Zondag 15/12/2019

"Je weet niet wat je overkomt"

Beeld BELGA

De vrije trainingen zitten erop, morgen is het tijd voor het serieuze werk met de kwalificaties. Maar hoe kijkt hij terug op zijn eerste werkdag in formule 1? Stoffel Vandoorne (24): "Ik denk dat de adrenaline me erdoorheen heeft gesleurd." Jo Bossuyt in Bahrein

Een beetje moe, maar zeer voldaan. Zo schoof Stoffel Vandoorne gisteravond laat aan voor een gesprek met uw krant. Nabeschouwend op een strak gevulde dag. "Zeer goed", zegt hij op de vraag hoe hij de dag samenvat. "We hebben goed gewerkt. En ik merkte vooral dat er progressie in zat."

In welke zin?

"Vandaag was het hem nog helemaal niet te doen om zo snel mogelijk te zijn. Het draaide allemaal om het operationele: leren omgaan met de auto, alle systemen onder de knie krijgen, nadenken over de afstelling."

We moeten dus nog niet te veel zoeken achter die 0,7 seconden die je trager was dan Button?

"Ik maak me daar geen zorgen om. Zoals ik zei: eerst de operationele kant. De prestaties komen nadien wel, vanzelf. Zodra ik de auto helemaal gewoon ben. Daar heb ik het volste vertrouwen in. Bovendien weet ik waar ik die tijd verloor: een foutje in de eerste sector kostte me een halve seconde. Het werkelijke verschil met Button was dus veeleer 0,2 seconden. Normaal, want hij kent de auto door en door. Tot deze ochtend had ik het ding nog met geen vinger aangeraakt."

Heb je dit weekend aangevat met een specifiek doel?

"Niet echt. Gewoon de auto onder de knie krijgen. Ik mag al gelukkig zijn dat ik sowieso een grand prix kan rijden. Ik bekijk het zo: het is een kwestie van mijn job doen."

Misschien was het rijden zelf vandaag wel het makkelijkste...

"Je bedoelt dat ik hier holderdebolder aankwam? Ja, dit debuut gebeurde inderdaad niet in ideale omstandigheden. Het was nogal chaotisch toen ik hier aankwam, al die journalisten, fotografen en cameramannen die me achtervolgden. En dat na een reis van 15 uur. Op het vliegtuig heb ik trouwens bijna niet geslapen."

Omdat je nerveus was?

"Neen, omdat ik te veel werk had. Ik was nog in Japan toen ze me het nieuws meldden dat ik Alonso moest vervangen. Meteen begon ik dan te telefoneren met de ingenieurs die me nog een hoop documenten over de auto mailden. Over het nieuwe stuur, over de afstelling en van die dingen. Ik heb dus uren zitten studeren in dat vliegtuig."

Maar je ziet er eigenlijk best nog fris uit.

(lacht) "Ik denk dat de adrenaline me door de dag gesleurd heeft..."

Stoffel Vandoorne wordt al twee jaar de hemel in geprezen. De verwachtingen zijn zeer hoog. Zet dat niet te veel druk op de jonge schouders?

"Welneen. Zodra je achter dat stuur zit, probeer je gewoon zo goed mogelijk te doen. Rondjes trekken en leren starten, niet evident met een F1-auto. Morgen (vandaag dus, red.) moet ik trouwens nog een heel programma afwerken. En druk op mezelf zetten? Neen. Ik moet en wil hier eerst van genieten. Ik mag een grand prix rijden voor wat toch nog altijd een topteam is, en ik ken alle mensen in het team. Dat neemt heel wat druk weg."

Je ouders waren er vaak toen je in GP2 reed. Komen ze ook zondag?

"Ik vermoed van niet. Mijn vader was mee in Japan met mij, maar vond geen vlucht meer naar hier. Ik denk dat hij nu onderweg is naar huis. En eerlijk: ik ben daar nu niet mee bezig. Ik heb al genoeg om handen om met mezelf bezig te zijn, want er is vandaag toch wel wat over me heen gekomen, heel wat dat ik moet verwerken. Die aandacht van de pers, bijvoorbeeld, je weet niet wat je overkomt. En het breekt vooral je concentratie, die je zo hard nodig hebt om dit tot een goed einde te brengen. Nu denk ik aan morgen, de kwalificaties, en zondag, de koers. Maar eerst eens goed gaan slapen, nu..."

Laatste vraag: Alonso verdient 1,8 miljoen per koers. Storten ze die nu op jouw rekening?

(lacht) "Neen, ik verdien ietsje minder, vrees ik..."

Zijn propvolle eerste werkdag

Het forfait van Alonso zette Stoffel Vandoorne in een ware rollercoaster: van 'het een' naar 'het ander'. Wij zaten een dolle vrijdag in zijn spoor. Vandoornes eerste werkdag in formule 1. Welkom.

9.19u: Vlucht 837 van Emirates uit Dubai landt in Bahrein. Amper een kwartier later is Stoffel de luchthaven al uit. McLaren heeft ervoor gezorgd dat hij de grenscontrole langs een vipdoorgang kan passeren. Het team van de Waalse televisiezender RTBF, ter plaatse om de West-Vlaming bij zijn aankomst te filmen, mist Vandoorne daardoor. De 21ste Belg in formule 1 wordt snel naar zijn hotel gebracht om zich na meer dan 15 uur reizen op te frissen.

11.05u: Vandoorne komt aan op het circuit, in het gezelschap van iemand van McLaren. Hij ziet er verrassend fris uit. Het team heeft ondertussen alles al in gereedheid gebracht: de naam van Alonso boven de garage is vervangen door die van onze landgenoot, en ook Stoffels signalisatiebord (waarmee mecaniciens op het rechte stuk berichten doorgeven aan de coureurs) staat klaar. We hebben opnieuw een Belgische driekleur in de paddock.

11.30u: Na een korte briefing met de ingenieurs gaat Vandoorne zijn rijhouding optimaliseren. Daarna volgt de zogenaamde 'extractietest': voor hij mag racen moet hij bewijzen dat hij in maximaal 5 seconden de auto kan verlaten in geval van nood. Jo Bauer van de FIA kijkt toe en meldt dat Stoffel geslaagd is.

12u: McLaren organiseert achteraan de garage een fotosessie met zijn nieuwe coureur. Stoffel poseert.

13u: Tijd voor een hap in de hospitality van McLaren.

13.30u: Op naar de garage voor overleg met teamgenoot Button en de hoofdingenieur.

13.45u: Tijd om de helm en beschermende HANS-systeem op te zetten. De fysiotherapeut van het team assisteert. Daarna krijgt Vandoorne nog wat info mee van de verantwoordelijke van bandenleverancier Pirelli.

14u: De magie van formule 1. En dan ben je plots een wereldster. Fotografen verdringen elkaar voor de garage van McLaren, waar Vandoorne klaar zit in de auto voor de eerste oefensessie...

14.02u: ...en gaat als vijfde auto het circuit op. Na een rondje komt hij binnen en stapt uit, zodat de ingenieurs kunnen nagaan of alles oké is met de auto.

14.12u: Terwijl de mecaniciens aan de auto bezig zijn, komt Fernando Alonso poolshoogte nemen.

14.18u: Vandoorne rijdt weer buiten en trekt 8 rondjes. Dan komt hij binnen met de 17de tijd achter zijn naam. Daarna gaat Stoffel nog twee keer het circuit op, alles bij elkaar goed voor 25 ronden. Grote baas Ron Dennis van McLaren volgt zijn prestatie op de voet.

15u: De eerste vrije training zit erop. Tijd om met de ingenieurs te overleggen, samen met de persdame van McLaren snel wat quotes op papier zetten voor het persbericht, en dan wat uit te rusten.

18u: Start van de tweede vrije training.

18.08u: Stoffel gaat het circuit op. Hij zal alles bij elkaar 55 rondjes trekken. Om 19.30u valt de vlag over de tweede training. Vandoorne heeft de 11de tijd gereden. Teamgenoot Button is verrassend 3de achter de Mercedessen. Verschil tussen Button en Vandoorne: 0,7 seconde. Prima prestatie voor de West-Vlaming, die vandaag voor het eerst met de McLaren reed.

19.40u: De televisiestations schuiven aan voor de eerste reacties van Vandoorne.

20u: Debriefen met de ingenieurs in de technische kamer van McLaren.

22u: Eindelijk tijd voor de interviews met de geschreven pers. Eerste in het Engels voor de internationale pers, dan met uw dienaar in het... Vlaams.

22.45u: Op naar het hotel en een welverdiende nachtrust.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234