Donderdag 23/09/2021

Jennifer Lopez in een uitverkocht Sportpaleis: mooie kont, zwakke stem **

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

Opmerkelijk hoe Jennifer Lopez er haast geruisloos in geslaagd is om zondagavond het Sportpaleis uit te verkopen. Exact op het moment dat er in Antwerpen een politieke aardverschuiving plaatsvond, huppelde de Amerikaanse superster door een bloemlezing uit de zeven cd's die ze tot nog toe had uitgebracht.

J-Lo -zoals de drieënveertigjarige zangeres gemeenzaam genoemd wordt- had haar best gedaan. Dansers, vuurwerk, videoschermen, laserstralen, confettikanonnen... noem het op en het was er. Lopez opteerde nadrukkelijk voor een show met een hoog Las Vegas-gehalte, vol pluimen, ouderwetse musicaltafereeltjes en knappe choreografieën. Eerlijk: het zag er allemaal bijzonder fraai en smaakvol uit, wat bij dit soort shows -zie ook: Lady Gaga en Britney Spears- veel minder evident is dan het lijkt. Lopez zélf-drieënveertig, inmiddels- was eveneens om door een ringetje te halen, en toonde meteen het lichaamsdeel waar ze -veel meer dan die stembanden- wereldberoemd mee geworden is: haar buitengewoon fraaie derrière. En kijk: in tegenstelling tot Madonna, Britney en Lady Gaga zong deze zangeres wel live, al bleek al snel dat dit niet noodzakelijk een voordeel was.

Lopez - die het merendeel van de zangpartijen overgens aan haar tweekoppig achtergrondkoortje overliet- piepte en krijste meer dan ze toon kon houden, en liet vooral van zich horen door het publiek luidkeels op te jutten. Opener 'Never Gonna Give Up' stond - net als het stroperige 'Baby I Love U- grotendeels op video. Dat was wat vreemd, want nog voor Lopez in levende lijve verscheen kronkelde ze dus al minutenlang over dat reusachtige scherm. Van daaruit leverden nadien ook rappers als Pitbull, Ja Rule en Flo Rida hun vooropgenomen bijdragen: alweer momenten dat je J-Lo dus niet zélf hoorde.

De set zat los daarvan goed in elkaar, en eigenlijk stond je ervan te kijken hoeveel hits La Lopez inmiddels al op het actief heeft staan. Daar zat gek genoeg best wat goed materiaal tussen, met 'Waiting For Tonight', 'Love Don't Cost A Thing' en -uiteraard- 'Jenny From The Block' als alleraardigste uitschieters. De combinatie tussen r&b en funk werkt prima op plaat, maar live speelde de band -helemaal weggestopt achteraan- te rommelig en miste je bezieling. Het was wel entertainment allemaal, maar je voélde er niks bij. En zelfs als het tempo even werd teruggeschroefd voor het akoestische 'If You Had My Love' - haar allereerste nummer één hit- hoorde je op de achtergrond toch wat keyboards en percussie meelopen, waardoor het moment een beetje verloren ging. En soms liep het toch nog de verkeerde kant uit.

Halverwege de set stond er plots een boksring op het podium waarop wat schijngevechten werden gehouden. Lopez wilde ermee benadrukken dat ze ondanks het succes toch nog altijd een gewoon meisje uit de Bronx was gebleven. Maar helaas: het is wat moeilijk om street cred af te dwingen op peperdure Louboutins. In de laatste rechte lijn haalde de zangeres nog wat familiefoto's boven in 'Until It Beats No More', een kleffe ballad over haar kinderen die zich kon meten met het ergste van Céline Dion. Gelukkig ging het nadien weer wél even de goeie kant uit met pompende latinopop van 'Let's Get Loud' en -in de bisronde- het op strakke housebeats gemonteerde 'Dance Again'. Alleen: dat bleek niet voldoende om de balans weer langs de goeie kant te doen overslaan. Laat J-Lo acteren, platen maken en videoclips draaien. Laat haar voor de camera al haar troeven - die kont!- uitspelen. Maar live zingen? Nee, dat bleek écht wel wat te hoog gegrepen.

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234