een aantal Vlaamse topindustriëlen, met de steun van de toenmalige Vlaamse regering, en groeide al snel uit tot een van de invloedrijkste zakenclubs van het land. Anno 2015 telt De Warande zowat 1.600 leden, onder wie uiteraard nogal wat grote namen uit het bedrijfsleven maar net zo goed flink wat politici, kunstenaars en andere prominenten. Gaande van Duco Sickinghe of Karel Van Eetvelt over Thomas Leysen tot Christian Van Thillo.

Het nieuws dat de club wil uitbreiden naar Antwerpen komt als een verrassing, omdat er de voorbije jaren nogal wat geruchten de ronde deden als zou de club financieel in een lastig parket zitten. "Het klopt dat er in het verleden wat problemen zijn geweest, maar die zijn intussen opgelost en we gaan dus vol vertrouwen de toekomst tegemoet", stelt afgevaardigd bestuurder Katja Borgerhoff.

Ook naar andere provincies

Waar precies in het Antwerpse De Warande een tweede vestiging wil openen, staat nog niet volledig vast, maar voorlopig zou men een locatie op Linkeroever op het oog hebben. De opening daarvan is voor het najaar voorzien. Op iets langere termijn zou de zakenclub misschien ook in Oost- en West-Vlaanderen willen neerstrijken. De keuze voor Antwerpen is niet geheel onlogisch: de stad heeft al jaren geen zakenclub meer die naam waardig en profileerde zich de voorbije jaren almaar meer als hét economische zwaartepunt van Vlaanderen.

Katja Borgerhoff, die pas eind vorig jaar aan het roer kwam bij De Warande, steekt niet onder stoelen of banken dat het haar menens is met het voornemen de zakenclub grondig te vernieuwen en te verbreden. "We willen als De Warande meer naar buiten komen en een andere, jongere invulling geven aan de club. We willen ook uitdrukkelijk een ruimer publiek bereiken, het ledenaantal moet de hoogte in. Facebook en LinkedIn zijn prachtige instrumenten om te netwerken, maar jongeren willen graag ook eens buiten het eigen kringetje treden. Er is vandaag meer dan ooit nood aan een fysieke ontmoetingsplaats waar mensen die binnen hun sector iets te betekenen hebben elkaar in alle rust en comfort kunnen ontmoeten. Ik zie het dan ook als onze voornaamste missie om dat soort mensen met elkaar te verbinden. Dat vertaalt zich dan ook in onze nieuwe baseline 'Verbind Vlaanderen'", klinkt het.

Sociale media

"Het talent van morgen fysiek samenbrengen is een grote uitdaging in deze almaar sterker gedigitaliseerde en geglobaliseerde wereld. We willen dus uitdrukkelijk ook focussen op die jongere generatie, onder meer met de uitwerking van een vooruitstrevende communicatiestrategie en de aanwezigheid op sociale media."

'Facebook en LinkedIn zijn geweldig, maar er is een plek nodig waar jonge mensen die iets te betekenen hebben elkaar kunnen ontmoeten'

Katja Borgerhoff

bestuurder de warande

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234