Dinsdag 13/04/2021

Jobs

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Het kerkhof ligt vol onvervangbaren, zegt een Vlaamse volkswijsheid, maar in het geval van Steve Jobs lijkt dat minder zeker. Na de aankondiging dat hij een stapje terug zette, kreeg het aandeel Apple een behoorlijke tik, en pas toen beleggers inzagen dat het bedrijf wel nog een tijdje winst zal blijven spuiten, volgde een herstel.

Jobs is dan ook buiten categorie. Op zijn eentje maakte hij van een nichecomputermerkje, enkel geliefd bij grafici en mediamensen, een imperium. Op zijn eentje veranderde hij niet alleen de computerbranche, maar meteen ook de wereld van muziek, televisie, mobiele telefonie en software. De producten die hij op de markt heeft gebracht, lezen als een lijst van de meest gebruikte uitvindingen ooit: Mac, iPod, iPhone, iTunes, iMovie, iPad. Bijna allemaal werden ze met vrij weinig marktonderzoek op de markt gebracht. Jobs bezit de gave om te weten wat de consument wil nog voor die dat zelf weet. En al evenzeer de gave om niet vast te houden aan producten die dinosaurussen dreigden te worden.

Tien jaar geleden betaalde je voor een aandeel Apple 9 dollar, vandaag 376 dollar. Er zijn er weinigen, zo niet geen, die hem dat kunnen nadoen.

Jobs is niet alleen een man die voortdurend nieuwe kwaliteit in nieuwe toepassingen zocht, maar bovenal een man die, net als andere grote merken, een immaterieel imago aan zijn merk kon geven, een way of life. De slogan 'Think Different' maakte ook de massa wijs dat ze behoorde tot de pioniers van technologische innovatie, tot de trendy happy few, en dat dan nog met toestellen die zelfs computeranalfabeten met weinig moeite kunnen bedienen.

Veel effect zal het terugtreden van Jobs de volgende jaren niet hebben, omdat de nieuwe productlijnen daarvoor al klaarliggen. Omdat het team - want de man heeft ook een onwaarschijnlijke neus voor talent - achter Apple onveranderd blijft. Omdat het opgebouwde krediet bij de consument niet onmiddellijk verdwijnt wanneer de topman het kalmer aan gaat doen. De katholieke kerk heeft Jezus tenslotte ook overleefd, werd gisteren druk getwitterd.

Het zal uiteindelijk de consument zijn die beslist of Apple na Steve Jobs zijn succesparcours kan voortzetten. En dat zal dan weer afhangen van het gegeven of zijn opvolgers even visionair nieuwe mogelijkheden en wensen kunnen voorspellen als hij. Of ze machines even menselijk kunnen maken als Jobs kon. Dan pas zal blijken of een superstar aan het hoofd van een bedrijf een zegen dan wel een vloek is.

Yves Desmet
Politiek commentator

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234