Dinsdag 27/10/2020

Jessie Ware in uitverkochte AB: Goeie zangeres, matige frontvrouw **

Beeld Alex Vanhee

In augustus vorig jaar stond Jessie Ware nog als onbekende naam op één van de vele zijpodia tijdens Pukkelpop. Intussen zijn we amper zeven maanden verder, maar dankzij de hit 'Wildest Moments' is de populairiteit van de zangeres zodanig toegenomen dat haar optreden zaterdag in de Ancienne Belgique al ruim vantevoren was uitverkocht.

Jessie Ware (28) had al een verleden als achtergrondzangeres bij Jack Peñate achter de rug toen ze vorig jaar zelf op de voorgrond trad met Devotion, een meer dan behoorlijk debuut waarop de Britse weemoedige eightiespop koppelde aan gestyleerde r&b. Het leverde haar prompt vergelijkingen op met Chaka Khan, Sade en zelfs Whitney Houston, referenties die ze zich overigens graag liet welgevallen. Op Pukkelpop maakte ze evenwel geen onvergetelijke indruk, en het optreden in Brussel bleek helaas niet veel beter. Op de songs zélf viel weinig af te dingen. 'Devotion' was een mooie opener, 'Night Life' -één van de weinige nummers waar écht vaart in zat, had alles in huis om een hit te worden, en zelfs het van Rihanna geleende 'Diamonds' viel nauwelijks van het origineel te onderscheiden.

Maar de drie muzikanten die -op aanzienlijke afstand, overigens- achter haar stonden hadden kennelijk de opdracht gekregen om zo weinig mogelijk persoonlijkheid aan de dag te leggen. Nooit werd er even buiten de lijntjes gekleurd of was er sprake van een schijntje interactie met elkaar, het publiek of Jessie Ware zelf. Ware zelf toonde zich een goeie zangeres, maar als frontvrouw overtuigde ze een stuk minder. Goed: tussen de songs kwekte ze een eind weg, en dat was sympathiek, maar eens een volgend nummer werd ingezet beende ze van links naar rechts zonder het publiek echt in de ogen te kijken. En ook al waren 'Taking In Water' en 'No To Love' afzonderlijk meer dan behoorlijke songs, live kabbelden ze allemaal wat teveel op hetzelfde tempo, en klonk het allemaal zo clean dat het haast antiseptisch werd. En zo sloop op de duur een saaiheid in de set binnen waar elke artiest zich liever ver vandaan houdt.

Bovendien sloeg naarmate het optreden vorderde ook bij Ware de vermoedheid toe, waardoor ze haar stem hoorbaar onder druk moest zetten zodra de melodie even de hoogte in ging. 'What You Won't Do For Love' - een ingetogen, jazzy cover van de Bobby Caldwell-classic- liet een goeie indruk na, in 'Valentine' nam de drummer even de rol over van Sampha, die op het origineel zingt, en met 'Wildest Moments' haalde het optreden op het eind toch nog de song waar iedereen op zat te wachten. Het bleef - ondanks de wat routineuze uitvoering- het beste moment in een set die te ver onder de verwachtingen bleef om Jessie Ware nu al een mooie toekomst te voorspellen. Het zit erin, maar er is nog werk aan de winkel.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234