Vrijdag 15/10/2021

Joël Smets wil geleid door emoties de concurrentie verslaan

Drievoudig wereldkampioen krijgt het gezelschap van Stefan Everts en Marnicq Bervoets in het WK motorcross 500cc

Broadford

Eigen berichtgeving

Freddy Carremans

Joël Smets zit aan de ontbijttafel met vrouw en kind. Met een stevige maaltijd van corn flakes, yoghurt en fruit begint de motorcrosser de dag. Gezond. Het moet, want het nieuwe seizoen komt er weer aan. In het Spaanse Talavera de la Reina gaan dit weekeinde de 250cc-motorcrossers van start, de halfliters beginnen in het Australische Broadford, niet ver van Melbourne. Smets, drievoudig wereldkampioen en al een decennium actief in de koninginneklasse, heeft er dit jaar het gezelschap van Stefan Everts en Marnicq Bervoets bijgekregen. Veel zorgen maakt hij er zich echter niet over.

De verwachtingen zijn groot na een minder '99 waarin je motorproblemen kende?

"Niet meer dan de andere jaren. Mijn ambitie is de wereldtitel. Wel heb ik een beetje revanchegevoelens. Ik wil gerechtigheid laten geschieden na de pech die ik gehad heb. Ik heb iets goed te maken."

Je was bijzonder ontgoocheld vorig seizoen.

"Dat komt door dat gevoel van onmacht. Dat nagelt je aan de grond. Je bent op de top van je kunnen, mentaal en fysiek ben je de sterkste, en dan worden je de mogelijkheden uit handen genomen op een manier waar je geen vat op hebt. Je ziet iets misgaan hoewel je weet hoe het goed zou kunnen gaan, en je kan er niets aan doen. "

Dat soort pech is inherent aan de gemechaniseerde sporten.

"Het was zo'n eigenaardige samenloop van omstandigheden dat we door de bomen het bos niet meer zagen. Het was alsof je een virus op je computer hebt en je vraagt: 'Waar komt dat vandaan?' In de motorcross zonder precedent."

Door die motorproblemen vorig jaar overwoog je zelfs om tijdens het seizoen naar KTM over te stappen.

"Er is over gesproken, maar het kalf was toen al verdronken. Voor mijn merk (Husaberg, FC) zou dat de doodsteek zijn geweest en voor mij zou dat niets veranderd hebben, de wereldtitel was toch al verspeeld."

Je bent in het tussenseizoen overgestapt. Een aanpassing?

"Het zijn allebei viertaktmotoren. Toch heb ik nooit geklaagd over mijn vorige motor. Ik heb er zeven jaar mee gereden, vorig jaar hadden we mechanische problemen, maar de laatste twee GP's heb ik nog gewonnen. Door de problemen dacht ik: 'Als ik op een andere motor spring, rijd ik twee seconden per ronde sneller', maar dat was te enthousiast. Op zeven jaar bouw je automatismen in, in je rijden, je weet perfect hoe je motor zal reageren. Ik startte met veel overtuiging op de nieuwe motor en dat vlotte dus niet. Toen besefte ik dat ik altijd met een redelijk goede motor heb gereden. Ik wist echter dat ik tijd genoeg had, rustig moest blijven en opbouwen."

Hoe kijk je aan tegen de komst van Everts en Bervoets?

"Voor België is dat iets speciaals. Ook voor de motorcrosswereld. Ik werd beschouwd als de beste 500cc-crosser, Everts als de beste in de kwartlitercategorie, nu komen we samen. Voor mij verandert dat niets, het zijn tegenstanders als de anderen, Belgen of buitenlanders. Het is wel de eerste keer dat ik een Belg als rechtstreekse concurrent heb voor de wereldtitel. Vooral met Bervoets zal dat speciaal zijn, want we hebben dezelfde trainer en zien elkaar bijna elke dag. We konden elkaar goed motiveren omdat we in verschillende klasses zaten, maar nu is het tegen elkaar. Jammer eigenlijk dat meerdere Belgen om één plaats strijden, want dat verdeelt het Belgische supportersheir in verschillende kampen. De voorbije jaren had ik het gevoel dat ik België moest vertegenwoordigen. Alle Belgen wilden dat Joël Smets won. Dat motiveerde me."

Het gaat wel de Belgische aandacht voor de 500cc vergroten.

"Logisch. De vorige jaren werd de aandacht verdeeld over de klassen, maar als het over de 500cc ging, ging het over Smets. Toen kreeg ik ook al veel publiciteit, terwijl het nu of over Everts, Bervoets of Smets, of over alle drie gaat. Maar mensen zijn sensatiebelust. Bij een voetbalwedstrijd waar je bij in slaap valt, vind je het beter dat de spelers met elkaar op de vuist gaan, want dan heb je toch nog iets gezien. Dus kijken de mensen uit naar het duel tussen ons."

Wat wil jij nog bereiken?

"Mijn hele leven staat in het teken van het bereiken van de top. Wanneer je er dan staat, zeg je: 'Is het dat maar', maar toch kan je er geen afstand van nemen. Er zijn heel weinig sporters die kunnen zeggen: 'Ik heb alles gewonnen en nu houd ik er mee op.' Eric Geboers heeft het gedaan, maar dat is moeilijk."

Hoelang zal dat zijn?

"Zolang je voelt dat je aan de top meekan, is het heel moeilijk om te stoppen. Wanneer het bergaf gaat, weet je het niet: of de jongeren rijden je voorbij, of gezondheidsredenen remmen je af, of je bent gewoon passé. Er is een tijd van komen en een tijd van gaan."

Heb je geen angst voor 'het jaar te veel'?

"Nee, ik ben nu meer bezig met wat ik na de sport ga doen. Hoe ik de omschakeling ga verwerken. Daar ben ik banger voor. Ik heb veel mogelijkheden: jeugdbegeleiding, helpen bij het opbouwen van de circuits of een promotiefunctie vervullen. De keuze boezemt me angst in. Geen keuze hebben, is niet plezant, maar het is wel makkelijk."

(Foto Gert Jochems)

Motorcross

Joël Smets: 'Mijn ambitie is de wereldtitel'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234