Dinsdag 18/02/2020

Jonathan Burrows danst met vrienden

Jonathan Burrows and Friends: een sprankelende voorstelling

Eerder dit seizoen waren in de Gentse Vooruit al twee afleveringen van de reeks Short Formats te zien: groeperingen van niet-avondvullend, relatief jong werk. Wellicht is dat niet de eerste bedoeling van een dergelijke formule, maar in deze zaptijden gaan korte voorstellingen er bij het publiek in als zoete broodjes. Ook gisteren en eergisteren presenteerde Vooruit een samengesteld dansprogramma onder de titel Jonathan Burrows and Friends. Met het succes ervan was echter niet alleen de formule gemoeid: de voorstelling was sprankelend, fris en poëtisch.

Op het programma stond werk van Burrows zelf - op zich een garantie voor kwaliteit - en van artiesten die op de een of andere manier iets met hem te maken hebben: componist Matteo Fargion, met wie Burrows al een tijdlang samenwerkt, en Russel Maliphant, net als Burrows ex-danser bij het Britse Royal Ballet. Bovendien werd een deel van Maliphants werk gedanst en medegecreëerd door Dana Fouras, danseres bij Burrows gezelschap, de Jonathan Burrows Group. Samen was dat goed voor vijf aparte, voortreffelijke werkjes.

Burrows danste samen met Lynne Bristow zijn recentste duo Singing, op muziek van Fargion. Burrows ontplooit hier dezelfde gevoeligheden als in zijn trio All Together, dit en vorig seizoen in Vlaanderen te zien. Beide dansers tasten elkaar voortdurend af. Nu en dan gaat elk zijn eigen weg, maar meestal vinden zij elkaar als bij gratie terug in synchroniciteit. In het begin staan beide dansers nog wat onwennig tegenover elkaar, maar gaandeweg versoepelt hun contact en groeit hun dansplezier, tot zij eindigen in een intieme dialoog, gevoerd door... hun tenen. Vooral de fabuleuze inventiviteit van Burrows bewegingstaal valt op. Zijn roterende armen en torso's, zijn onderzoek van de parallelle beenposities en zijn onnavolgbare mix van hoekige en ronde bewegingen in puur formalistische stijl zitten zo boordevol poëzie dat deze dans nooit kan vervelen.

Na Singing was het de beurt aan Russell Maliphants laatste solo's, getiteld One en Two, beide uit '98. One danst Maliphant zelf, Two neemt Dana Fouras voor haar rekening. Voor beide solo's geldt dat de gratuïteit van sommige minder interessante bewegingen wordt opgelost door de schoonheid ervan. In One lijkt Maliphant bij wijlen op een bewegend, mystiek beeld. Bogend op eclectisch bewegingsmateriaal dat put uit zowel klassieke dans als uit streetdance onderzoekt hij een dynamiek van hoog en laag, van spanning en ontspanning. Het geheel is subtiel, gracieus, acrobatisch. Two leeft op schoonheid. Dana Fauras staat als een droombeeld in een vierkant uitgelicht vlak, waarin ze voor het grootste deel enkel haar armen en bovenlichaam beweegt. Zelfs haar schouderbladen delen daarbij in de expressie. Gaandeweg worden vooral de buitenste randen van het vierkant uitgelicht. Wanneer ze dan heftiger beweegt en armen en benen uitslaat in roterende bewegingen, lijken haar witte armen en voeten wel meeuwen, of schimmen.

Jonathan Burrows and Friends werden muzikaal geëscorteerd. De avond opende en sloot af met muziek van Matteo Fargion. Als opener speelde Stephen Clarke Opera Studies, een adaptatie voor piano van fragmenten uit een opera van Fargion. Dezelfde opera leverde trouwens de muziek voor Burrows' choreografie Singing. Fargion zelf kwam de avond vocaal afsluiten met zijn Hungarian Songbook. Clarke aan de piano, hij aan de microfoon, waar hij enkele hilarische, absurd korte en pointeloze liedjes ten beste gaf, ooit geschreven voor Burrows choreografie Very. Met zijn sympathieke performance was geen betere afsluiter denkbaar voor een aangename dansavond, al helemaal ontspannen en in zomerse sfeer.

Clara van den Broek

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234