Maandag 23/09/2019

Privacy

Je gezicht laten registreren om sneller binnen te kunnen in een voetbalstadion, bij RWDM kan het

Beeld ThinkStock

Supporters van voetbalclub RWDM kunnen dankzij gezichtsherkenning weldra sneller het stadion binnen. Ook andere ticketingbedrijven bekijken of de technologie kan helpen om wachtrijen te vermijden.

Aan de gevel van het Edmond Machtensstadion hangen twee slimme camera's van Panasonic. Die zijn in staat om supporters vanaf 30 meter te herkennen. Het enige wat ze daarvoor nodig hebben, zijn profielfoto's van supporters. RWDM test volgens de Brusselse nieuwswebsite Bruzz de technologie om mensen de mogelijkheid te geven om sneller het stadion binnen te kunnen.

"Zelfs wanneer iemand een zonnebril op heeft of wanneer het donker is, zijn de camera's in staat om supporters te herkennen", zegt Sarah Dheedene van Zetes, het bedrijf dat de technologie aanleverde. Het bedrijf benadrukt dat het om een testproject gaat. "Geen enkele supporter wordt verplicht om zijn profielfoto te uploaden naar de website van RWDM. Elke supporter krijgt sowieso een abonnement toegestuurd waarmee hij of zij het stadion binnenkan."

Op dit moment wordt de technologie enkel gebruikt om zogenaamde
fast lanes te creëren. De vijfhonderd supporters van RWDM die hun profielfoto via de website van de voetbalploeg hebben geüpload, moeten in theorie minder lang aanschuiven. Vraag is of die maatregel echt nodig is bij een club die aantreedt in de eerste amateurklasse. Niemand bij RWDM wilde reageren op vragen van De Morgen.

Wandelsnelheid

Bij de Nederlandse club ADO Den Haag werkt men al langer met gezichtsherkenningssoftware. Daar zet men de technologie wel in om supporters te identificeren. "Mensen scannen hun abonnement en nadien controleert een camera de biometrische gegevens van supporters", vertelt een woordvoerder van het bedrijf Happy Crowd Control, dat instaat voor de technische kant van het verhaal. Met andere woorden: het is bij ADO Den Haag onmogelijk om een abonnement uit te lenen aan een bevriende supporter.

Ook in Den Haag geldt snelheid als belangrijkste argument voor de technologie. "Je moet een voetbalstadion met een capaciteit van 15.000 zitjes in een kwartier kunnen vullen. Zo'n systeem zorgt ervoor dat die volkstoeloop efficiënter kan verlopen."

Naast het voetbalstadions zijn er nog plekken die soms op korte tijd een hele stroom aan mensen snel moeten kunnen controleren. Denk aan optredens in het Sportpaleis of grote zomerfestivals.

Zo kocht het bedrijf Ticketmaster, de grootste kaartjesverkoper voor concerten en andere evenementen ter wereld, eerder dit jaar de Amerikaanse start-up Blink Identity op. Wie de website van de start-up bezoekt, wordt meteen verwelkomd door de boodschap: "Wij identificeren mensen in beweging."

Het systeem checkt gezichten van mensen die aan normale wandelsnelheid passeren om te controleren of iedereen die binnen wil wel een ticket heeft. Indien dat niet het geval is, worden de veiligheidsdiensten gewaarschuwd.

"Het is vooral de bedoeling om te kijken of de technologie effectief nuttig kan zijn", zegt Dieter Kraewinkels van Ticketmaster. "Zijn er manieren om zulke technieken goed te gebruiken met respect voor de privacy? Op dit moment zijn er nog geen testprojecten in België gepland."

Wettelijk

Ook bij het Antwerps Sportpaleis hebben ze al nagedacht over gezichtsherkenning aan de ingang. "Maar voor ons is de technologie minder interessant", zegt Jan Van Esbroeck van de Sportpaleisgroep. "Voor een club als RWDM is het interessant om aan te bieden aan abonnees die twintig wedstrijden willen bijwonen. Een gemiddelde bezoeker van het Sportpaleis komt 1,3 keer per jaar. Bovendien bedraagt de gemiddelde wachttijd aan de ingang 2 tot 3 minuten, dan heeft een fast lane niet veel zin."

Rest nog de vraag of voetbalclubs, festivals of concertzalen wel gezichtsherkenning mogen gebruiken om mensen al dan niet toe te laten. De nieuwe Europese privacywetgeving, beter bekend als GDPR, vereist een wettelijke grond om persoonlijke data zoals biometrische gegevens te verwerken.

In het geval van RWDM is er op het eerste gezicht geen probleem, zegt Magali Feys van advocatenkantoor AContrario. "Je hebt expliciete toestemming van de supporter nodig voor je de technologie kan gebruiken. Het is wel belangrijk dat supporters goed geïnformeerd zijn vooraleer ze die toestemming geven.

Daarnaast vereist de GDPR dat RWDM de beelden enkel bewaart zolang het die nodig heeft, in dit geval een volledig voetbalseizoen. Zetes benadrukt dat het de GDPR-regels respecteert en dat het de beelden na het voetbalseizoen verwijdert.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234