Maandag 21/06/2021

Joëlle Tuerlinckx jaagt wervelwind door Wiels

Wie de retrospectieve van Joëlle Tuerlinckx in Wiels wil bezoeken, neemt er best de tijd voor. De Belgische kunstenares heeft het museum volledig ingepalmd met haar veelzijdige conceptuele oeuvre.

Wor(ld)k in progress?, tot 6 januari in Wiels. www.wiels.org

Elk jaar organiseert Wiels een grote overzichtstentoonstelling van een Belgische kunstenaar. Niet zelden rijst de ster van de artiest na zo'n expo spectaculair. Dat was het geval bij Francis Alÿs met A Story of Deception en David Claerbout met De tijd die blijft. Nu maakt Joëlle Tuerlinckx (1958) haar solodebuut in haar thuisstad Brussel met Wor(ld)k in progress?

Kiezen is moeilijk voor Joëlle Tuerlinckx. Op het moment dat ze de pers rondleidt, is de tentoonstelling nog niet helemaal af. Voor iemand die de manier van tonen zelf verheft tot kunst is de presentatie uiteraard van primordiaal belang. Drie verdiepingen, gigantisch veel werk en even veel conceptuele betekenissen achter de vormen, kleuren en materialen.

"Een collega van het S.M.A.K. had me gezegd dat Joëlle Tuerlinckx een wervelwind is die door je museum trekt", zegt Wielsdirecteur Dirk Snauwaert. Te oordelen aan de eerste verdieping lijkt het inderdaad alsof er een tornado gepasseerd is. Alle muren hangen vol kaders, rechthoeken, cirkels uit allerlei verschillende materialen. Op de grond staan metalen constructies, houten en kartonnen kubussen en glazen vitrines. De vraag die Tuerlinckx zich al haar hele carrière stelt: "Hoe kan ik de cirkel, het punt, de lijn, het vierkant en kleur - elementen die al zo lang ontwikkeld zijn in de kunst - nog gebruiken?"

Blik op buiten

Daar probeert ze in deze zaal een antwoord op te formuleren, met als leidraad een uitgebreid lexicon dat ze zelf schreef. "Ik hoorde overal dat men mijn oeuvre niet begreep", vertelt Tuerlinckx. "Vooral in België. (lacht) Daarom heb ik een lexicon geschreven. Taal laat toeschouwers veel vrijer dan fotografie." Een document van bijna dertig pagina's helpt bezoekers haar conceptuele oeuvre te ontcijferen.

De tweede verdieping is veel rustiger. Er zijn maar een aantal werken te zien, onder andere een knappe installatie waarin de kunstenaar stalen draden spande van de grond tot aan het raam, met een spot erop gericht. Een beetje verder reconstrueert ze een miniversie van een installatie die ze ooit maakte in de prachtige ronde zaal van het M HKA. En twee ruimtes verder behing ze de muur met felgroen papier, een verwijzing naar haar Groene Zaal in het Bonnefantenmuseum.

Op het derde niveau richt Tuerlinckx de blik van de toeschouwer op de wereld. In de bovenste kamer, die omwille van het grote raam met panoramisch zicht op Brussel altijd al onze lievelingsruimte van het museum was, hing ze een spot op. Normaal een lamp om monumenten te verlichten, maar Tuerlinckx laat hem nu van binnen naar buiten schijnen. Blik op buiten. Van werk naar wereld en weer terug, zoals de titel van de expo al aangaf.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234