Dinsdag 20/10/2020

Jeroen Brouwers en het theemutsproza van ‘Uk’ de Jong

Jawel, Jeroen Brouwers doopt de pen nog weleens in het vitriool. Nu moet Oek de Jong, auteur van Opwaaiende zomerjurken, eraan geloven. In het nieuwe nummer van De Brakke Hond gaat Brouwers twee pagina’s lang te keer tegen het “theemutsproza” van “Uk” de Jong, dat uitgegeven wordt bij uitgeverij Augustus, “dorrig uitdragerijtje van kousbroeken, zomerjurken en ander afgedragen textiel dan wel bejaarde schrijfschimmen” en “door de maden aangevreten prondelgoed”. Brouwers is vooral gebeten op de Jongs kleine tekst Proloog 1952, verspreid als nieuwjaarsgeschenk. Het is “proza uit de rubberen zak, waar opoe warm water in goot en mee naar bed nam om haar botten warm te houden. Futloze schrijverij, die ‘onveranderlijk’ bestaat uit duffe clichés en gezegden, duizenden keren gehoord en gelezen, een beetje schrijver geeft ze een schop. Uk als warmteknuffel in het oudewijvenbed, Uk als voetstoof.”

Arnon Grunberg maakt Peter Vandermeersch ‘beetje boos’

En ook Grunberg gooide een bommetje. In de Volkskrant van vorige week noemde hij de website van NRC Handelsblad “een pornowebsite”, nadat een vriend hem signaleerde dat “het nieuws over de oorlog in Libië er met nauwelijks verhulde geilheid werd gebracht”. Grunberg deed er nog een schepje bovenop: “Journalisten en hoofdredacteuren zouden er goed aan doen de werkelijkheid niet te behandelen als een pornofilm waarin de consument zich als een volleerde gluurder kan verlustigen.” NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch toonde zich “een beetje boos”. “Het staat zo chic om de media ervan te beschuldigen dat ze ‘hijgerig’ zijn”, zo reageerde hij, “of dat ze de ‘waan van de dag’ achterna zitten. En nu dus, dat ze ‘geil’ zijn”: “Overdrijf ik als ik zeg dat hij daarmee zo makkelijk scoort bij een publiek dat zich volop laaft aan het nieuws, maar graag neerkijkt op de mensen die de actualiteit zo accuraat mogelijk proberen te coveren? Goede journalistiek begint met het snel en correct rapporteren van de juiste feiten.”

Willem Elsschot en dichter Marc Pairon in Arabische vertaling

Het National Center for Translation, de grootste Arabische uitgeverij van vertaalde werken, geeft enkele Vlaamse klassiekers van Willem Elsschot en twee werken van dichter Marc Pairon uit. Deze week organiseert de Lessius Hogeschool te Antwerpen een Arabische taalweek, waar Pairon ter gelegenheid van de vertaling van zijn werken een lezing zal houden. De uitgeverij in Caïro, met een distributie in meer dan 20 landen, zal vijf Vlaamse werken publiceren: Kaas, Het dwaallicht en Een ontgoocheling van Willem Elsschot en de debuutroman en poëziebundel van dichter Marc Pairon. Tot dusver verschenen vier Vlaamse werken in het Arabisch: de dichtbundels van Germain Droogenbroodt en de bestseller Ze zijn zo lief, meneer van journalist Chris De Stoop. “In tegenstelling tot het Nederlandse taalgebied is poëzie binnen de Arabische wereld reeds eeuwenlang de populairste literaire discipline”, verduidelijkt professor Abied Alsulaiman, docent Arabisch aan de Lessius Hogeschool Antwerpen de keuze voor Pairon. “Zijn stijl sluit perfect aan bij de hedendaagse liefdespoëzie.”

Erwin Mortier schrijft boek over Alzheimer van zijn moeder

Gestameld liedboek, dat is de plechtstatige titel van het in september te verschijnen nieuwe boek van Erwin Mortier. Geen roman, maar een portret van zijn moeder die aan Alzheimer lijdt, zo kondigt de zomercatalogus van De Bezige Bij aan. “Ze heeft geen wilsbeschikking gemaakt en geleidelijk wordt ze door de ziekte overmeesterd.” Mortier brengt het relaas van hoe man en kinderen “lijdzaam moeten toezien hoe de vrouw die ze hebben gekend langzaam wegglijdt”. Met als ondertitel Moedergetijden drukt het boek het voetspoor van andere indringende literaire Alzheimergetuigenissen, zoals John Bayley’s Elegie voor Iris, over zijn leven met schrijfster Iris Murdoch, of Cyrille Offermans en Waarom ik moet liegen tegen mijn demente moeder (2006). Na het met de AKO-prijs bekroonde Godenslaap publiceerde Mortier onder meer een essay over Franz Hellens in de Belgica-reeks en samen met Lieve Blancquaert Niemand weet dat ik een mens ben.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234