Maandag 27/01/2020

Jericho

Deze week at ik smoked cheddar croquettes and golden beetroot piccalilli in The Jericho Tavern in Oxford. In principe val ik liever niemand schriftelijk lastig met wat ik zoal in mijn mond stop, maar laat dit de uitzondering zijn die de regel bevestigt.

Ik had er afgesproken met Alex, een oude vriend. Hij nodigde me al jaren geleden uit in zijn woonplaats, maar het was er nog niet van gekomen. De sympathieke universiteitsstad stond - net zoals bij de meeste mensen - niet bovenaan op mijn to-dolijst.

The Jericho Tavern maakt deel uit van de Britse muziekgeschiedenis omdat Radiohead (als 'On A Friday') en Supergrass (als 'Theodore Supergrass') er hun eerste concerten gaven. De hele buurt (Jericho) viel vorig jaar nipt buiten de top 10 van hipste wijken in het Verenigd Koninkrijk. De taverne/club staat tegenwoordig vooral bekend omwille van de goede klank tijdens concerten, maar ook de uitgebreide bierkaart en het eten doen het goed.

De meeste gerechtjes zijn echter niet helemaal wat ze lijken. De chef voegt graag onzichtbare, overheersende kruiden toe aan de maaltijden. Een kaaskroket is een kaaskroket, daar hoeft geen koriander of kurkuma meer bij. Tot zover mijn persoonlijke mening inzake de hippe (Britse) keuken.

Ik had Alex al lang niet meer gezien, maar na een kwartiertje herinnerde ik me weer zijn chauvinistische karakter. Als grote britpopliefhebber vind ik dat stiekem geheel terecht, maar als de eilandbewoners zelf wat hoog van hun toren blazen, lig ik graag even dwars.

Natuurlijk blijft Radiohead verantwoordelijk voor een hoop 90's-klassiekers, maar toen Alex hen probably still the best band in the world noemde, leek wat tegengas me uiterst gepast: "Hun meer recente setlists vond ik anders nogal aanstellerig. Op Rock Werchter viel het best mee, maar op Best Kept Secret gingen ze erover." Alex was het er niet mee eens, hij verdedigde zijn (voormalige) stadsgenoten met passie: "Dit zijn échte artiesten, geen circusapen die hun vaste trucje opvoeren om het publiek tevreden te stellen. De echte fans appreciëren net hun onvoorspelbare en tegendraadse songkeuze tijdens concerten. Een gebrek aan hits uit The Bends of OK Computer hoort daar bij."

Dat is het klassieke antwoord op de meest voorkomende kritiek op de bekendste band uit Oxford. Ik vroeg hem plagend of het vanuit artistiek oogpunt dan wel verstandig is om te headlinen op een breed festival. Zou het geen cool statement zijn om enkel voor de échte fans in piepkleine clubs in Jericho te spelen? Hier zit niemand op 'Paranoid Android' of 'Street Spirit' te wachten. Bewust kiezen voor minder mensen (en minder geld!)... Cooler wordt het niet!

Ik voelde dat elke vorm van kritiek vanaf nu werd afgestraft met een Thom Yorke-achtige, scheve blik. Genoeg olie op het vuur. Het leek me zelfs niet nodig om te informeren naar de oorsprong van de naam van de wijk Jericho. (Dat is toch ook die Palestijnse stad op de Westelijke Jordaanoever? Was het niet vreemd dat een politieke band als Radiohead vorige maand zijn tour afsloot in Israël? Dat is toch een land dat een deel van zijn bevolking discrimineert en als tweederangsburgers behandelt? Moeten ze daar niet wegblijven tot het apartheidsregime voorbij is? Dat lijkt me nog straffer dan simpelweg 'Creep' van de setlist schrappen!)

De lokale bevolking stangen is leuk, maar je mag nooit overdrijven. Het moet gezellig blijven, dus ik feliciteerde Alex liever met de fantastische bands die zijn stad de afgelopen decennia heeft voortgebracht. Dat apprecieerde hij. Dankbaar bestelde hij nog een enorme vaas gevuld met een lokaal bier waar ik niet al te wild van was, maar dat liet ik wederom niet merken. Ik gaf hem zelfs een dikke duim terwijl ik het grote glas aan mijn lippen zette.

In het buitenland volg ik de gewoonten en gebruiken van de locals. Mochten alle internationale bands die op onze podia spelen dat ook doen, zou de festivalzomer er nog mooier uitzien. Belgen houden van populaire hits op de setlist. We like hits. Gelieve daar rekening mee te houden.

Goede afspraken = goede vrienden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234