Zaterdag 18/01/2020

Jip & Janneke Hema-helden zonder vervaldatum

Jip en Janneke blijven bij Hema, de berichten over een scheiding blijken voorbarig. Want de verkoopcijfers bewijzen: hoe gedateerd de verhaaltjes soms ook mogen zijn, de vervaldatum van Jip en Janneke is voorlopig nog niet bereikt.

Op Twitter verscheen gisterenmiddag het verlossende bericht voor Jip en Janneke-adepten. Summier, maar duidelijk: "Jip en Janneke bij Hema aan de kant? Geen zorgen, niets is minder waar. We zijn nog altijd heel dol op elkaar."

Eerder op de dag luidde Hema - verdeler op grote schaal van alles waar de beeltenis van de figuurtjes ook maar op gedrukt kan worden - nochtans een heel andere klok. "Er is geen diepgravend marktonderzoek voor nodig om te zien dat jonge kinderen van nu ook andere boek- en filmhelden hebben", wist Hema-topman Tjeerd Jegen te vertellen in de Nederlandse krant AD. Hema zou volgens de krant nog onderzoeken welke moderne mogelijkheden er zijn. Voorwaarde is wel dat ze, net als het buurjongetje en -meisje en hun hondje Takkie, "goed bij het merk passen".

Heel onlogisch klonk dat nieuws ook niet. Mama die altijd boos is, papa die als enige het brood op de plank brengt, Jip die steevast de stoere held uithangt en Janneke als het meisje-meisje. Echt roldoorbrekend zijn de verhaaltjes van Annie M.G. Schmidt niet. Niet verwonderlijk aangezien ze al van de jaren vijftig van de vorige eeuw dateren. Dus misschien moet het dan ook niet verbazen dat hun populariteit afneemt, zoals Jegen ook aanhaalde in AD.

Niets van aan, fulmineert Gioia Smid. Zij is directeur van de Fiep Westendorp Foundation in Amsterdam, die alle rechten op de tekeningen bezit. "Het is niet omdat het niet goed gaat met Hema, dat het ook niet goed zou gaan met Jip en Janneke." Van plannen om de figuurtjes te dumpen wist ze niets, tot ze de krant las. "Nadat ik op hoge poten een mail had gestuurd, belde de CEO meteen om zich uitgebreid te verontschuldigen. Hema wil wel een nieuw karakter introduceren voor een iets oudere doelgroep dan de peuters en kleuters waarop Jip en Janneke zich vooral richten, maar zou tegelijk ook Jip en Janneke behouden."

Verkooptoppers

Dat op de cijfers niets af te dingen valt, bevestigen Querido en WPG, de uitgevers van het Annie M.G. Schmidt-oeuvre in respectievelijk Nederland en België. De verkoop van Jip en Janneke-boekjes is stabiel sinds 2007. Een recent uitgegeven verzamelboekje over de hond Takkie op 10.000 exemplaren was binnen de drie weken uitverkocht, in het voorjaar staat een goedkope uitgave van het verzameld werk van Jip en Janneke op maar liefst 40.000 exemplaren gepland. "En wees gerust, ook die zullen uitverkocht worden", zegt Lotte van der Werf van WPG. Een van de grote afnemers is trouwens al zeker... Hema. "Jip en Janneke zijn ook zo universeel, die figuurtjes zullen blijven aanspreken. Over sommige dingen bestaan nog zekerheden in deze wereld."

Maar daar zou Stef Aupers van het Instituut voor Mediastudies van de KU Leuven toch niet te gerust op zijn. "Alles heeft een houdbaarheidsdatum, ook Jip en Janneke. Ik ben eerlijk gezegd best verbaasd dat de verkoop het nog steeds goed doet, want Jip en Janneke hebben zowel hun vorm als hun inhoud tegen. Niet alleen zijn de verhaaltjes hopeloos gedateerd en saai voor de hedendaagse jeugd, ze zijn ook nog eens enkel en alleen beschikbaar in boekvorm. Dat is ook niet bepaald flitsend."

Hema mag dan, mogelijk mede door de onthutste reacties op sociale media, zijn staart hebben ingetrokken, het is misschien toch niet onverstandig om na te denken over die alternatieven. "Niets of niemand heeft het eeuwige leven. Als Hema het serieus meent met zijn vernieuwingsplannen, zou ik toch eens kijken hoe het allemaal wat breder en hipper kan. Jip en Janneke halal laten eten was daartoe al een bescheiden poging, maar ik vraag me toch af of zij op termijn de juiste figuren daarvoor zijn."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234