Dinsdag 02/03/2021

Concertverslag

JMSN in AB: Een fucked up Justin Timberlake

Christian Berishaj (JMSN). Beeld JMSN/Facebook
Christian Berishaj (JMSN).Beeld JMSN/Facebook

White men can jump, zo bleek maar weer eens in de AB-Club. Daar kwam de bleke jongen JMSN behoorlijk hard. Stevie Wonder en Prince huisden onder zijn vel, zowaar, tot jolijt van de op funk beluste fans.

"Dit was mijn laatste nummer. Ik zie jullie zo meteen aan de merchandisestand achter in de zaal. Kom even dag zeggen. Nu heb ik zin in wat kauwgom." Christian Berishaj sprong het podium af, snelde naar de T-shirtstand en kreeg er van de verkoper…euh…wat kauwgom. Waarna er knuffels en high fives met het publiek werden uitgewisseld. We zien het Justin Timberlake niet snel doen.

Zo wereldberoemd als Timberlake is Berishaj nog lang niet, maar de vergelijking is snel gemaakt omdat de twee een gelijkaardig jongensachtig, soulvol stemgeluid delen. Ook Berishaj is een blanke jongen met een zwarte stem. Met zijn magere, slungelachtige gestalte, kaalgeschoren kopje, felbleke huid en onopvallend zomerhemdje zag hij er in Brussel uit als een filosofiestudent die in zijn vrije tijd basketbaltraining geeft. Wat hij miste aan charisma, maakte hij ten volle goed met zijn fenomenale zangtalent en gloedvolle gitaarspel.

Als JMSN (spreek uit als ‘Jameson’) opereert Berishaj al een aantal jaren in de coulissen van de Amerikaanse popmuziek. Hij is een multi-instrumentalist, producer, songschrijver en zanger die zijn collega’s hand- en spandiensten verleent. We leerden hem drie jaar geleden kennen als gastzanger in het fenomenale ‘Make it last’ van de Australische producer Ta-Ku. Wat later dook hij op in die andere cultfavoriet ‘All we do’ van Kaytranada, intussen een gevestigde naam in de hippe beatscene. Ook Kendrick Lamar, Game en Tyga trokken al aan Berishajs mouw.

Branie

In de AB Club stonden we nog maar eens te kijken van JMSN’s inktzwarte stemkleur. Bijgestaan door een drummer en een fantastische bassist croonde hij zich door ‘It is’, de soundscape-achtige titeltrack van zijn onlangs verschenen derde plaat. Toegegeven, dat album had van ons een stuk minder glad en afgelikt mogen klinken. Hoedanook, JMSN wurmt zich met die plaat slim tussen het opkomende r&b-talent. Hij mag dan niet zo charismatisch zijn als The Weeknd en minder organisch-funky uit de hoek komen als Jamie Lidell, toch probeert de Amerikaanse bleekscheet zijn muzikale hokje met veel branie in te palmen.

De hipsters en de fans van de betere r&b lieten zich in Brussel in slowmotion omver maaien. Na de eerste verbaasde reacties (“Whaaat? Is die kerel écht blank?”) kwamen de heupen langzaam los en werden de glimlachjes breder. In ‘Hypnotized’ flirtte JMSN nonchalant met reggae en kwam er mee weg. Het ultrafunky, log groovende ‘Funk outta here’ (de titel verklapt veel) gaf Sly Stone een likje showbizz-gloss en zette ons aan mee te zingen met onze beste falset: "Get the fuck outta here with that bullshit!".

Knipoog naar Prince

Hoogtepunt ‘Street sweeper’ zat vergrendeld in een moordgroove: de drummer geselde tergend traag de vellen, liet de snare klinken als een klap op de wang en liet lekker veel ruimte voor de bitterzoete soul van JMSN. Die omgordde prompt een gitaar en kleurde de song met klaterende jazzakkoorden en een solo die voorzichtig naar Prince knipoogde. Wauw.

‘Cruel intentions’ kreeg dan weer een smachtende bluesgitaarsolo in de bloedbaan gespoten."Everybody wants to fuck someone else / Wanna feel the thing they never felt when they was with you", zong JMSN. De zielepijn sprak uit zijn gefronste voorhoofd. Heerlijk, zo’n fucked up, getergde r&b-zanger die het Kinderen Toegelaten-stempeltje van het genre negeert. Weg schmaltzy romantiek. JMSN en zijn muzikanten ramden de song aan flarden als was het een verschroeiende postrockloeier van Mogwai.

Zullen we hem ooit op grotere podia zien? Verovert hij straks een plekje in de Ultratops van deze wereld? De songs zijn er, de live-show stond als een huis, de muziekmarkt is er geschikt voor. Alleen nog een goeie promo-actie, misschien. Of een gastplekje in een hit van een invloedrijke A-lister. Kanye? RiRi? Queen B? Waar wachten jullie op?

Gezien op 2 oktober in de AB, Brussel.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234