Zaterdag 22/02/2020

JOHN LASSETER

Als er iets te vieren valt, weerklinken bij Pixar kanonschoten. De man aan de confetti is John Lasseter, die zich ook telkens hult in een hawa�hemd met de figuurtjes van de nieuwe film

De Walt Disney van de digitale jackpot Pixar

Los Angeles

Van onze medewerker

Luc Joris

Tweevoudig Oscar-winnaar John Lasseter wordt ook wel de Walt Disney van de computeranimatie genoemd. Het gezicht van en het creatieve brein achter Pixar stond twintig jaar geleden ook al aan de wieg van de inmiddels succesrijkste animatiefilmstudio aller tijden.

De geestelijke vader van Pixar is nochtans George Lucas. Lasseter, onder de indruk van Star Wars, werkte op de computergrafiekafdeling van Lucasfilms toen Apple-baas Steve Jobs die in 1986 voor 10 miljoen dollar kocht. Samen met Ed Catmull en Lasseter transformeerde Jobs die tot Pixar.

De studio - er werkten toen 44 mensen - maakte onmiddellijk furore met Luxor jr., Lasseters guitige kortfilm over een dito babybureaulamp. Tot op vandaag duikt dat lampje als mascotte op bij elke begingeneriek van Pixar.

Zes lange animatiefilms later is Pixar - momenteel werken er meer dan 700 mensen (zonder vakbond!) - uitgegroeid tot dé referentie op het vlak van computeranimatie. Dat Pixar staat en valt met Lasseter - in 2001 tekende hij een contract voor tien jaar (waarvoor hij een bonus van 5 miljoen dollar kreeg) - mag blijken uit zijn loonbrief. Met een jaarsalaris van 2,7 miljoen dollar is hij de duurste vogel. Logisch, want van de zes Pixar-films heeft hij er drie geregisseerd (Toy Story, A Bug's Life en Toy Story 2) en bij de andere trad hij op als uitvoerend producent.

Lasseter, geboren in Hollywood in 1957, is naar verluidt van drie dingen zot: auto's (het onderwerp van zijn volgende film), de films van Hayao Miyazaki, de Japanse Disney, ("er gaat geen dag voorbij dat we niet iets gebruiken dat we van Miyazaki geleerd hebben", aldus Lasseter) en last but not least speelgoed. "Lasseter heeft een heel precieze mening over waarom een stuk speelgoed goed of slecht is, waarom het ene een klassieker is of waarom een ander niet naar waarde geschat wordt", aldus The Incredibles-regisseur Brad Bird. "Lasseter houdt echt van speelgoed. Je ziet dat aan de Toy Story-films. Het is iets heel belangrijks voor hem."

De man schiet in de Pixar Animation Studio in Emeryville, in de baai van San Francisco, ook het confettikanon af als er wat te vieren is. En bij elke nieuwe Pixar-film trekt hij een voor de gelegenheid ontworpen hawaïhemd aan met de belangrijkste personages van de film.

Wat er ook van zij, met The Incredibles is Lasseter aardig op weg naar een nieuw kassucces voor zijn studio. En Pixar heeft voor het eerst een film gerealiseerd met menselijke personages. "Dat was de grootste uitdaging", knikt Lasseter. "We kijken elke dag in de spiegel, we zien elke dag andere mensen. Het publiek heeft meteen door wanneer een geanimeerd menselijk personage er niet helemaal juist uit ziet. Dat is de reden waarom we daar tot nu toe altijd afgebleven zijn.

"Fotorealisme interesseert ons echter niet. Dan huur je een acteur en een camera in, dat is duizend keer makkelijker. We willen cartoons maken en we houden van computeranimatie, maar we kiezen nooit voor het realistische. Onze films zien er echt uit, maar het publiek weet dat het universum dat wij ontwerpen niet bestaat. Ze zullen ook altijd een gestileerde, cartooneske look hebben. Dat is een artistieke keuze, die we maken op basis van onze kennis van het medium. Je kunt zeggen dat Pixar op een bepaalde manier de computeranimatie heeft uitgevonden. Wij kennen dat medium beter dan wie ook."

Lasseter en co. willen bij elke film grenzen verleggen en de technologie op een hoger niveau tillen. "Maar de techniek is altijd onderhevig aan het verhaal. Onze mantra is dat kunst de techniek uitdaagt en dat de technologie de kunst inspireert. Die wonderlijke yin en yang is er bij Pixar altijd geweest en zal er altijd blijven."

Een van de eerste menselijke personages die Pixar ooit ontwikkelde, was de baby in Toy Story. Lasseter heeft al gezegd dat hij ineenkrimpt als hij die beelden nu terugziet. Alles evolueert immers razendsnel in de wereld van de computeranimatie. Is The Incredibles binnen twintig jaar dan ook gedateerd? "Om Toy Story te kunnen maken hebben we de grenzen van de technologie verlegd", zegt Lasseter. "We wisten toen al dat onze beelden ooit verouderd zouden zijn, maar wij hopen altijd dat het publiek het verhaal en de personages interessant blijft vinden. Dat geldt voor elke film. Neem Casablanca, Gone with the Wind of een film van Buster Keaton, een van mijn absolute favorieten. Die staan er nog altijd, ook al zie je onmiddellijk dat ze lang geleden opgenomen zijn. Wij stoppen ook nooit lokale humor of een dito onderwerp in onze films, want dat maakt ze vlug ouderwets. De computertechnologie evolueert snel, maar bij Pixar hebben we de beste wetenschappers. Zij werken in complete synergie met de animators. Die filosofie was uniek toen we begonnen. Het is de fundering waar de studio op gebouwd is. De lijn tussen technologie en kunst is bij Pixar ook vaag. We hebben Pixar University, een eigen opleiding. Die staat open voor iedereen. Er wordt beeldhouwen, tekenen, acteren, regie... onderwezen. Technici volgen er ook improvisatieklassen. We willen dat die scheidingslijn volledig verdwijnt."

In 2006 loopt de productie- en distributieovereenkomst tussen Pixar en Disney af. Disney distribueert de Pixar-films in ruil voor 12,5 procent van de recette en een gelijke verdeling van de winst. Bovendien heeft Disney de rechten van de films. Pixar profiteert weliswaar van de gigantische marketing- en distributiemachine van het huis van de muis, maar heeft ondertussen al laten verstaan dat het openstaan voor voorstellen van Warner of Sony. "Dat gebeurt allemaal op de Olympus-berg", antwoordt Lasseter als hij naar de toekomst van Pixar gepolst wordt. "Je hoort en ziet het donderen, maar wij zijn druk bezig met ons werk. Mijn relatie met Disney is altijd uitstekend geweest. Wat gebeurt, zal gebeuren. Mijn eerste job is goede films te maken."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234