Zaterdag 28/03/2020

Jay-Z wil Spotify onttronen

TIDAL. Zo heet de door Jay-Z gekochte streamingdienst die de aanval op Spotify moet inzetten. Tidal is puur betalend en onderscheidt zich door muziek in hoge kwaliteit aan te bieden. Maar wie zit daarop te wachten?

Tijdens een grootse persconferentie ontrolde rapper Jay-Z zijn plannen met Tidal. Die streamingdienst moet de aanval inzetten op Spotify, nadat eerder ook Apple aankondigde aan een eigen streamingdienst te werken. Met 19,95 dollar (18,36 euro) per maand is Tidal relatief duur. Daarvoor garandeert hij wel muziek in hoge streamingkwaliteit. Namen als Kanye West, Rihanna en Beyoncé betuigden al openlijk hun steun. Zelfs Taylor Swift, die al haar muziek van Spotify liet verwijderen, stelt haar repertoire ter beschikking.

Hun kritiek op Spotify heeft vooral te maken met het feit dat daar ook een gratis versie van bestaat. "De drempel naar de betalende versie is te hoog", zegt Olivier Maeterlinck van BEA Music, de producenten en distributeurs van muziek in België. "Volgens cijfers van Spotify betaalt maar een vierde voor de premiumdienst. Drie vierden van de muziek wordt dus gratis beluisterd. De rechthebbenden worden vergoed via reclame-inkomsten, maar die zijn onvoldoende. Toch heb je als artiest geen keuze. Wie zijn muziek aanbiedt, moet er de gratis versie bijnemen."

Tidal speelt met een puur betalende versie in op die bekommernis. Maeterlinck: "Eigenlijk is het te vergelijken met wat Netflix doet voor televisie. Op de gratis proefmaand na bestaat er geen gratis versie. Tidal springt dus in het gat van de meerwaardezoeker, de liefhebber die zijn muziek in hoge kwaliteit wil horen, zelfs als dat wat meer kost. Diensten die inspelen op de vraag van de consument kunnen wij alleen maar toejuichen."

Jay-Z kocht Tidal van het Zweedse technologiebedrijf Aspiro en sloot overeenkomsten met alle grote platenmaatschappijen. Zo biedt de dienst al 25 miljoen nummers en 75.000 videoclips aan. Eind 2014 waren er 500.000 betalende gebruikers. Maar het is lang niet zeker of het grote publiek hierop zit te wachten. "Een streamingdienst die muziek in hoge kwaliteit aanbiedt, kan alleen succesvol zijn bij de professionele muziekconsument, niet op de brede markt", zegt Olivier Braet, senior onderzoeker mediaeconomie aan iMinds-SMIT (VUB). "De gemiddelde gebruiker hoort amper het verschil tussen hoge en lage muziekcompressie. Op YouTube staat heel wat muziek van lage kwaliteit. Toch is dat voor velen voldoende."

De horde muzikale celebrity's die zich achter Tidal schaart, is dan ook geen garantie op succes. "Gewone liefhebbers zullen misschien wel overstappen wanneer de muziek van artiesten exclusief wordt aangeboden", zegt Braet. "Maar dan moet Tidal erin slagen die muziek van een gratis dienst als YouTube te laten verwijderen. Een kat-en-muisspel dat moeilijk te winnen is. Wat dat betreft is de lobbygroep van Google (dat YouTube bezit,RB) wel wat groter dan die van Jay-Z."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234