Vrijdag 27/01/2023

John Travolta op hoge hakken

Eerst was er Hairspray, de cultfilm van John 'Pope of Trash' Waters. Toen volgde de succesrijke en Tony Award-winnende Broadwaymusical. En nu is er een nieuwe verfilming. Dat lijkt zo'n beetje op het parcours van The Producers van Mel Brooks. Met dit belangrijke verschil dat de nieuwe Hairspray wél zeer geslaagd is, met steracteur John Travolta in één van de vrouwelijke hoofdrollen.

door Jan Temmerman

De mollige en immer glimlachende, want steeds goedgemutste Tracy Turnblad (glansrol van nieuwkomer Nikki Blonsky) droomt van een optreden in The Corny Collins Show, een populaire en bangelijk propere dansshow van het lokale televisiestation. Haar moeder, de zich achter haar strijkplank verschuilende, want schuchtere en supersized huisvrouw Edna (prachtvertolking van een quasi onherkenbare Travolta), heeft zo haar bedenkingen bij de optimistische showbizzambities van haar dikke dochter. Tot zij uiteindelijk zelf op zoek gaat naar haar innerlijke Tina Turner. Van zijn kant heeft haar prettig gestoorde vader Wilbur (rol van Christopher Walken) - de man runt zowaar een 'joke shop'! - minder bezwaren: 'This is America, babe. You gotta think big to be big'. En het ziet er inderdaad naar uit dat Tracy met haar even exuberante als aanstekelijke, door race music geïnspireerde danspasjes een kans zal krijgen om eventjes wereldberoemd te worden in Baltimore.

Maar makkelijk zal het toch niet gaan. IJskoningin Velma Von Tussle (rol van Michelle Pfeiffer, die na The Fabulous Baker Boys eindelijk nog eens mag en kán zingen) is de ambitieuze manager van het televisiestation en zij vindt het maar niks dat de zender één keer per maand ruimte biedt voor de zogenaamde Negro Day-special, die gepresenteerd wordt door Motormouth Maybelle (rol van Queen Latifah). Afvoeren is haar devies. Maar dat is natuurlijk zonder de reactie van Tracy Turnblad gerekend, want die organiseert zowaar een protestdemonstratie voor het gebouw van de zender om dat programma met zwarte dansmuziek toch te behouden, onder het motto: 'Negro Day's the best! I wish every day were Negro Day!'.

Na bewust shockerende bad taste-films, zoals Mondo Trasho, Pink Flamingos en Female Trouble, beoogde en bereikte John Waters in 1988 een ruimer publiek met de van sixtiesnostalgie druipende, speelse tienermusical Hairspray, waaraan ook mollige meisjes een goed gevoel konden overhouden en waarin tegelijk en heel uitdrukkelijk een lans werd gebroken voor rassenintegratie. Maar het bleef toch voornamelijk frisse fun, want zowel het genre van de teenpic, de dansfilm als van de zogenaamde message movie werden met een satirische knipoog benaderd en geserveerd met de ironische overdrijving van een pastiche.

Al die sfeer- en stijlbepalende elementen zijn, net als de beehive-kapsels en de grote lijnen van het verhaal, overeind gebleven in deze nieuwe, met flair geregisseerde en dynamische verfilming van choreograaf Adam Shankman, die zich daarvoor zowel door de originele filmversie als door de populaire Broadwaymusical liet inspireren. Ook tijd en plaats zijn identiek gebleven: anno 1962 in Baltimore, geboorteplaats van John Waters en steevast centrum van zijn filmuniversum. De cultregisseur levert in deze nieuwe Hairspray trouwens een cameo als flasher tijdens de vrolijke proloogsong, annex liefdesverklaring Good Morning Baltimore.

Het opmerkelijke aan deze Hairspray is dat de film op zoveel fronten tegelijk actief is en toch stelselmatig in de roos mikt: als meeslepend gedanste en uitstekend gezongen musical, als statement tegen racisme, als vrolijke wraakoefening op de fat-phobia en het anorexiaschoonheidsideaal, als kleurrijke en kitschy kolder, als nostalgische terugblik op de verloren onschuld van de vroege sixties én als satirische terechtwijzing voor wie droomt dat het vroeger zoveel beter was.

JJJ

Regie Adam Shankman

Vertolking John Travolta, Michelle Pfeiffer, Christopher Walken, Nikki Blonsky, Amanda Bynes, Queen Latifah

Land VS

Speelduur 115 minuten

Voor liefhebbers van musicals, mollige meisjes, sixtiesnostalgie, 'race music' én Baltimore.

Te mijden door wie John Travolta liever niet op hoge hakken wil zien dansen.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234