Donderdag 25/02/2021

gent jazz

John Zorn zet de Bijloke in vuur en vlam *****

Archiefbeeld van John Zorn. Beeld GETTY
Archiefbeeld van John Zorn.Beeld GETTY

Na een eerder lauwe eerste tweedaagse zette John Zorn zondag Gent Jazz in vuur en vlam met een spetterend en kleurrijk verjaardagsfeest (60). Zijn kompaan, Faith No More-zanger Mike Patton zorgde ongewild zelfs bijna voor rellen in de tent.

Een hele dag John Zorn, dat sprak tot de verbeelding van een breed publiek, want zondag was er beduidend meer volk in De Bijloke dan de eerste dagen. Het was dan ook een vrij unieke gebeurtenis. Zorn viert dit jaar zijn zestigste verjaardag en brengt op een uitgelezen aantal plaatsen in Europa een speciaal programma. Zaterdag was Rotterdam aan de beurt, zondag Gent. Op geheel eigen wijze verwende Zorn zijn publiek, en dat bleek zowel voor diehards als voor de toevallige passanten een belevenis van de eerste orde.

De meesten hadden begrepen dat ze het namiddagconcert Song Project niet links mochten laten liggen. Dit was allesbehalve een opwarmer, want de topbezetting The Dreamers (met onder anderen Joey Baron, Trevor Dunn, John Medeski en Marc Ribot) werd er aangevuld met zangers Jesse Harris (een iel mannetje met een frêle stem), Sofia Rei en Mike Patton, de straffe stem van Faith No More en Fantômas.

Zij gaven oude en nieuwe Zorn-composities een nieuwe kleur door toevoeging van tekst, geschreven door onder anderen Laurie Anderson en Sean Lennon. Scherpe contrasten troef want Song Project laveerde van zoete romantiek naar hardcore en country tot zelfs Sefardische muziek. Zorn zelf speelde niet maar zat tussen de muzikanten om de marsrichting aan te geven en om mee te genieten.

Daarna volgden drie grootse stijloefeningen: pianist Steve Gosling bracht een waanzinnige partituur tot leven, een vocaal kwintet bracht de suite The Holy Visions geïnspireerd op de 12de-eeuwse mystica Hildegard von Bingen en een strijkkwartet onder leiding van David Fulmer bracht het werk The Alchemist. Dat waren bijzonder straffe stukken, vaak op de grens van wat technisch realiseerbaar is, en toch zat er altijd een diepmenselijke en vrolijke toets in, reden waarom ook het publiek helemaal mee was.

De tent ging helemaal uit de bol toen Mike Patton weer het podium betrad voor Templars in Sacred Blood, een duistere evocatie van het wedervaren van de Orde van de Tempeliers in de late middeleeuwen. De mengeling van gregoriaanse zang, mysterieus gefluister van Latijnse verzen en krijsende hardcore was overrompelend. Een groepje fans maande het publiek aan om de stoeltjes te verlaten en vooraan post te vatten, zoals op een rockconcert, wat prompt gebeurde.

Even leek bij het slotconcert hetzelfde te gebeuren, maar Zorn riep de enthousiastelingen tot de orde met de woorden: "Ik hoop dat ik hier niet Generaal Patton moet spelen om dat op te lossen." Zorn zelf had intussen, voor het eerst die avond, de saxofoon opgepikt. Electric Masada eindigde in schoonheid met onder andere een zinderende versie van 'Yatzar' en een reeks vlijmscherpe improvisaties onder leiding van spelleider Zorn. Blije gezichten alom.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234