Vrijdag 21/01/2022

Update

JCVD steunt Gaia in strijd tegen bontindustrie

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Dierenrechtenorganisatie Gaia en Hollywoodacteur Jean-Claude Van Damme hebben naar aanleiding van Werelddierendag 'The Victims' voorgesteld. Geen film, maar een reuzegrote affiche die verwijst naar de slachtoffers van de bontindustrie.

Op de affiche - die aan een filmposter doet denken - is Van Damme te zien met het kadaver van een gevilde nerts in de handen. Een skyboard van 160 vierkante meter en een wall van 60 vierkante meter reizen tot eind oktober door acht Belgische steden. "'The Victims' is een indringende megakreet tegen bont dat teert op het leed en onnodig doden van miljoenen pelsdieren", zegt Gaia-voorzitter Michel Vandenbosch. Gaia wil een wettelijk verbod op pelsdierkwekerijen in België.

Desinformatie
Gaia schotelt de consument verkeerde informatie voor over de bontsector. Dat zeggen de Bontfederatie en Federatie voor Pelsdierhouderijen. "Zoals de Bontfederatie voorspelde in augustus, probeert de dierenrechtenorganisatie andermaal via de media het brede publiek te misleiden en te choqueren", luidt het in een reactie. "Ook roept het beeld vooroordelen op over de sector en het slachten van dieren die helemaal niet stroken met de realiteit."

Origin Assured
"Om de consument degelijk te informeren, ontwikkelde de bontsector het 'Origin Assured'-programma. Dat biedt de consument de zekerheid dat de pels in een kledingstuk die het OA-label draagt, afkomstig is van een land waar nationale en lokale wetgevingen en standaarden gelden voor de productie van bont. Door de introductie van het OA-label beschikt de consument over alle informatie over het aangekochte product. Daardoor kan de klant op een duidelijke, verantwoorde manier voor bont kiezen. Alle 19 nertsenkwekerijen in België kweken nertsen volgens de door Europa opgelegde regels en normen en voldoen bijgevolg aan de criteria om het OA-label te dragen", klinkt het nog.

'Vindingrijk uit Wilrijk'
De nieuwste GAIA-campagne oogst al meteen de nodige kritiek. In die mate dat Pelsland-zaakvoerder Mark Wajsberg met zijn eigen affiche op de proppen komt (zie foto onderaan): 'Vindingrijk uit Wilrijk'. "Cinema verkopen is makkelijk", stelt Wajsberg. "Open en bloot op de feiten ingaan is eerlijker. Vandaar dat ik, in adamskostuum, met een eigen visie naar buiten treed. En neen, mijn beeld is niet gephotoshopt."

Niet hypocriet doen

Volgens Wajsberg is zijn ludieke poster een wereldprimeur. "Nog nooit is een ondernemer uit de kleren gegaan om zijn punt te maken. De gemiddelde Belg eet in de loop van een leven meer dan 1800 dieren op. We moeten niet hypocriet gaan doen. Minder dan 5% van de Westerlingen is vegetarisch, laat staan veganist. We doen dat voor ons genot, voor ons comfort en plezier. Niet uit strikte noodzaak. Waarom cola of bier drinken als er ook kraantjeswater is?" (odbs/belga/tma)

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234