Zondag 11/04/2021

'Je krijgt geen moment rust'

Het kan vriezen, het kan dooien. Maar welk weer het ook wordt, het WK-parcours in Bieles kondigt zich aan als bijzonder spectaculair. Wij gingen alvast de omloop in Luxemburg verkennen met Sven Nys. Het oordeel van de oude meester: 'Dit is geweldig.'

Dat Sven Nys nog graag op een koersfiets zit, is geweten, maar in Bieles is het dubbel genieten voor de manager van Telenet Fidea Lions. "Hier ben ik destijds crosser voor geworden", glundert hij. "Voor het avontuur. Je duikt stroken in waarvan je niet weet hoe je eruit gaat komen. Een geweldig parcours, het mooiste in jaren."

Bruggen in het park

De start is een beetje vreemd, oordeelt Nys. "Het is vol optrekken om snel weer in de remmen te gaan voor twee bochten. Het gaat stroppen. Maar je moet vooraan zitten, want meteen erna krijg je de eerste van vier bruggen." Nys neemt die samen met ploegleiders Kris Wouters en Sven Vanthourenhout te voet - omdat ze eigenlijk afgesloten zijn. De brug is zo glad dat ze amper boven geraken. "Fietsend zal het wel lukken."

Twee derde van het parcours ligt in een park. Op dit moment vriest het overdag lichtjes in Bieles, maar dit weekend worden temperaturen boven nul verwacht. "Dan krijgen we modder", weet Nys. Maar ook niet al te veel, want het Parc de Lycée de Bel-Val is van draineerbuizen voorzien.

Zotte afdaling

Het laatste derde van de omloop is spectaculair. De afdaling die de finale aanduidt, is "zot". Die is zo steil dat je over de rand moet kijken om het juiste spoor te zien. "Dat geeft een kick", zegt Nys. "Wie schrik heeft om te dalen, moet niet naar Luxemburg komen." Wie niet kan sturen ook niet. Nys en Vanthourenhout staan toch bekend als uitstekende piloten, maar ook zij driften vervaarlijk richting de paaltjes die het parcours afbakenen.

Schuine haakse bocht

"Dit heb ik zelden gezien, voor mij is dit het moeilijkste punt op het parcours." Nys amuseert zich als een kind als hij de haakse bocht op de schuine kant probeert te nemen. "Zo uitdagend! We zitten hier zo dicht bij de finish dat je het snel moet doen, maar eigenlijk is dat onmogelijk, want dan maak je fouten."

Nys probeert en probeert, maar telkens loopt er iets mis. Hij begint te hoog, hij eindigt te laag, hij schuift weg, hij moet voet aan de grond zetten, hij belandt buiten het parcours. Tot Vanthourenhout plots de ideale lijn vindt, en nog snel ook. "Knap", zegt Nys. "Het kan dus."

Nijdige klimmetjes

Waar gedaald wordt, moet ook geklommen worden. Wouters puft op de korte maar nijdige hellingen. "Het is heel de tijd explosief", zegt hij. "Je rijdt van het ene moeilijke punt naar het volgende."

Nys beaamt: "In de finale krijg je geen moment rust. En is er toch een vlakke strook, dan bolt die niet. Het ligt vol kleine keitjes. Die draaien zo in je derailleur." Wouters toont zijn vastgelopen versnellingsapparaat. Nys: "Er zal elke keer gewisseld moeten worden in de materiaalpost. Het wordt ook een materiaalslag."

Of misschien toch niet. Later deze week wordt nog een stuk grond afgegraven en vervangen door aarde van betere kwaliteit.

Ultieme schuine kant

De laatste hindernis is een lange aflopende schuine kant, genre Niel en Namen. "Wohohoho!" Nys klinkt als een schuddebuikende kerstman als hij een eerste keer naar beneden dokkert. Hij botst van links naar rechts, maar al gauw vindt hij een betere lijn. "Ze gaan zondag geen seconde op hun gemak zitten. Dit is een omloop waar op elk moment iets kan gebeuren. Focus, focus, focus hebben ze nodig. Waar neem je risico, hoe snel gooi je je in de bochten en de afdalingen? Mentaal is dat slopend."

Finish: als eerste opdraaien

Het WK zal niet gewonnen worden in de sprint. "De laatste rechte lijn is gewoon te kort." Het trio zet de stelling om in de praktijk. Wouters mag op kop beginnen, de twee Svennen proberen hem te remonteren, maar slagen daar niet in. "Wie eerst opdraait, wint", zegt Nys.

En de winnaar is ...

"Het zal geen tactische cross worden", voorspelt Nys. "De beste coureur zal winnen." Maar wie is de beste op dit parcours? "Van Aert kan dit soort technische crossen aan, dat heeft hij bewezen in Fiuggi. Maar vermogensstroken zoals hij ze graag heeft, zijn er niet. Het zou niet slecht voor hem zijn als er veel op en af de fiets gesprongen moet worden, want dat kan hij goed."

Als het vooral op sturen aankomt, heeft Van der Poel een streepje voor. "Dan geef ik hem een klein voordeel", zegt Nys. "Mathieu gaat energie krijgen als hij dit ziet."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234