Woensdag 26/06/2019

Jeugdtheater HETPALEIS ziet 2008 als tienpuntenprogramma

ANTWERPEN l HETPALEIS bestaat in 2008 tien jaar. In plaats van daar een groot feest van te maken zet het Antwerpse jeugdtheater liever in op een paar nieuwe initiatieven rond heikele kwesties in jeugdtheaterland.

DOOR WOUTER HILLAERT

Een eerste plan is de burgervaders van de acht grotere steden te verenigen voor de ondertekening van een charter waarin zij zich verbinden tot een 'kindcultuurvriendelijk' beleid. "Soms vind ik het daaraan ontbreken, ja", verklaart directeur Barbara Wijckmans van HETPALEIS. "Stadsbesturen zijn zich er te weinig bewust van hoeveel rijkdom zich op hun grondgebied bevindt. Met zo'n charter willen we ze zelf eens de analyse laten maken: hoe kindgericht is ons cultuurbeleid eigenlijk echt?"

Over de intenties van de eigen thuisstad mag HETPALEIS zich alvast in de handen wrijven. Cultuurschepen Philip Heylen (CD&V) liet gisteren op de presentatie van het jaarprogramma van HETPALEIS optekenen dat de grootste culturele subsidie van de stad Antwerpen de komende jaren gegarandeerd blijft voor het kinderen- en jongerenhuis aan het Theaterplein. Over de droom van HETPALEIS om daar ook een heus cultuurcafé te openen lopen wel nog onderhandelingen met de schepen.

Een ander opvallend initiatief is de organisatie in mei van een Palletfestival, waarop de tien structureel gesubsidieerde jeugdtheatergroepen van Vlaanderen elk een eigen voorkeurproductie presenteren. "Zie het als een antwoord op het feit dat festivals steeds meer in de greep van jury's en curatoren raken", aldus Wijckmans. "Zelf presenteren we Wortels van glas, omdat het door zo weinig culturele centra is opgepikt." Tegelijk wil het nieuwe jeugdtheaterplatform tot een gezamenlijk manifest inzake het beleid van minister Anciaux komen.

Charter en festival passen in een breder tienpuntenprogramma voor 2008, dat verder ook thema's opneemt als internettheater en de relaties met het onderwijs, de toneelopleidingen en de media. Dat per maand één punt centraal zal staan, toont dat HETPALEIS zich meer dan ooit wil opwerpen als spreekbuis en discussieforum voor de hele jeugdtheatersector. Wijckmans nuanceert. "Het is niet zo dat wij ons extra willen profileren, maar je best blijven doen is vandaag onvoldoende. Je moet ook werken aan een gunstig klimaat."

Op de scène zelf heeft HETPALEIS in 2008 acht nieuwe creaties op stapel staan. Union Suspecte kliste Arne Sierens voor de tekst en de coregie van Broeders van liefde, Radomira Dostal vertelt met Terug naar Brezjnev hoe ze op haar dertiende zelf van Rusland in België belandde. Piet Arfeuille bewerkt na zijn topper Hamlet nu De storm van Shakespeare. En Stefan Perceval gaat in Wij? aan de slag met leerlingen van een technische school in Kontich. Het feit dat al deze nieuwe creaties zich op (oudere) tieners richten, moet Dimitri Leue over een jaar rechtzetten met de kinderproductie Armandus de zoveelste, over een koning die dat niet meer wil zijn en een eerste minister die niet weet wat hij moet doen. Er was een tijd dat we dat een sprookje noemden.

Meer info op www.hetpaleis.be

Met ons charter willen we de stadsbesturen zelf eens de analyse laten maken: hoe kindgericht is ons cultuurbeleid eigenlijk echt?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden