Dinsdag 24/11/2020

aandachtstips

Je aandacht er beter bijhouden? Volg deze vijf tips

Beeld thinkstock

In een interview pleit wiskundige Cal Newport ervoor om de smartphone aan de kant te laten om zo tot een betere concentratie te komen. Wij geven alvast vijf tips om uw aandacht te verbeteren.

1. Aandacht is een spier. Train ze. 

Hoe meer tijd je besteedt aan diepe concentratie, hoe beter je erin zal worden. Mentaal heen en weer springen tussen Facebook, mail en telefoon is niet onschuldig: het vermindert je capaciteit om je goed te concentreren wanneer het echt moet. Omgekeerd zal dat steeds beter lukken wanneer je steeds vaker beslist om lange momenten van diepe concentratie in te lassen. Wanneer je dat al heel lang niet meer hebt gedaan, kan het even duren om die capaciteit terug onder de knie te krijgen. 

2. Maak je hoofd leeg. 

Kleine en grote zorgen belemmeren je hersenen om zich volledig op één taak of onderwerp te richten. Dat komt omdat er een ‘oefen-cirkel’ ontstaat. Problemen die binnenkort een oplossing vergen, blijven in je brein hangen en rondcirkelen omdat het naar een oplossing wil zoeken. Maar wanneer je je op iets anders moet concentreren, verminder daardoor je mentale kracht, die al te zeer is belast met de andere ‘dringende’ kwesties. Onderzoek toont dat je dat kunt vermijden door je andere taken of problemen op te schrijven en ook een plannetje neer te pennen waarin staat hoe je ze in de nabij toekomst zult aanpakken. Op die manier krijgen je hersenen het signaal dat ze het oefenen en oplossingen zoeken mogen staken en kunnen ze zich pas volledig wijden aan de taak die voor je ligt. 

3. Stop met reageren. 

Zet je digitale berichten af. Je computer zou je niet mogen sturen met berichten dat je een nieuwe mail krijgt, want dat trekt je uit je concentratie en creëert opnieuw mentale rommel en het automatische gecirkel in je brein over andere kwesties. Alles start en stopt bij wat jij beslist. Het lijkt alleen maar onschuldig om je mailbox iedere tien minuten te checken, maar dat geeft je hersenen de hele tijd nieuwe afleiding en, nog erger, nieuwe problemen om op te lossen. Het is de mentale staat waarin de meeste kenniswerkers vandaag verkeren, maar Newport vergelijkt dat met atleten die zat naar een wedstrijd komen. 

4. Kies de juiste locatie. 

Het gaat niet alleen om wilskracht. Aandacht en focus worden gewoon ook bepaald door een gebrek aan afleiding in je directe omgeving. De locatie waar je werkt doet er dus toe. Focus is geen magisch kunstje, het is ook jezelf in een gewatteerde kamer opsluiten met het werk dat je moet doen. De mate waarin je dat kunt benaderen, is de mate waarin je beter geconcentreerd zult zijn. Zo werken de beste computerprogrammeurs stelselmatig in afgesloten bureaus zonder afleiding. Je hersenen zullen ook sneller in ‘aandachtsmodus’ schieten wanneer je telkens naar dezelfde plek zonder afleiding gaat. 

5. Slaap voldoende. 

Slaapgebrek doet je intelligentie en capaciteit om je te concentreren duidelijk afnemen, zo toont onderzoek. Bovendien doet het de wilskracht verdampen en ga je met een slaaptekort veel sneller automatisch afleiding zoeken van de taak die je concentratie vraagt om weg te klikken en naar kattenfilmpjes te kijken. Je verliest door slaapgebrek ook je emotionele balans. Wie daarentegen diep en voldoende slaapt en zich diep en lang kan concentreren, wordt op termijn gelukkiger.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234