Vrijdag 03/04/2020

JEZUS ZINGT in de straten van New Orleans

Vanaf vandaag kunt u op Netflix afstemmen voor het religieuze tv-spektakel The Passion. Het in Nederland bedachte passiespel is even omstreden als populair. Wat is het geheim?

Het passiespel in de straten van Manchester, met een bekende acteur die als Jezus het kruis draagt en liedjes van onder meer Robbie Williams en Oasis. In een poging om een breed publiek van het verhaal te laten proeven, maakte BBC Three in 2006 budget en zendtijd vrij voor een religieus tv-spektakel. Ook de Nederlandse producent Jacco Doornbos zag het. "Ik dacht: daar kan ik iets mee. De uitvoering was knullig en schattig, maar het had iets. Als je het paasverhaal op straat vertelt, komt het tot leven. Je kunt je ermee identificeren, het raakt je."

Doornbos ging ermee aan de slag. "Ik vond het belangrijk dat een zo breed mogelijk publiek zou kennismaken met dit verhaal en zich hierdoor zou laten inspireren. Daarom heb ik het ontwikkeld tot een eigen tv-format. Uiteindelijk heb ik de BBC gebeld, met de vraag: 'Zitten er op jullie uitvoering nog rechten of kan ik er op mijn manier mee aan de slag?' Hun antwoord was: 'Onze zegen heb je.' Zo is het begonnen."

Perfecte timing

De makers pakken het vanaf het begin groots aan. En Roek Lips, netmanager van Nederland 3 (nu NPO 3), reageert enthousiast. De eerste Passion, in 2011, wordt in primetime uitgezonden. De uitzending komt vanuit Gouda, met hoofdrollen voor Syb van der Ploeg (zanger van De Kast), Do en Frank Lammers. Er kijken een miljoen mensen. Een jaar later volgt de doorbraak, de Passion komt dan uit Rotterdam en wordt uitgezonden op Nederland 1 (NPO 1). Doornbos: "Dat was een groot verschil: we waren te zien op de populairste zender, op een plek met de uitstraling van een wereldstad. Zo werd meteen duidelijk dat het paasverhaal in deze tijd nog relevant is."

Ruim 1,7 miljoen kijkers zien spectaculaire shots van de Erasmusbrug en optredens van onder anderen Danny de Munk en Frans Bauer.

In vijf jaar is The Passion uitgegroeid tot een enorm evenement. Vorig jaar bereikten de makers 3,6 miljoen Nederlandse kijkers, nu zetten ze de stap naar de VS en - via Netflix - de rest van de wereld. Eindelijk, want Doornbos besloot al in de lente van 2012 zijn format in de States aan te bieden. "Na de tweede Passion had ik genoeg succesvolle voorbeelden om te laten zien. lk kreeg enthousiaste reacties, maar de een aarzelde te lang en met de ander klikte het niet. lk weet nog dat een producer zei: 'Ik heb een perfect nummer: 'Love on Top' van Beyond.' Een uitermate seksueel getint nummer. Daaruit bleek dat hij er niets van had begrepen."

Tweemaal komt een team uit de VS kijken in Nederland. "De eerste poging liep spaak, maar in dat team zat een man met wie ik bevriend ben geraakt, muziekproducer Adam Anders. Hij is de man achter de succesvolle tv-serie Glee. Adam heeft een christelijke achtergrond en hij begrijpt muziek als vertelvorm."

Met een nieuw productieteam, inclusief Anders en de schrijver van High School Musical, klikt het wel. En de timing blijkt ook perfect. Musicals scoren op de Amerikaanse televisie. En tv-zender Fox is op zoek naar een kijkcijferkanon. The Passion moest dat worden, en daarom besteedde de zender veel marketinggeld aan het tv-spektakel dat zondagavond in New Orleans werd opgevoerd en live op tv kwam.

De Amerikaanse gevoeligheid inzake religie indachtig, gingen Doornbos en co. wel voorzichtig om met gelovigen. "Daar zetten we in de VS specifieke marketing voor in", zegt hij. Begin maart sprak hij bij een telefonische vergadering 70.000 Amerikaanse kerkleiders toe. "Dat was bijzonder, al zeiden ze bijna niets terug. Wij deden dit om scepsis en angst weg te nemen. The Passion is een hedendaagse vertelling van het lijdensverhaal, met seculiere liedjes en vol emotie. Dat ligt gevoelig omdat het anders klinkt dan vanaf een kansel."

"Dat hebben we geleerd van de eerste keer", legt Doornbos uit. "De directeur van de Evangelische Omroep is toen bij predikanten in Gouda langsgegaan om uitleg te geven." Dat was nodig omdat de plannen op verzet stuitten. Reformatorische kerken en de Nederlandse orthodox-gereformeerde partij SGP in Gouda maakten in 2011 bezwaar tegen de vergunning voor The Passion: "Het stuit ons tegen de borst dat door luidruchtige popmuziek en verfilmd naspelen van het lijden van Jezus, dit tot onderwerp van een evenement wordt gemaakt", schreven ze.

Seal als Pontius Pilatus

Het protest stierf een stille dood, mede omdat Doornbos samenwerkte met de EO en de RKK, de Protestantse Kerk in Nederland, de rooms-katholieke kerk en het Bijbelgenootschap. Zij zagen het net als een 'prachtige missionaire kans'.

De versie in New Orleans bleef dicht bij het Nederlandse spektakel, al trok Fox er wel veel middelen voor uit. De hoofdrollen in het eigentijdse lijdensverhaal van Jezus Christus waren weggelegd voor onder meer Seal, als Pontius Pilatus, en de erg populaire countryzangeres Trisha Yearwood (Maria). Om het in beeld te brengen, zagen de Amerikanen het ook wat grootser. "Er hangt drie dagen lang een helikopter in de lucht, ook tijdens de repetities", zegt tv-regisseur David Grifhorst. "We filmen daarmee vooral de processie, de tocht met het kruis door de oude stad. Maar vanuit de lucht maken we ook prachtige shots bij het podium aan de Mississippi-rivier, waar zo'n oude raderboot ligt. En we filmen in een adembenemend park."

De passie van Doornbos en Fox voor het livespektakel en alle marketinginspanningen brachten echter niet het verhoopte resultaat. The Passion haalde zondagavond 6,6 miljoen kijkers op Fox. De live-opvoering van de musical Grease had in januari nog meer dan 12 miljoen kijkers op dezelfde zender.

The Passion is te bekijken op Netflix

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234