Woensdag 16/10/2019

Jaren economische werkloosheid voor Volvo Gent: "Storm in glas water"

Beeld PHOTO_NEWS

De introductie van de nieuwe automodellen en de verschuiving van de productie wordt een woelige periode voor de Gentse fabriek. Hoewel de Volvo-top geen tijdspad wil noemen, staat het vast dat de fabriek de komende vier jaar regelmatig een beroep zal doen op het stelsel van economische werkloosheid. "De periode dat we een beroep zullen moeten doen op economische werkloosheid kan misschien wel jaren duren", zegt Volvo Cars-CEO Hakan Samuelsson in een interview met De Tijd. Vakbond BBTK spreekt echter van een 'storm in een glas water', en Volvo Cars Gent zelf zegt dat de werkelijkheid 'te dramatisch' wordt voorgesteld.

Het Britse autotijdschrift Top Gear geeft een nauwkeurige planning van de vervanging van het huidige modellengamma van Volvo. Tegen februari 2019 moeten alle huidige modellen vervangen zijn en is de Gentse vestiging getransformeerd in een fabriek die enkel auto's uit de kleine 40-reeks maakt. Het gaat dan om een sedan, een break en een terreinwagen van het formaat van de huidige V40. De andere modellen die nu nog van de band rollen in Gent, de zakensedan S60 en de populaire terreinwagen XC60, verhuizen naar fabrieken in Zweden en China.

BBTK: "Niet in juiste context geplaatst"

Vakbond BBTK zegt dat het systeem van tijdelijke werkloosheid, waar Volvo Car Gent tijdens de overgang naar het CMA-platform gebruik van zal maken, net een troef is om die periode te overbruggen. Dat het bedrijf "woelige jaren" tegemoet zou gaan, noemt BBTK "een storm in een glas water".

"Ik zou heel graag de discussie ten gronde voeren waarom men steeds dit soort van statements doet", zegt vakbondsman Peter De Sutter. "Volvo heeft niet de gewoonte om over zijn programma en projecten te praten, maar als ze iets zeggen, dan wordt dat onmiddellijk uitvergroot of niet in de juiste context geplaatst. Daarmee maakt men mensen nodeloos zenuwachtig."

Net als het bedrijf zegt De Sutter dat het systeem van tijdelijke werkloosheid net een troef is om de transitie naar het CMA-model te helpen overbruggen. "Want ik blijf bij mijn standpunt dat dit een positief verhaal is voor Gent. Hebben wij een glazen bol ? Neen. Maar op dit moment gaan we een mooie toekomst tegemoet."

Volvo Cars Gent: "Veel minder dramatisch"

In een bericht aan haar personeel schrijft de lokale directie dat de krantentitel "Jaren economische werkloosheid bij Volvo Car Gent" in de krant "veel dramatischer klinkt dat het in werkelijkheid is". "Het artikel maakt gewag van een 'woelige' periode, terwijl we in werkelijkheid het perspectief hebben van een compleet nieuw en veelbelovend modellengamma op het CMA-platform, met de daarbij horende omvangrijke investeringen", bevestigt woordvoerder Mark De Mey ook aan Belga.

Het bedrijf wijst erop dat het systeem van economische werkloosheid, waar het zoals in andere industriële sectoren sinds jaar en dag gebruik van maakt, net een middel van flexibiliteit is. "Het stelt ons in staat om schommelingen op te vangen zonder dat we mensen moeten laten afvloeien, wat goed is voor de betrokken mensen, maar ook voor het bedrijf, want zo verliezen we onze competentie niet."

Omdat het enige tijd zal duren voor alle CMA-modellen in productie zijn en op kruissnelheid geproduceerd worden, zal die periode gepaard gaan met dalende volumes. "Wanneer modellen uitlopen en nieuwe modellen inlopen, dan weet iedereen dat er een periode komt waar we gebruik zullen maken van het systeem van economische werkloosheid. Maar we mogen het positieve perspectief niet vergeten, want het gaat om de aanloop naar een nieuwe generatie van modellen. Je kunt dit helemaal niet vergelijken met de economische werkloosheid zoals er bij Ford Genk was, want dat was een onderdeel van het uitdoofscenario van de fabriek."

Over de timing zegt Volvo niets extern te willen bekend maken. Wel bevestigt de Gentse fabriek vanaf 2019 volledig een 'CMA-fabriek' te zijn en dat de volumes dan weer in stijgende lijn gaan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234