Maandag 17/06/2019

Onderwijs

Je beste vriend steunt je door dik, dun én schoolcarrière

De overstap van de lagere naar de middelbare school kan stress opleveren. Een goede vriend kan die wegnemen. Beeld thinkstock

Kinderen die aan de zijde van hun beste vriend (m/v) naar school gaan, verteren de overgang van het lager naar het middelbaar een stuk beter. "Scholen moeten blijven investeren in die sociale contacten, zeker voor deze kinderen."

Elke eerste september opnieuw is het een mijlpaal voor zo'n 100.000 kinderen: de eerste dag op de middelbare school. De knusse omgeving van twee maanden ervoor ruimt baan voor een nieuwe biotoop. Terwijl de pagadder eind juni nog de grootste en de oudste was, wordt hij plots een melkmuiltje tussen de hoog opgeschoten pukkelkopjes. Die verandering doet wat met een kind: ze leidt tot spannende momenten en misschien zelfs stress.

Ook voor moeder- en/of vaderlief is het bang afwachten hoe de kleine die copernicaanse levensomwenteling verteert. En als ouder is het niet altijd eenvoudig om je kind in die situatie bij te staan. Maar er zijn manieren om het je kind makkelijker te maken. Het naar dezelfde middelbare school sturen als zijn of haar beste vriendje, bijvoorbeeld.

Minder problemen, betere punten

Een onderzoeksgroep van het Londense University College ontdekte dat een duurzame vriend in de buurt de overgang makkelijker maakt. Kinderen die een lange, blijvende vriendschap ontwikkelen en die kunnen onderhouden tijdens de overgang van lager naar secundair onderwijs, doen het meestal een stuk beter op school. 

De onderzoekers volgden 529 leerlingen uit tien Britse scholen. Ruim een kwart van hen ging samen met een vriend naar dezelfde school. Zij bleken later betere punten te halen en minder gedragsproblemen te vertonen. 

Een donderslag bij heldere hemel is dat niet. We weten al langer dat vriendschappen een belangrijke invloed hebben op het welzijn en de schoolresultaten van een kind. Dat lange, duurzame vriendschappen ook de overgang naar de grote school makkelijker maken, past in dat plaatje.

Dat beaamt pedagoog Pedro De Bruyckere (Arteveldehogeschool/Universiteit Leiden). "Alle overgangen kunnen stress veroorzaken bij kinderen. De grote overgang van de lagere naar de middelbare school uiteraard ook. Kinderen die een vrij rustige, stabiele omgeving hebben en op een vangnet kunnen rekenen, gaan daar meestal beter mee om. Het verhaal van de langdurige vriendschappen past daarin. Met die conclusie win je misschien geen Nobelprijs, maar ze lijkt wel te kloppen."

Lessen trekken 

Al zijn er ook enkele kanttekeningen, zoals het slappe koord tussen correlatie – een zuiver statistische link – en een causaal verband. De studie toont een duidelijk verband tussen beide, maar wat is dat verband precies? 

"Misschien is het net omgekeerd? Wie zich goed in zijn vel voelt, kan daardoor beter vriendschappen onderhouden en kan net daardoor ook betere prestaties leveren. Die lezing is niet uitgesloten. Al is dat geen reden om het belang van die vriendschappen in twijfel te trekken", zegt De Bruyckere.

Dan is de vraag: hoe trekken we daar lessen uit voor de praktijk? Moeten we elk kind naast zijn beste vriendje op de schoolbanken droppen? Dat is uiteraard onmogelijk. "Maar de scholen kunnen eruit leren. Het toont dat ze veel aandacht moeten hebben voor sociale contacten, zeker bij kinderen die net deze overgang maken", zegt De Bruyckere. "Veel scholen steken daar al veel tijd in, maar we moeten blijven investeren in een goed schoolklimaat. We moeten kinderen een vangnet geven, voor het geval dat nodig is."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden