Zondag 28/11/2021

Joeri wil Vlaanderen akoestisch verleiden

'Aanvankelijk wilde ik niet eens winnen, omdat je dan in ��n maand tijd een cd moet opnemen''Mocht ik volgende zomer op het Werchter-podium staan, fluiten ze me er zo weer af'

'Idool is niet representatief voor wat ik wil doen'

'Kunnen jullie hier iets mee?', vraagt Joeri na afloop van ons gesprek. Hij hangt wat bleekjes over een zetel gedrapeerd en kan zijn ogen nauwelijks open houden. Sinds hij zondagavond het nieuwe Idool van Vlaanderen werd heeft hij nauwelijks geslapen, en de tol van de roem begint te wegen. Veel tijd om uit te rusten wordt hem niet gegund, want er moet alweer een single gepromoot en binnenkort beginnen de opnames voor zijn eerste cd. 'Ik wil een credibele carrière uitbouwen.'

Brussel

Eigen berichtgeving

Bart Steenhaut / Bert Van Roy

Joeri Fransen heeft de voorbije weken geen vlekkeloos parcours afgelegd. De voorbije weken hing zijn toekomst in Idool regelmatig aan een zijden draadje, en meer dan eens geloofde hij zelf niet eens in zijn kansen. Maar in de stijl van een echte underdog speelde hij alle favorieten, Sandrine Vanhandenhoven incluis, een voor een naar huis. zondag beet ook zijn laatste tegenstander, Wouter De Clerck, in het zand. Een kneedbaar idool wordt Joeri, schuchter maar niet onvriendelijk, alvast niet.

Je hebt je kersverse manager Bob Savenberg al verteld dat je playbacks en bandoptredens niet ziet zitten. Kun je daar in het strakke Idool-format aan ontsnappen?

"Ja. Kijk, er zijn twee mogelijkheden. Ofwel schrap ik alle optredens, maar daar heeft niemand baat bij. Bovendien zou ik zo een heleboel mensen in de steek laten. De andere mogelijkheid is dat ik live ga zingen met een akoestische gitarist erbij. Ik heb genoeg concerten gezien om te weten dat je ook met beperkte middelen een publiek kunt entertainen."

In een ideaal scenario zou je wellicht het liefst meteen met een echte groep de baan op gaan.

"Natuurlijk, maar alle boekingen zijn al binnen, en er is geen tijd om al die muzikanten a) te vinden en b) in te werken. Daarom zijn we tot een compromis gekomen waarbij ik mijn principes niet hoef te laten vallen. Die gitarist moet ik wel uit eigen zak betalen, maar dat heb ik ervoor over. Ik wil mezelf geen geweld aandoen."

Je eerste werkdag als kersvers idool kan al tellen: anderhalf uur geslapen, en vandaag van zes uur 's ochtends tot negen uur 's avonds interviews. Ben je niet bang dat je vanaf nu heel erg geleefd zult worden?

"(haalt de schouders op) Promotie is een noodzaak om mijn muziek te verkopen. Bovendien wil ik dat het publiek een duidelijk beeld krijgt van wie ik ben. Zodat ze weten dat de cd die ik ga maken zal weergeven wie ik echt ben. Er zijn nu al meer dan genoeg artiesten die alleen maar muziek maken met de bedoeling er geld mee te verdienen. Niet dat ik per definitie tegen commercieel denken ben, integendeel zelfs. Het verschil is dat commercieel voor mij synoniem is voor een zo goed mogelijke plaat maken. Met de belangstelling die ik nu heb, is het dan een stuk gemakkelijker die ook verkocht te krijgen."

Je hebt het jezelf de voorbije weken alvast niet gemakkelijk gemaakt. Het ligt niet voor de hand dat je nummers van Bruce Cockburn en Rory Block covert in een circus als Idool.

"Dat is waar, maar dat was voor mij de voorwaarde om aan zo'n wedstrijd mee te willen doen. Mocht ik er in de eerste aflevering zijn uitgestemd, had ik me daarbij neergelegd. Ik heb dat soort songs gekozen om aan te geven welke richting ik uit wilde. Het was veel gemakkelijker geweest om een of ander poppy hitje te coveren waarvan ik zeker wist dat ik ermee kon scoren. Dan was ik wellicht heel gemakkelijk door die wedstrijd gewandeld, maar dan bestond het gevaar ook dat ik achteraf een cd in die stijl had moeten maken. Terwijl ik een akoestische, intieme plaat wil maken. Iets met melancholie en diepgang."

Denk je dat daar plaats voor is bij BMG?

"Bart Brusseleers heeft me verzekerd dat hij vooral een zo goed mogelijke cd wil maken. Aanvankelijk wilde ik niet eens winnen, omdat ik wist dat de cd in één maand moet worden opgenomen. Maar na dat gesprek is er iets geklikt in mijn hoofd, kreeg ik voor het eerst het gevoel dat het wel degelijk mogelijk is om iets te maken waar ik zelf ook kan achterstaan. Ik ken een heleboel muzikanten die wereldsongs hebben geschreven die geen kat ooit gehoord heeft. Daar ga ik er nu een paar van opnemen. Zo koop ik wat meer tijd om zelf aan een paar eigen nummers te werken."

Welke richting zou je met je muziek uit willen gaan?

"Ik heb een heel brede smaak. Dat gaat van Coldplay over Emiliana Torrini tot Norah Jones en de eerste twee cd's van Mariah Carey. Bill Withers en Bruce Cockburn vind ik ook schitterend. En een tijdje terug ben ik naar Cristina Branco gaan kijken. Die heeft me ook enorm geraakt. Ik zou heel graag willen dat haar gitarist meedoet op mijn plaat. Ik kreeg tranen in de ogen toen ik die man hoorde spelen. Waarom niet, hé? The sky is the limit."

Je hebt naar verluidt zelfs de ambitie om ooit op Werchter te staan.

"Al zal dat nog niet voor direct zijn. Mocht ik daar volgende zomer op het podium staan, fluiten ze me er zo weer af. Als je uit Idool komt, sleep je in dat milieu meteen een stigma met je mee. En dat wil ik doorbreken. Maar dat kan alleen door een goeie plaat te maken."

Vorig jaar heb je je ook al ingeschreven voor Idool, maar toen ben je niet voorbij de laatste honderd geraakt. Had je toen het idee dat je in de verkeerde wedstrijd was gestapt?

"Neen. Ik ben er toen heel dom uitgewipt. Ik had op het laatste moment een ander nummer gekozen, en ik was vergeten de tekst helemaal uit het hoofd te leren omdat ik dacht dat we alleen de eerste dertig seconden moesten zingen. Sindsdien ben ik heel erg veranderd. Ik zit nu veel beter in mijn vel, weet veel beter wie ik ben. Daar is een heuse identiteitscrisis aan te pas gekomen, maar die is lang en diep genoeg geweest om er als een sterkere persoonlijkheid uit te komen. In dat jaar ben ik echt mezelf geworden."

En zit Idool daar voor iets tussen, denk je?

"Neen. Voor mij was Idool gewoon een deur die op een kier stond. Alleen ben ik er op een heel andere manier door gestapt dan de andere kandidaten. Eigenlijk wilde ik vooral mezelf testen. Ik geloofde echt niet dat er mensen waren die mijn cd zouden willen kopen. Ik twijfelde aan mijn stem en ik wilde zekerheid hebben. Idool was een goeie manier om daar uitsluitsel over te krijgen, al zijn er nog steeds momenten dat de twijfel het op de zekerheid wint."

Je hebt een paar keer op de pijnbank gezeten, en meer dan eens voelde je je achteraf schuldig omdat je weer niet uit de wedstrijd was gekegeld. Nu heb je die gewonnen. Knaagt het?

"Gisteren voelde ik me heel ambetant omdat Wouter het echt wel beter had gedaan. Maar Wouter en Sandrine zullen er zo ook wel komen."

Overmorgen komt je eerste single uit. Met permissie, het is een draak van een nummer.

"Mijn stijl is het ook niet, en de single is evenmin representatief voor wat ik nadien zal doen. Maar gisteren heb ik met Ronny Mosuse een akoestische versie gezongen en dat klonk wel erg goed. Kijk, Peter en Natalia hebben vorig jaar het geluk gehad om een heel weekend aan hun single te kunnen werken. Wouter en ik hebben het in een paar uur moeten doen. En ik ben nuchter in die dingen: zondag zal ik die single met een band zingen tijdens de Miss België-verkiezing, maar daarna zal ik hem wellicht alleen nog akoestisch brengen."

Het genre waarin je je gaat begeven, melancholische pop, is in Vlaanderen al goed vertegenwoordigd met Novastar, Ozark Henry en Tom Helsen. Is die markt al niet oververzadigd?

"Ik heb het niet onbelangrijke voordeel dat ik negentien weken met mijn kop op tv ben geweest. En dat niet alle Belgische groepen evenveel verkopen, heeft vooral met de economische crisis te maken. En met het downloaden. Waar ik me zelf trouwens ook al schuldig aan heb gemaakt."

Je zult 15.000 cd's moeten verkopen voor BMG uit de kosten is. Denk je dat dat zal lukken?

"Ik hoop het. Mijn enige zorg is nu een zo goed mogelijke cd maken. Met pop, rock, blues en wat meer jazzy dingen. Ik ga ook zelf nummers schrijven, al heb ik momenteel nog niet veel om op terug te vallen. Of toch niks dat al kant-en-klaar is. Meestal blijft het bij een paar losse zinnetjes en een boel onafgewerkte songs."

Heb je voordien nog in groepjes gezeten?

"Ja, maar daar heb ik nooit echt mee opgetreden. Eén keer heb ik iemand live moeten begeleiden op piano, en dat is faliekant afgelopen omdat ik geen tijd had gehad om te repeteren. Tot overmaat van ramp ging het om 'Clocks' van Coldplay. Mijn versie tijdens Idool had trouwens ook beter gekund."

Dat is waar. Er waren nogal wat uitzendingen waar je tamelijk vals zong, maar je was ook altijd de eerste om toe te geven dat je niet geweldig had gepresteerd. Dat is niet erg gebruikelijk in zo'n wedstrijd.

"Misschien niet, maar ik heb me er nooit doorheen willen bluffen. Als een ander kandidaat het beter deed - wat gebeurd is - was het aan het publiek om te beslissen wie verder mocht gaan. Als ik tijdens zo'n moment gesneuveld was, had ik me daar gerust bij neer kunnen leggen."

Zondag ging je tijdens 'Everybody's Talking' ook flink uit de bocht.

"Dat kwam omdat ik de rest van de groep niet door de monitor hoorde. Het enige wat je op zo'n moment kunt doen, is zorgen dat het niet te veel opvalt. Het onnozele was dat ik achteraf in Het Laatste Nieuws moest lezen dat ik mijn tekst kwijt was, terwijl in dat liedje wel degelijk een geneuriede passage zit."

Gisteren stond in een aantal kranten al te lezen dat je broer mensen die twee sms'jes stuurden, trakteerde op een gratis pint. Gaat dat niet een beetje ver?

"Ik weet niet wat ze allemaal hebben gedaan om mij te steunen. Ik weet wel dat hij na elke preselectie die ik overleefde op café een rondje gaf. Ik zie daar geen graten in, maar ik heb er verder niks mee te maken. Dus wil ik er ook niet op afgerekend worden. Elke kandidaat had zijn achterban. Bovendien kan ik me niet voorstellen dat die paar duizend stemmen zondag de doorslag hebben gegeven."

In Idool Countdown zei een rijpere vrouw dat alle jonge meisjes op Wouter vielen, maar dat jij er voor alle vrouwen was. Kun je je daarin vinden of beschouw je jezelf toch meer als een tieneridool?

"Gezien de muziek waar ik voor gekozen heb, is het niet onlogisch dat ik ook een ouder publiek aanspreek. Maar ik heb ook jonge fans. Die zien mij graag op de cover van Joepie staan. Dat is wennen, maar ik doe het niet voor de media-aandacht. Van mijn privé-leven moeten ze sowieso afblijven."

Dag Allemaal hoeft niet te bellen voor een fotoreportage in de slaapkamer?

"In de living zijn ze al geweest. (lacht) Ik zal hoe dan ook op de cover van de boekskes staan, maar als mijn vriendin het niet ziet zitten om mee op de cover te staan, zal ik haar daar niet toe verplichten. Zij wil liever rustig over straat kunnen lopen, en dat respecteer ik."

Interesseert je dat, een BV zijn?

"Het enige wat mij interesseert, is muziek. Het swingpaleis of De notenclub kunnen best geestig zijn, maar ik denk niet dat je me daar in zult zien opduiken. Als je in dat soort programma's zit, ontstaat er algauw een beeld dat niet overeenstemt met hoe ik mezelf zie. Ik wil wel eens in het café van mijn broer op tafel staan dansen, maar dat wil nog niet zeggen dat ik elke week in Het swingpaleis ga zitten. Ik wil een credibele carrière uitbouwen."

Slotvraagje: je ligt heel goed goed in de homogemeenschap. Flatteert je dat?

"Ja, maar ik lig er verder niet wakker van. Er zijn wel een paar journalisten die al eens moeite hebben om zich te bedwingen, maar verder heb ik er nog niet veel last van gehad. En eerlijk gezegd, voor Idool waren er ook al eens mannen die wat probeerden. Dus dat soort aandacht verrast me niet echt. Ik zal wel een vrouwelijk kantje hebben, zeker. Ik voel me daar ook niet slecht bij. Maar voor wie zich toch nog illusies maakte: ik ben echt wel honderd procent hetero."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234