Donderdag 21/10/2021

AchtergrondGenderneutrale kledij

JBC schrapt ‘meisjes’ en ‘jongens’ in zijn winkels

De Belgische keten JBC maakt komaf met de opdeling tussen jongens- en meisjeskleding. Iedereen mag dragen wat hij of zij wil. Beeld JBC
De Belgische keten JBC maakt komaf met de opdeling tussen jongens- en meisjeskleding. Iedereen mag dragen wat hij of zij wil.Beeld JBC

Gedaan met ‘jongens’ en ‘meisjes’ bij JBC. De Belgische kledingketen verwijdert de genderlabels en alle bordjes die naar een van de twee categorieën verwijzen boven haar rekken en vervangt ze door leeftijdsgroepen. ‘We merken dat ouders soms aarzelen, als iets aan de ‘verkeerde’ kant van de winkel hangt.’

“We merken dat de jongens- of meisjescollectie, de naam althans, effectief soms een rem is voor ouders”, legt Katrien Vangrunderbeeck, woordvoerder van JBC, uit. “Een kind vindt iets mooi, maar moeders of vaders kopen het niet ‘omdat het van de jongenscollectie is’”,

Dus haalt JBC ze weg, de jongens-meisjesverwijzingen. De bordjes boven broeken, shortjes, jurkjes en T-shirts verwijzen vanaf 16 augustus alleen maar naar leeftijdscategorieën van baby’s tot tieners. Paspoppen vliegen door elkaar en er komt een gendergelijke collectie om het nieuwe schooljaar in te zetten. Sweaters met opschriften als ‘Firefighter’ of ‘When I grow up, I wanna be a CEO’ zijn er voor iedereen. “Rompertjes voor baby’s hebben unisex-labels, ook dat is nieuw.”

“Het is zo evident geworden om in een bepaalde categorie te shoppen, dat ons gender van jongsaf de route die we inslaan, gaat bepalen”, zegt Chief Buying Officer Ann Claes. “Uit recent VUB-onderzoek naar stereotiepe beroepsvoorkeuren van jonge tieners in Vlaanderen bleek dat gendernormen voor meisjes en jongens leiden tot stereotiepe beroepsvoorkeuren. 91 procent van de jongens en 85 procent van de meisjes werd in de studie ingedeeld in de juiste gendercategorie op basis van hun beroepsvoorkeur. Dat de heersende gendernormen vandaag nog zo’n grote impact hebben op de beroepskeuze van onze kinderen deed ons enkele maanden geleden de ogen openen. Als Belgische ondernemer én familiewinkel hopen wij juist dat kinderen los van hun gender een vrije keuze kunnen maken.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234