Dinsdag 02/03/2021

Je vrienden kies je zelf. Of je laat de app het doen

Wilt u nú graag een koffie gaan drinken, maar liever niet alleen? En uw vrienden, die zijn allemaal al bezet of daar bent u even op uitgekeken? Dan kunt u binnenkort een beroep doen op Ohello, een app die in Nederland een vliegende start heeft genomen en binnenkort ook naar België komt.

Wie een nieuw lief zoekt, weet intussen blindelings de weg te vinden naar datingsites en -apps allerhande. Voor wie alleen behoefte heeft aan een gezellige babbel bestaan ook al een hele resem onlinekanalen en apps. Maar vaak verlopen die contacten via chats. "Net dat frustreerde ons", zegt medeoprichter Brian de Hond van de vrienden-app Ohello. "We wilden een manier vinden om mensen onmiddelijk écht te ontmoeten, wanneer je maar zin hebt in gezelschap en zonder dat daar een verdere romantische bedoeling achter zit."

Op 11 februari dit jaar zag Ohello het levenslicht in Nederland. Volgens De Hond registreerden zich in een maand tijd enkele tienduizenden gebruikers, voornamelijk in de grootste steden van Nederland. In een maand werden er 5.000 ontmoetingen geregeld, afgelopen weekend piekte het afspreeksysteem op 300 afspraken per dag. Voor de oprichters zo'n opsteker dat ze hun geesteskind binnen enkele weken al willen lanceren in België, het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië, en binnen afzienbare tijd ook aan de overkant van de Atlantische Oceaan.

Sociale wezens

Is het dan zover gekomen met ons dat we een app nodig hebben om vrienden te vinden? Helemaal niet, vindt sociaal psychologe Vicky Franssen van de Arteveldehogeschool. "Om te beginnen is het in het algemeen niet zo dat online een vervanging is van de 'offline' wereld. Die twee lopen parallel. Van Facebook dacht men ook lang dat het gebruik ervan ging concurreren met het offline gedrag. Niet dus. En daarbij is het in se helemaal geen nieuw verschijnsel, of zelfs geen symptoom van eenzaamheid. Zoeken naar gelijkgestemden is van alle tijden. Denk maar aan de fora die al sinds de komst van het internet het levenslicht zagen, waar mensen met speciale hobby's elkaar vonden. Of recenter aan de gigantische populariteit van sites als Badoo, Twoo en Tinder."

Maar de belangrijkste reden voor het succes van vrienden-apps is nog veel simpeler, zegt Franssen. "Simpelweg omdat ze bestáán hebben ze succes. Mensen zijn altijd op zoek naar contacten, we zijn nu eenmaal sociale wezens. Dit is gewoon de logische volgende stap in de technologische ontwikkeling, van online chatten, over sociale netwerksites, naar mobiele apps. Vergelijk het met de selfie. Dat is ook geen compleet nieuw fenomeen, vroeger maakten we ook al foto's van onszelf. Alleen moesten we toen aan een ander vragen om op de knop te duwen, en dus gebeurde dat niet zo massaal."

10.000 drankjes

Het warm water heeft Ohello dus niet uitgevonden. Maar makkelijk is het systeem wel. Want eenmaal je een profiel aangemaakt hebt, kun je met letterlijk twee drukken op de knop een pintje zitten drinken met een wildvreemde. Na de eerste druk stelt de app je veertien mogelijke ontmoetingen voor op basis van foto's, enkele karaktertrekken en hobby's van die personen en een ratingsysteem. Als er mensen tussen staan die je echt niet tegenover je wilt hebben, swipe je ze weg. Met de tweede druk heb je naar alle overblijvende profielen een uitnodiging gestuurd om af te spreken. Vijfenveertig minuten later zit je als alles goed gaat met de eerste die reageert al op café.

Een café dat door de app wordt voorgesteld, is niet at random gekozen. De marketinguitleg luidt dat het pure service is en dat er een locatie precies tussen de twee gebruikers in wordt gezocht. De belangrijkste reden voor Ohello is dat ze zo hun geld willen gaan verdienen. In tegenstelling tot de meeste gratis websites en applicaties wil Ohello namelijk geen advertentieruimte verkopen, maar de horecazaken in kwestie commissie aanrekenen. "Die 5.000 ontmoetingen die we al regelden, garandeerden toch al minstens 10.000 drankjes", zegt De Hond - overigens de zoon van de bekende Nederlandse opiniepeiler Maurice.

Nu nog zien of het ook echt zal draaien, want voorlopig is er van verdienen nog helemaal geen sprake. De salesmanager die de deals moet sluiten, is vorige week in dienst genomen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234