Vrijdag 03/04/2020

John Barrowman

Scifi-fans kennen hem als Captain Jack uit de recente Dr. Who reeks, maar John Barrowman is vooral een van de grootste musicalacteurs op Broadway en West End van het moment. Noem een mannelijke rol en zijn naam staat ernaast. Billy Crocker in Anything Goes, Raoul in The Phantom of the Opera, Beast in Disney's Beauty and the Beast, Joe Gillis in Sunset Boulevard. Binnenkort is hij ook nog op het grote doek te zien als... een tapdansende nazi in The Producers. Omschreven door The Chicago Tribune als het bewijs dat je er 'kunt uitzien als Tom Cruise en toch kunt zingen als een droom' doet hij volgende week ons land aan voor een unieke cabaretvoorstelling. Nu al niet te missen.

van Cole Porter naar Dr. Who

Brussel

Eigen berichtgeving

Wilfried Eetezonne

Aan zijn Amerikaans accent te horen tijdens het gesprek met De Morgen, zou je het niet zeggen, maar John Barrowman is een geboren en getogen Schot. "Oh, maar als ik met Schotten praat, praat ik zo", lacht hij en switcht moeiteloos van zijn Amerikaans naar het Schots. "Toen ik negen was verhuisden mijn ouders van Glasgow naar Illinois in de Verenigde Staten. Alle Amerikaanse kinderen lachten me uit met mijn Schots accent, dus nam ik al snel hun accent over. Ik leef nu aan beide kanten van de oceaan. Er is geen verschil tussen de Schotse John en de Amerikaanse. (lacht) Alleen als ik boos word, heeft een Schots accent blijkbaar meer effect."

Barrowman is een van die acteurs die als kind al de soeplepel als micro gebruikte. Hij moest en zou het theater in. Toen de studiebegeleiding op school hem vroeg wat hij naast theater zou studeren om later ergens op terug te vallen antwoordde de jonge Barrowman droogweg: "Als ik ergens op zal vallen, zal het mijn kont zijn."

Dat gebeurde niet want zijn professionele debuut maakte hij tijdens zijn studies al gelijk op West End met de mannelijke hoofdrol van Billy Crocker in Anything Goes naast de grote Elaine Page. Cole Porter, componist van Anything Goes, blijft een rode draad in zijn carrière. In 2003 stond hij opnieuw als Billy Crocker in de weergaloze Trevor Nunn-productie van de klassieker, zijn nieuwste cd heet John Barrowman Swings Cole Porter en vorig jaar nog zong hij 'Night and Day' tegen Kevin Kline in de Cole Porter-biopic De-lovely. "Gelukkig maar, dat Cole Porter steeds terugkomt in mijn leven", zegt hij daarover. "Zijn muziek past perfect bij mijn stem. Het fascinerende aan Porter is het autobiografische in zijn songs. Door zijn nummers vertelt hij zijn levensverhaal waarin hij zich constant de vraag stelt: 'What is this thing called love' zoals het gelijknamige nummer zegt."

In De-Lovely deelde hij de affiche met popsterren als Robbie Williams, Elvis Costello, Sheryl Crow of Alanis Morisette, die eveneens een poging waagden om een Cole Porter-nummer te brengen. Wat vond hij van hun prestaties? "Ik ben zeker geen purist. Sommigen waren beter dan de anderen. Ze probeerden iets nieuws met deze film en misschien werkte dat niet altijd. Maar we moeten zijn werk toegankelijk blijven maken voor een nieuw publiek en door namen als Robbie Williams of Alanis Morisette hebben jonge mensen nu Cole Porter ontdekt. Dat is niet slecht, alleen had het misschien beter gekund."

Verwacht dus zeker Cole Porter-songs tijdens het recital van volgende week. "Het is eerder een cabaretvoorstelling dan een recital", corrigeert hij. "Cabaret is persoonlijker en ik vertel tussen de nummers wat anekdotes uit mijn leven. Ik wil het publiek het gevoel geven dat ze bij me thuis in de woonkamer zitten. Je krijgt inzicht in wie en wat ik ben."

Zijn recenste filmrol heeft hij net ingeblikt. Die van de tenornazi in de 'Springtime for Hitler'-sequentie in de verfilming van Mel Brooks' hilarische musical The Producers, waarin twee Broadway-producenten hun geldschieters willen oplichten door de slechtste musical aller tijden, Springtime for Hitler, a gay romp with Adolf and Eva in Berchtesgaden, op te zetten. Hoe was het om te dansen in een nazi-uniform? "Heel surrealistisch", lacht hij. "Vooral omdat we midden in een joodse wijk repeteerden. Op een gegeven moment stonden er 75 blonde acteurs van een meter vijfentachtig met blauwe ogen in nazi-uniformen buiten op de parking hun tapdans te repeteren. Om al die buurtbewoners naar ons te zien staren was nogal bizar. Tot Mel Brooks eraan kwam en riep: 'Jesus Christ! Iedereen naar binnen, straks worden we vermoord.' Later vertelde Brooks me hoe het productieteam naar de opnames van die dag zaten te kijken en toen ik in beeld kwam als hoofdnazi moeten ze in juichen zijn uitgebarsten. Het moet de eerste keer zijn in de geschiedenis dat een kamer vol joden een nazi toejuichte", schatert hij.

Van nazi's naar Daleks moet maar een kleine stap zijn. De Dalek, aliens die de aarde aan hun dictatuur willen onderwerpen, zijn immers de aartsvijanden van Dr. Who, het hoofdpersonage uit de gelijknamige Britse scifi-reeks. In de recentste reeks Dr. Who was Barrowman de intergalactische biseksuele oplichter Captain Jack, die algauw een handlanger wordt van de good doctor en meehelpt om een Dalek-invasie neer te slaan, om tussendoor zijn amoureuze pijlen af te schieten op zowel Rose, het bevallige aardse hulpje van de Doc, als op de Doctor zelve. "Dat werd stilaan tijd op Britse primetime-tv", vindt Barrowman. "Ik wist al een jaar dat ik de rol had, maar ik had zwijgplicht", vertelt hij. "Ik was als een champagnekurk onder druk om het tegen iedereen te vertellen. Ja natuurlijk, was ik als kind al een grote Dr. Who-fan. Als kind zag ik ooit een aflevering waarin etalagepoppen tot leven komen en iedereen neerschieten. Het heeft een tijd geduurd voor ik voorbij een winkel durfde en zelfs toen ik op de set van Dr. Who per ongeluk een Dalek tegen het lijf liep, was het schrikken. Ze zien er best eng uit." Of hij ook in de volgende reeks zal zitten kan - of wil - hij nog niet kwijt.

Met rollen in musicals, film en televisie en binnenkort in het theaterstuk A Few Good Men, naast Rob Lowe, is hij op zijn minst veelzijdig te noemen. "Hoe ik mijn rollen kies? Ik neem dat eigenlijk niet te serieus. Ik ben in dit vak gestapt om te spelen en er zijn rollen die ik accepteer zonder het script te lezen, gewoon omdat ik weet wie er meewerkt en dat ik plezier zal beleven. Riskant? Soms valt het mee maar soms valt het ook vreselijk tegen. Zeker binnen musical ben ik een gevestigde waarde geworden en heb ik eigenlijk alle rollen wel gespeeld. Een gloednieuwe Andrew Lloyd Webber wil ik nog wel doen en ik heb nog nooit in een pantomime gestaan, maar daar komt deze kerst verandering in."

John Barrowman treedt op op dinsdag 12 juli om 20.30 uur in het Stadhuis, Grote Markt 3, 9300 Aalst. Info: www.musicalsolo.com of 0494/81.15.65

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234